שתף קטע נבחר

כך נאבקת ועדת הכספים בגרעין האיראני

בזמן שעמיתיהם נאבקים כדי למנוע את יבוא האורניום לאיראן, התפנו חברי ועדת הכספים להיאבק בייצוא של אותה מדינה, בפרט בייצוא הפיסטוק החלבי. בפברואר הטילה הוועדה מכס על יבוא פיסטוקים טריים מטורקיה, בטענה שהם מגיעים בעקיפין מטהרן. כעת מבקשים להטיל מכס גם על הפיסטוקים הקלויים

גם זו דרך להיאבק בגרעין האיראני. שמונה חודשים לאחר שהתגלה בוועדה כי רוב כמות הפיסטוק חלבי המשווק בישראל מקורו באיראן, שב הנושא היום (ג') לסדר יומה של הוועדה עם בקשה נוספת של רשות המיסים להטיל מכס גם על הפיסטוקים הקלויים.

 

מלחמות פיצוחים:

 

בפברואר השנה ביקשה הרשות להטיל את המכס רק על הפיסטוקים הטריים שמיובאים מטורקיה. אבל אז התגלה בעקיפין כי מקורם באיראן וכי היצרנים והייצואנים האיראנים מודעים לביקוש הרב לסחורה בישראל והם מייצאים אותה דרך טורקיה בהיעדר קשרי מסחר עם ישראל. היקף יבוא הפיסטוקים מטורקיה עומד על כ-3,500 טון בשנה.

 

הלחץ להטיל את המכס הגיע מארצות-הברית, שגם היא יצואנית של הפיסטוק, אם כי מזן אחר, גדול יותר המבוקש בעיקר על ידי אניני טעם. רשות המסים נענתה והוועדה אישרה את הטלת המכס, בשיעור של 23% ממחיר הייבוא לקילוגרם שלא יפחת מ-3.5 שקלים לקילוגרם. הפיסטוק האמריקני פטור ממכס, והכוונה היתה להגביל את הייבוא של הפיסטוק האיראני לטובת האמריקני.

 

היום התייצב בוועדה נציג הרשות, קובי בוזו וביקש להרחיב את המכס גם על הפיסטוקים הקלויים, אף זאת בלחץ ארצות הברית. בוזו הסביר לוועדה כי הטלת המכס על הפיסטוקים הטריים בפברואר גרמה לירידה תלולה בייבואם ובמקומה חלה עלייה יחסית בייבוא הפיסטוקים הקלויים שגם הם מיוצרים באיראן.

 

"החלטנו לסתום את הפרצה ולבקש את השוואת המכס על שני הסוגים של הפיסטוקים", אמר בוזו. הגילוי שלו שמדובר בייבוא מאיראן, שהפתיע את חברי הוועדה הקודמת ערב הבחירות לכנסת הנוכחית, הפתיע לא פחות את ההרכב החדש של הוועדה.

 

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו): "אם מדובר בייבוא מאיראן, שהאוצר יממן באמצעות כספי המכס פרסומת שתיידע את הציבור שהפיסטוקים באים מאיראן וטורקיה כדי שימנעו מלרכוש אותם".

 

חבר הכנסת חיים אורון הזדעק: "אוי לנו שהעסק שלנו מול איראן עובר לפיסטוק חלבי" ויו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר לסיכום: "לפחות זו תרומתנו הצנועה לסוגיית הגרעין האיראני".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודי ועקנין
גפני: תרומתנו הצנועה
צילום: דודי ועקנין
פיסטוק חלבי. מוצר מבוקש בישראל
צילום: רון בן ישי
מומלצים