משבר בעזה

מצוקת החשמל בעזה: בתי החולים חוששים

החמאס ברצועה מתקשה לממן את צריכת הסולר לצורך תחנת הכוח המקומית והסולר אזל לחלוטין כשלקראת יום ראשון החשמל צפוי להיפסק לגמרי עם סיום הרזרבות (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ילדים עזתיים מתחממים ליד מדורה ממחסור בחשמל (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

מצוקת סולר בעזה מדאיגה את בתי החולים ברצועה. ארבעה ימים חלפו מאז שנגמר הסולר בתחנת החשמל האחרונה ברצועת עזה, ובבתי החולים חוששים שאספקת החשמל אליהם צפויה להיעצר לקראת יום ראשון, עם סיום רזרבות הדלק.

גם בשאר רצועת עזה המצב קשה, התושבים מקבלים חשמל למשך ארבע שעות ביום, ולאחריהן 12 שעות ללא חשמל.

על פי הדיווח של אבי יששכרוף ב'וואלה' תחנת הכוח ורשות האנרגיה של עזה הודיעו שאין באפשרותן לרכוש עוד סולר במחיר מלא, הכולל את מס הבלו שמייקר אותו באופן דרמטי. הרשות העזתית, שבשליטת חמאס, דורשת כי הרשות הפלסטינית תשלם את המס כפי שעשתה מאז 1994 - אך זו מסרבת לכך לנוכח חילוקי הדעות בין הארגונים השונים.

בחודשים האחרונים שילמה קטאר עבור הסולר, אולם גם המימון הזה הסתיים והמשא ומתן בין הרשות לחמאס לא מניב פירות עד כה.

בריאיון לאתר אל-חיאת אל-ג'דידה, אמר מוחמד מוסטפא, תושב הרצועה, כי חמאס אשם במצב. "חמאס גובה מאזרחים תשלום, אבל לא משלם על הסולר, וגם רוצה סולר מוזל ממצרים", אמר. "יש להם גנרטורים ענקיים והם לא סובלים מניתוקי החשמל. הם מבקשים מהעם לסבול ולהחזיק מעמד. למה? אנחנו לא מבינים".

בחודש ינואר האחרון הודיעה קטאר כי תעביר 12 מיליון דולרים במטרה לפתור את משבר החשמל ברצועה. במקביל, הודיעה טורקיה כי היא מסכימה להעביר לרצועת עזה דלק כדי להביא לסיום המשבר. המשבר החמור ברצועה הוביל למחאה נדירה נגד שלטון חמאס, מחאה שדוכאה בכוח בידי ארגון הטרור.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי התריע על המשבר בעמוד הפייסבוק שלו בערבית לפני כשבועיים וכתב כי "משבר החשמל ברצועה קרוב מאוד והאחריות היא של ארגון הטרור חמאס". מרדכי התייחס לתרומה הקטארית והטורקית שהולכת ואוזלת, וכתב כי "בלעדיה לא יהיה מי שישלם את מס הבלו על הדלקים המיועדים להפעלת תחנת חשמל זו ברצועה. מהסיבה הזאת, עלויות הדלק להפעלת תחנות הכוח בעזה עולות, וחמאס אינו מוכן לשלם את העלויות ואת מחיר הדלק שהוא צורך בעצמו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר