איום עוכר שלווה. קוריאה הצפונית (צילום: רויטרס)
איום עוכר שלווה. קוריאה הצפונית | צילום: רויטרס

חילופי האיומים בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית מעוררים מתח ופחד ממלחמה גרעינית מתקרבת במזרח אסיה: אזרחים יפנים, שחיים עמוק בשטח טווח הטילים של צפון קוריאה וזוכרים את ההיסטוריה של פגיעות פצצות גרעיניות במדינה, לא לוקחים סיכון ומתכוננים לגרוע ביותר. בשבועות האחרונים מורגשת ביפן עליה חדה במכירות ובהזמנות של מקלטים ומסנני אוויר שחוסמים קרינה - כך דווח היום (שלישי) בסוכנות הידיעות רויטרס.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

Oribe Seiki Seisakusho היא חברה קטנה שפועלת בעיר קובה שביפן: העובדים קיבלו עד כה שמונה הזמנות למקלטי גרעין מתחילת 2017 - לעומת שש הזמנות בלבד בשנה טיפוסית - וההזמנות ממשיכות להגיע.

בנוסף, החברה מכרה כבר 50 מסנני אוויר שבולמים קרינה שיובאו מחברה שוויצרית, ורשימת ההזמנות של מסננים אלו הולכת ומתארכת. "אנחנו מנסים לרכוש עוד בהקדם האפשרי", ציינו בחברה שנמצאת תחת עומס ניכר - שמעיד על החשש הציבורי והעלייה החדה בביקוש.

יפן - מתרגלים מתקפה צפון קוריאנית (צילום: רויטרס)
יפן - מתרגלים מתקפה צפון קוריאנית | צילום: רויטרס

המחירון נחשף - וגם הזמן שדרוש לבנות מקלט

"זה לוקח זמן רב והשקעה כלכלית רצינית לבנות מקלט כזה, אבל בגלל הדברים שאנו שומעים בימים האלה, באווירה המתוחה הזו - אנשים רוצים מקלטים ורוצים אותם עכשיו", אמר מנהל החברה היפנית נובוקו אוריבה, "הם רוצים שנתחיל לפעול מיד".

כמה עולה לאזרח יפני מן השורה להתמגן מפני "יום הדין"? אוריבה ציין כי מסנן אוויר שוויצרי עולה 5,630 דולרים ובניית מקלט משפחתי עולה 15,440 דולרים. מקלט לקבוצות גדולות עולה 227,210 דולרים, ולבניית מקלט מסוג זה דרושים ארבעה חודשים.

תושבי יפן נושאים עמם לא רק את הטראומה של פצצות הגרעין שהנחיתה ארה"ב במלחמת העולם השנייה: גם נושא הנשק הכימי והביולוגי עוכר את שלוות האזרחים כבר זמן רב. ב-1995 חברי כת קיצונית הרגו 12 בני אדם ופצעו אלפים במתקפה שבוצעה ברכבת התחתית באמצעות גז סארין, באירוע שנחרת בזיכרון הלאומי.

שיגור טיל בצפון קוריאה, ארכיון (צילום: רויטרס)
האיומים הצפון קוריאניים נמשכים | צילום: רויטרס

האיומים מתגברים ונמשכים

היפנים מודאגים במיוחד מההסלמה האפשרית: ראש הממשלה היפני שינזו אבה הזהיר החודש שצפון קוריאה יכולה לשגר טיל חמוש עם גז עצבים, טיל הדומה לזה שנורה בסוריה החודש וגרם לעשרות הרוגים.

על פי הדיווחים, קים ג'ונג און שיגר בתחילת מרס שישה טילים לכיוון יפן, שנחתו בים אחרי מסע של כמעט 1,000 קילומטרים. השבוע צפון קוריאה איימה שתטביע נושאת מטוסים אמריקנית במכה אחת - וגם בוושינגטון החריפו את הרטוריקה.

מצעד צבאי בצפון קוריאה. ארכיון (צילום: רויטרס)
קים "עושה שרירים". מצעד צבאי בקוריאה הצפ | צילום: רויטרס

במדינה המסוגרת והרודנית נפתח הבוקר תרגיל רחב שכולל שימוש בירי חי לציון "יום הצבא" ה-85. כך דווח במספר כלי תקשורת, ובראשם בסוכנות הידיעות הדרום-קוריאנית "יונהאפ". במקביל, צוללת אמריקנית הגיעה היום לאזור דרום קוריאה. אמש, בצעד נדיר, זומן כלל הסנאט ל"דיון חריג" בנושא המתיחות בין וושינגטון לפיונגיאנג.

גורם בממשלת דרום קוריאה אמר כי "יש סימנים לכך שמדובר בפעילות רחבת היקף" באזור יונסאן בחוף המזרחי של המדינה, בה משתתפות גם יחידות ארטילריה. "קיבלנו מידע שקים ג'ונג און מפקח בעצמו על התרגיל". הממשל הדרום-קוריאני הסתפק בהצהרה כללית ואמר כי "הצבא שלנו עוקב מקרוב על פעילות הצבא הצפון-קוריאני ושומר על מוכנות".

בשכנה מצפון, מנגד, הצהירו כי הצבא ערוך "לשים סוף לסחיטה הגרעינית של ארה"ב". בהודעה רשמית שפרסם "צבא העם של צפון קוריאה" נכתב כי "אין גבול לכוח התקיפה שלנו וליכולת הדיוק של צבאנו המתקדם, שכולל צוללות שיכולות לשגר טילים גרעיניים".