אלאור אזריה בבית הדין הצבאי (צילום: תומר אפלבאום "הארץ", חדשות)
אזריה בבית המשפט | צילום: תומר אפלבאום "הארץ", חדשות

כ-45 ימים לאחר שהורשע בהריגה, גזר היום (שלישי) בית המשפט הצבאי בתל אביב עונש של 18 חודשי מאסר על החייל אלאור אזריה. למרות הודעת ההגנה כי בכוונתם לערער על העונש, במערכת הפוליטית לא מחכים ותוקפים את ההחלטה. "ביטחון אזרחי ישראל מחייב חנינה מיידית לאלאור אזריה", אמר היום שר החינוך נפתלי בנט.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"אלאור נשלח להגן על אזרחי ישראל בעיצומו של גל טרור סכינים פלסטיני, וכל הליך החקירה זוהם מיסודו", אמר בנט. "גם אם שגה, אסור שאלאור יישב בכלא. כולנו נשלם את המחיר".

גם שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב התייחסה לגזר הדין ואמרה כי מדובר בגזר דין קשה וכי זהו יום עצוב. "אלאור לא היה צריך לשבת יום אחד בכלא בנוסף למה שכבר ריצה, זהו לצערי המשך ישיר למשפט השדה שנעשה לו", אמרה רגב. "כפי שאמרתי לפני הכרעת הדין וכפי שהעידו אלופים בצה"ל, האירוע הזה לא היה צריך כלל וכלל להגיע לפתחו של בית המשפט כהליך פלילי. הוא היה אמור להיות מטופל בדין משמעתי במסגרת היחידה".

"גזר הדין צריך להיות נקודת סיום הפרשה"

שר הבינוי והשיכון גלנט הודיע כי כבר שלח לשר הביטחון ליברמן ולרמטכ"ל אייזנקוט בקשת חנינה לאזריה. "כפי שאנו דואגים להשיב חייל שנפצע וכפי שאנו חייבים לחלץ כל חייל שנפל בשבי, עלינו לדאוג לחייל ששגה, גם כאשר השגיאה היא חמורה ודרמטית", אמר גלנט. בפניה הרשמית לליברמן ואייזנקוט כתב גלנט: "פרשת הירי של אלאור אזריה גבתה מחיר כבד מצה"ל ומהחברה הישראלית כולה. היא החריפה שסעים קיימים ויצרה קרעים חדשים ומיותרים".

אזריה ואמו בהקראת גזר הדין (צילום: תומר אפלבאום "הארץ")
18 חודשי מאסר בפועל | צילום: תומר אפלבאום "הארץ"

אך לא כולם הביעו תמיכה בהגשת בקשת החנינה. ח"כ עפר שלח אמר כי חנינה מיידית תשים ללעג את המערכת הפיקודית והמשפטית של הצבא. "גזר הדין במשפט אלאור אזריה צריך להיות נקודת הסיום של הפרשה הכאובה הזו. צריך לומר די לפוליטיקאים שניסו לקושש פופולריות זולה על גבם של אלאור ומשפחתו, תוך איום על ערכיו של צהל ויכולת מפקדיו להוביל אותו", אמר שלח.

"איש אינו שמח לראות את אלאור נכנס לכלא, למרות שעשה מעשה שלא ייעשה. לאלאור פתוחות מספר דרכים להמתקת העונש, ואם לא יבחר בהן או לא ייענה, אזי ניכוי שליש, פירושם תקופת מאסר מינימלית, וכך צריך להיות", הוסיף.

ראש האופוזיציה ח"כ הרצוג אמר כי על הממשלה, שר הביטחון וצה"ל לבחון כעת את הדרכים למנוע את המקרה הקשה הבא. "בית המשפט גילה רגישות והבנה למצוקת החייל ומצד שני יישם כמתחייב את ההקפדה המוחלטת על עקרון טוהר הנשק בצה"ל", אמר הרצוג. "אלאור אזריה הוא קורבן של נסיבות מדיניות בלתי אפשריות שמדינת ישראל מתחמקת מהן עשרות בשנים".

גם ח"כ זהבה גלאון הוסיפה כי הקריאות למתן חנינה הן זילות של גזר הדין. "בית הדין קבע שאזריה 'עשה עצמו למוציא להורג ולשופט' אבל במקביל גזר עליו עונש מקל ביחס לחומרת המעשה. עם זאת, נכון עשה בית הדין הצבאי שגזר עונש מאסר ממשי שאם לא כן, היה חותר תחת אותו סולם ערכים, טוהר הנשק ומוסר הלחימה של צה"ל, שאזריה חילל", אמרה גלאון.

העונש שנגזר - ברף התחתון של מתחם הענישה

בית הדין הצבאי מסר היום את הכרעתו במשפט וקבע כי אזריה ייכנס לכלא ל-18 חודשים, ללא קיזוז המעצר הפתוח בו שהה עד כה. בנוסף נגזרו על אזריה 12 חודשי מאסר על תנאי ופרקליטיו ביקשו לעכב את ביצוע גזר הדין ב-15 ימים לפחות. התביעה דורשת לאפשר מספר ימים להתארגנות - אך מתנגדת מעבר לזה לכל דחייה בביצוע העונש, ודורשת כי אזריה ייכנס לכלא בהקדם האפשרי.

18 חודשי המאסר שנפסקו הם ברף הנמוך של מתחם הענישה הנמוך שקבעו השופטים, שהתחשבו בנסיבות רבות לטובתו של החייל. מחוץ לאולם צעקו המפגינים "ביזיון, ביזיון, לא נקבל כלום חוץ מזיכוי מלא - אם לא תחזירו את הילד נהפוך את המדינה".

נשיאת בית הדין אל"מ מאיה הלר אמרה כי מתחם הענישה הסביר הוא בין 14 ל-48 חודשים (שנה וחצי עד ארבע שנים), אך סיפרה כי התקיימה מחלוקת בין השופטים בנושא, ואחד השופטים - בדעת מיעוט - דרש לגזור 30 עד 60 חודשי מאסר. כמו כן ציינה השופטת כי יש להתחשב בתקופת המעצר הממושכת של אזריה ("העידו לפנינו על התנהגותו החיובית בתקופה זו, מפקדיו מחטיבת כפיר לא פעלו לצורך ביקורו במקום מעצרו") וגם בגילו הצעיר ובהיעדר עברו הפלילי.