אנחנו כבר עמוק בתוך 2017 וזה זמן טוב לעצור ולהבין - האם בזבזנו יותר מאשר תכננו או הצלחנו לשים כמה שקלים בצד לטובת רכישה עתידית שתכננו לבצע השנה? אם בחרתם באופציה הראשונה ואתם תופסים את הראש ושואלים את עצמיכם "מאיפה עוד נוכל לחסוך", אספנו עבורכם 13 טיפים שאולי יתנו לכם השראה.

אווירת שוק אותנטית (צילום: הגר דופלט)
אווירת שוק במובן החיובי | צילום: הגר דופלט

1. למה לקנות חדש אם אפשר לקנות משומש? 

חוץ מבגדים תחתונים, כמעט כל דבר שתרצו לרכוש ניתן למצוא במצב טוב ובהרבה פחות כסף. מכונית חדשה ממוצעת לדוגמה, מאבדת 11 אחוזים מערכה ברגע שהיא עזבה את מגרש המכירות ולאחר כחמש שנים היא צפויה לאבד עוד כ-63 אחוזים מערכה.

אף שמכוניות הן הדוגמה השכיחה ביותר, כמעט כל דבר מאבד מערכו לאורך זמן. תכשיטים, מכשירי חשמל, רהיטים ואף משחקים וסרטי וידאו אשר נמצאים תחת ההגדרה לעיתים קרובות כ"רכישה אימפולסיבית" יכולים לעלות פחות כסף אם קונים אותם מיד שנייה.

נסו לחפש בקבוצות כמו פשפשוק בפייסבוק או לבדוק ב-ebay אחר המוצרים שאתם רוצים לקנות. מובטחת לכם הפתעה נעימה.


שני נשים קונות ביצים בשוק (צילום: Shutterstock)
אם לא תזרקו, למה לא לקנות? | צילום: Shutterstock

2. קנו הרבה מאותו מוצר

אם אתם יודעים שיש לכם מוצרי חשמל הפועלים על סוללות למה לקנות 4 אם אפשר לקנות בחבילות של 20? אם אתם עוקבים אחר מבצעים בסופר ומגלים מבצעים על ניירות טואלט, מוצרי ניקוי, בקבוקי שתייה או בשמם הכולל - מוצרים לא מתכלים, מדוע שלא תקנו בכמויות ותורידו את העלות פר מוצר?

לא הרבה יודעים אבל קנייה ישירות מן היבואן או היצרן מוזילה גם היא כמויות. בפעם הבאה חפשו מי מייצר את המוצרים שאתם צורכים, חפשו איפה ממוקמת חנות המפעל ובררו אם יש מכירה ליחידים. תופתעו לגלות בכמה זה יוזיל לכם את הקנייה שאין ספק שצריך להרוויח באמצע.

אם אין לכם מקום אחסון רב בבית ובכל זאת אתם מעוניינים לקנות כמות ממוצר שאתם צורכים, נסו לארגן קבוצת רכישה באפילקציות כמו PIRI, לארגן רכישה של כל הבינין או לחרף נפשותיכם ולפרסם בוואטסאפ של הגן.

שתי נשים קונות כלי מטבח (צילום: Shutterstock)
חיכינו שנה למחבת הזאת | צילום: Shutterstock

3.  ערכו רשימת מוצרים שאתם "מוכרחים" לקנות ברגע שיהיה לכם קצת כסף פנוי

כדי "לאלף" את הדחף שלכם לרכוש דברים יקרים ולא תמיד מועילים כמו גאדג'טים שתשמשו בהם פעם או פעמיים לפני שההתלהבות תדעך והוא ישכח במדף עליון ברחבי הבית, מומלץ לעשות רשימה של רכישות מתוכננות.

כתבו את כל הדברים אותם תרצו לרכוש. אלו ההכרחיים כמו נעלי ריצה חדשות במקום אלו שהתבלו או סיר לבישול איטי שאתם פשוט "חייבים" שיהיה לכם במטבח. בפעם הבאה שאתם מתפתים לרכוש מוצר בהחלטה של רגע, הציצו ברשימה וקבעו האם הרכישה הכרחית או שיש כמה דברים שכדאי לרכוש לפניה.

השקת אייפון 7 באוסטרליה (צילום: amophoto_au, shutterstock)
אנשים עומדים בתור כדי לקנות אייפון. אל תצטרפו אליהם מיד | צילום: amophoto_au, shutterstock

4. אתם לא חייבים לקנות את הגאדג'ט החדש הזה

הצורך להיות ה'ילד המגניב' ולאמץ ראשון כל גאדג'ט חדש הוא לא רק מגוחך אלא גם גורם לכם לחור מטורף בארנק.

בכלל, האם טלוויזיית 50 אינץ ' באמת הולך לעשות את החיים שלכם הרבה יותר טובים מאשר צפייה  בטלוויזיה 37 אינץ' שמתפקדת כמו שצריך?

מכסחת דשא (צילום: Shutterstock)
אפשר לקנות עם השכנים | צילום: Shutterstock

5. רכישות משותפות

חפשו דרכים בהם תוכלו לשתף אחרים ברכישות שלכם. למי ששפר מזלו לדוגמה ומתחזק גינה, הרעיון לרכוש את כלי עבודה לרבות מכונת כיסוח דשא בצורה משותפת עם שניים עד ארבעה שכנים יכול לחסוך כסף רב, במיוחד אם השימוש בהם אינו קבוע.

גם שואבי אבק, מיקסרים ומוצרי חשמל אחרים שאתם מוצאים בהם שימוש מידי פעם יכולים להיות משותפים, במידה ויש לכם את השותפים המתאימים.

