יום שלישי, 14.05.2024 שעה 18:22

דווקא השריר שאתם אוהבים לא גדל? אל תתייאשו

החזה לא מספיק מנופח? הגב לא יוצר מראה משולש? אפשר להשתפר. מכל מקום אין טעם לקנא במתאמנים אחרים שנהנים מגנטיקה או משימוש בחומרים אסורים

|
השריר הרחב גבי. משפיע על מראה המשולש (רויטרס)
השריר הרחב גבי. משפיע על מראה המשולש (רויטרס)

אם אתם חלק מהמתאמנים בחדר הכושר אתם ודאי מכירים את חוק המרפי המוכר ביותר: דווקא השריר שרוצים להגדיל כאילו מסרב להגיב למשקולות…

אז נכון, במרבית המקרים זה לא תלוי בנו: הגנטיקה שונה ממתאמן למתאמן ולפעמים אנחנו מקנאים דווקא במתאמן שראינו ברשת החברתית שמלא בחומרים אסורים…

מצד שני, אם זה באמת חשוב לנו, אנחנו צריכים להשתמש בכל הכלים שברשותנו כדי להשיג את המטרה שהצבנו לנו: במקרה זה להגדיל את המסה של שריר מסוים.

העלאת רמת האימונים – יש שני אלמנטים באימון שעלינו להקפיד עליהם, בייחוד באימוני העלאת מסת שריר. הראשון, אימון עם משקולות תמיד יהיה עדיף על אימון במכונות או עם פולי: השרירים המייצבים נכנסים לפעולה ועל השריר עצמו מופעל עומס אדיר כדי לבצע את התנועה הרצויה (עדיף לשיטה זו לחיצת חזה בספה למשל, על לחיצת מכונה עבור שרירי החזה).

קוביות בבטן. לקנא או לנסות גם? (רויטרס)קוביות בבטן. לקנא או לנסות גם? (רויטרס)

בנוסף, תרגילים מורכבים ישפיעו יותר על השריר מאשר תרגילים פשוטים, שכן ניתן להתאמן בעזרתם על משקלים גדולים יותר. מהו תרגיל מורכב? תרגיל שבו משתתף יותר ממפרק אחד. ניקח לדוגמא שוב את שריר החזה. בתרגיל פרפר נפעיל כמעט את שריר החזה לבדו (עבודה רק במפרק הכתף) בעוד בלחיצת חזה (מפרק הכתף ומפרק המרפק במקביל) נפעיל גם את היד האחורית כאסיסטנטית. לא פלא אם כן שאנו מגיעים למשקלים הגבוהים ביותר בלחיצת חזה.

אימון ספציפי – אם הגדלת המסה של שריר אחד ממש חשובה לנו, יכול להיות שנקדיש לו חלק נכבד באימון, אם לא אפילו את האימון כולו (אימון מקוצר וספיציפי). באימון כזה, נקדיש מספר תרגילים וזוויות לשריר המדובר, מה גם שנקדיש לו את מירב המאמץ ולא נגיע מותשים אחרי עבודה על שרירים אחרים. חשוב להדגיש שאימונים ספיציפים נעשה בעיקר עבור שרירים גדולים (חזה, גב ורגליים) שכן שרירים קטנים יותר עשויים להגיע לתשישות מהירה או אף להיפצע מסוג אימון זה.

אימון ספציפי לכתף. לא מתאים לכולם (רויטרס)אימון ספציפי לכתף. לא מתאים לכולם (רויטרס)

תזונה – כתבנו כבר פעמים רבות בעבר, שלא משנה באיזה אימון אתם נוקטים, לתזונה יש תפקיד מכריע (לפחות 50 אחוז). הדבר מקבל משנה תוקף באימוני מסה. לא נצליח להגדיל את שריר החזה למשל אם לא נאכל כמות מספקת של חלבון, בטח לא אם אנחנו מתאמנים לפחות שלוש פעמים בשבוע. נזכיר שוב כי לאחר האימון השריר לא גדל, אלא להיפך, הוא פצוע ו”קרוע” ועליו להיבנות מחדש. לא אכלנו כמו שצריך? עשינו יותר נזק מתועלת.

לסיום נציין שתי נקודות חשובות. ראשית, בכל אימון בו תבחרו עליכם להתייעץ במאמן מקצועי בחדר הכושר (או במאמן אאוט-דור), בטח כשמדובר באימוני מסה. שנית, קחו הכול בפרופורציות. לא לכולנו יש את אותה גנטיקה ולא כולנו משתמשים בחומרים אסורים. כמובן שיש לאימון מטרות ואנו רוצים לראות תוצאות, אך הכול במידת הסביר והאפשרי. זכרו זאת.

אסור לפספס
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */