א', בת 76 מבאר שבע, הגיעה לבית האבות כשהיא מתניידת בהליכון, אוכלת בכוחות עצמה אך זקוקה לסיוע ברחצה, בהלבשה וכן בהתקנת שיניים תותבות. בנה של א' הבחין לא אחת כי הצוות הסיעודי המטפל בה לא מתקינים לה את השיניים התותבות מדי בוקר, אך הערותיו לצוות הרפואי נפלו על אוזניים ערלות.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לפני כשנתיים, במהלך ארוחת הבוקר, הוגשה לא' ביצה קשה מבלי שהמטפל התקין בפיה את השיניים התותבות. הביצה, שהיתה מקולפת אך לא חתוכה, נתקעה בגרונה של הקשישה והובילה לחנק. הצוות הסיעודי, שהבחין בה מתפתלת על הרצפה, הזעיק למקום ניידת טיפול נמרץ, אך עד שזו הגיעה היתה א' מחוסרת הכרה וללא דופק. צוות נט"ן ביצע בה החייאה, והיא הועברה לבית החולים סורוקה כשהיא מונשמת ובמצב אנוש, אך מצבה הדרדר וכעבור יומיים היא נפטרה.

 עוד ב-mako בריאות
>> כך תהפכו לאנשים של בוקר ב-7 צעדים פשוטים
>> אחרי בהלת הקפה: העופרת בכל מקום
>> נמצאה הסיבה לכך שאתם שמאליים וזה לא המוח

בנה של א' הגיש כתב תביעה באמצעות עורכות הדין לימור עמית- פנקר, אושרת שפונט ועדי שלמה נגד בית האבות לבית המשפט השלום בבאר שבע, ובו דרש פיצוי של מיליוני שקלים על מות אמו עקב מחדלי הצוות הטיפולי. "לא ייתכן שבית אבות יפעל בניגוד להוראות משרד הבריאות. אם הם היו עובדים לפי הנהלים היא לא הייתה מתה", סיפר הבן; "עד היום אנחנו לא מתאוששים מזה. זה מחדל שזועק לשמיים".

קשישה מוטרדת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הערותיו של הבן לצוות הרפואי נפלו על אזניים ערלות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

לכתב התביעה צורפה חוות דעת של פרופסור מיכה רפפורט, רופא מומחה בתחום הרפואה הפנימית שקבע כי א' נחנקה למוות כתוצאה מאכילת הביצה, וכתוצאה מאי התקנת השיניים התותבות בפיה. עוד נכתב כי אם הצוות היה פועל על פי הנהלים, המוות היה נמנע. הרשלנות מייחסת לבית האבות אי התקנת שיניים תותבות לא' וזאת בניגוד לנהלי משרד הבריאות בעניין הזנה והאכלת קשישים במוסדות סיעודיים. על פי הנהלים שהופצו עוד בשנת 2007, יש לבדוק יכולת לעיסה ובליעה ומידת העצמאות באכילה. בעקבות המקרה שינה בית האבות את הנהלים והנחה את הצוות המטפלים להתקין שיניים תותבות לקשישים בטרם יישבו לאכול.

לטענת בית האבות, ההשגחה והטיפול בקשישה היו בהתאם למקובל והיא זכתה לקבל טיפול יעיל ומקצועי. עוד נטן בכתב ההגנה שהגישה הנהלת בית האבות, כי המקום ועובדיו פעלו בהתאם לכללי הבטיחות ונהלי העבודה, וכי מותה של א' הוא תוצאה של מקרה בלתי צפוי ובלתי ניתן למניעה. בית האבות לא הגיש חוות דעת נגדית של מומחה כדי לסתור את טענות המשפחה.

לאחר שני דיונים בבית המשפט, הגיעה לאחרונה הנהלת בית האבות להסכם פשרה לפיו היא תפצה את משפחתה של א' בסכום של כרבע מיליון שקל.

וגם: 10 סוגי סרטן שאפשר למנוע