חנוכיות, בטון, חומרים (צילום: מדה ליבר)
קצת כלי עבודה, וחסכתם הרבה | צילום: מדה ליבר

6. עשו זאת בעצמכם 

אתם יכולים לחסוך הרבה כסף אם תבחרו לעשות דברים בעצמכם במקום לשלם למישהו אחר. המונח "עשה זאת בעצמך" יכול להיות תקף להרבה תחומים כמו בנייה או חידוש רהיטים, ללמוד איך לתקן דברים מהיו-טיוב, לבשל לבד ועד להכנה של חומרי הניקוי שלכם בעצמכם.

שוק מחנה יהודה. למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Shutterstock)
שוק מחנה יהודה. למצולמים אין קשר לכתבה | אילוסטרציה: Shutterstock

7. התמקחו

אם נולדתם לאומה הגדולה שלנו, המילים "לא נעים לי להתמקח" נחשבים בגדר בגידה במולדת. מי שמקבל על עצמו את המחיר הנקוב בעת רכישה מפספס את חוק מספר אחת לחיסכון בכסף. תופתעו כמה כסף תחסכו אם תשאלו בעדינות את המוכר בפעם הבאה "איזו הנחה תוכל לעשות לי".

>> כך למדתי להתמקח וחסכתי 6,500 שקל

 

פירת בשוק הכרמל בתל אביב (צילום: Shutterstock)
פירת בשוק הכרמל בתל אביב | צילום: Shutterstock

8. השוו מחירים

ידע הוא כוח, והכסף שלכם יהווה כוח הקנייה גדול יותר אם תקדישו את הזמן כדי לעשות מחקר קטן. לעולם אל תבצעו רכישה של מוצר או שירות ללא השוואת מחירים. תוכלו לבדוק באתרים ברחבי הרשת כמה עולה מנוי לכבלים ביטוח חיים, דירה או אפילו איזו חנות מוכרת את אותו מכשיר בהכי פחות כסף.

סוכן מכירות בסוכנות מכוניות (צילום: Shutterstock)
ההנחה לא תיעלם | צילום: Shutterstock

9. אל תקשיבו לאנשי מכירות

משפטים של אנשי מכירות כמו "המבצע תקף עד היום בערב", "ממחר אין כפל מחירים" או "אחרי החג המחיר עולה" לא באמת נכונים. הם פשוט מנסים לדחוק אתכם לפינה ולהלחיץ אתכם במטרה לסגור את העסקה כמה שיותר מהר.

בעידן שבו התחרות על כל לקוח היא קריטית, אם נתקלתם במבצע שווה וכבר התחלתם תהליך מול איש מכירות, אותו מבצע יהיה תקף גם אם תיקחו החלטה לחכות שבוע ובינתיים ללכת להשוות מחירים ולהתמקח (זוכרים את שני הסעיפים הקודמים?) במקום אחר.

אישה נגעלת מהלפטופ שלה (צילום: Shutterstock)
אל תפחדו פשוט לזרוק לפח | צילום: Shutterstock

10.  שאלו את עצמכם - האם אני באמת צריך את זה?

יש לכם משהו שתרצו לקנות על הכוונת? התקלקל לכם מוצר ואתם רוצים ללכת לרכוש חדש? רגע לפני עצרו ונסו לחיות בלי אותו מוצר או שירות כמה שבועות בטרם תחליטו אם הוא אכן הכרחי בחייכם.

אולי תגלו כי אתם דווקא מסתדרים בלעדיו מצוין או שמצאתם חלופה הולמת וזולה יותר וכך תוכלו לחסוך הרבה כסף.

טיפולי ספא-ידיים עושות טיפול רקמות עמוק (צילום: אור גץ)
עדיף לקבל הנחה | צילום: אור גץ

11. חפשו קופונים

אומנם טרפת הקופונים מאחורינו ואם פעם היינו מנויים לכל אתר שצץ והציע "מסאג' בחצי מחיר", או "סכין הפלא שקוצצת בצל ללא דמעות" היום הבנו את גודל הטעות וההוצאה הכספית המיותרת ואינפרנדו את כולם.

אבל עדיין - מחפשים מתנה מיוחדת לבן הזוג, חוגגים משהו חשוב שתרצו לציין במסעדה, רוצים להתפנק בפדיקור או מסאג'? החלטתם שאתם כן זקוקים לסכין מטבח חדשה? עצרו באתרים שמרכזים את כל הקופונים- אולי תמצאו שם בדיוק מה שרציתם בחצי מחיר.

מחשב וכרטיס אשראי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לפעמים מסתתרות שם הפתעות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

12. חפשו את ההטבות בכרטיס האשראי

לחברות אשראי רבות יש מועדוני חברים המספקים הנחות קבועות או מתחלפות בחנויות שונות או שירותים שונים. בפעם הבאה שאתם צריכים לבחור סרוויס בחנות כלי בית, חופשה מפנקת או אפילו חולצה חגיגית לילד – בדקו מה חברת האשראי שלכם מציעה.

100 שקלים חדשים (צילום: Shutterstock)
לדעת בדיוק כמה אתם מוציאים | צילום: Shutterstock
 

13. שלמו במזומן

הסעיף האחרון, שרבים העידו כי חולל מהפכה בחייהם, הוא מעבר לשימוש בכסף מזומן בלבד.

מחקרים רבים הוכיחו כי כאשר אתם מוגבלים בסכום אתם אוטומטית תהפכו להיות מודעים יותר על מה אתה מוציאים אותו ותתחילו לבחור בחוכמה.

בנוסף שימוש במזומן יגרום לכם להיות מודעים יותר כמה אתם מבזבזים בחודש במקום להיות מופתעים בכל פעם שתתקלו בדיווח מחברת האשראי.