הילדה קלייטון שירתה בצבא ארצות הברית כמתעדת מבצעית והייתה אמונה על תיעוד הכוחות במהלך פעילות בשטח. היא הוצמדה לחטיבת השריון הרביעית של צבא ארצות הברית במהלך תרגיל צבאי משותף לכוחות אמריקניים ואפגניים.

קלייטון, מומחית לתיעוד, מילאה את תפקידה באימון חיל השריון וחיל הפרשים האמריקני באפגניסטן ביולי 2013. החיילת בת ה-22 תיעדה את האימון באש חיה והדריכה במהלכו צלם צבאי אפגני שתיעד גם הוא את ההתרחשויות. אלא שבזמן התיעוד התפוצץ משגר טילים, עם טיל חי בתוכו. קלייטון המשיכה לתעד את הפיצוץ עד לרגעיה האחרונים.

כארבע שנים לאחר מותה של קלייטון, משפחתה אישרה כעת לפרסום את התמונות שצולמו ברגעיה האחרונים. צבא ארצות הברית הפיץ את התמונות בליווי כתבה לזכרה.

 מתעדת מבצעית בצבא האמריקאי נהרגה מפיצוץ במהלך תרג (צילום: צבא ארצות הברית)
תיעדה את הרגעים לפני מותה | צילום: צבא ארצות הברית

 מתעדת מבצעית בצבא האמריקאי נהרגה מפיצוץ במהלך תרג (צילום: צבא ארצות הברית)
המתעדת המבצעית הילדה קלייטון ז"ל | צילום: צבא ארצות הברית

שלושת החיילים האפגנים שהשתתפו בתרגיל, ושנראים בתמונות של קלייטון, נהרגו כתוצאה מהפיצוץ. גם הצלם האפגני שהדריכה קלייטון לא שרד.

קשה לדמיין סיטואציה שבה צלם ממשיך לצלם ברגעיו האחרונים, אבל לא מדובר בתקדים היסטורי: במלחמת ששת הימים תיעד צלם של מגזין "לייף", יהודי בשם פול שוצר, את הלחימה באזור הנגב ורצועת עזה. הוא נהרג לאחר שנפגע מירי בראשו. מצלמתו של שוטצר נמצא לאחר המלחמה ובה הפילם עם שני תריסר תצלומים. המגזין פרסם את תמונותיו כאות כבוד להקרבתו ולכשרונו.