שתף קטע נבחר
צילום: Jupiter

המדריך לדו"חות: איך חברה מרוויחה ואין לה כסף?

מה מייצג דו"ח רווח והפסד ומדוע צריך דו"ח תזרים מזומנים, מה למשק בית ודו"ח כספי של חברה, ואיך חברה יכולה להרוויח בספרים, אך להישאר ללא מזומנים? פרק שני במדריך

בפרק הקודם הסברנו  שהדו"חות הכספיים מוצגים בארבעה חלקים: דו"ח רווח והפסד: מציג ומפרט את ההכנסות וההוצאות בעסק בתקופה שחלפה. מאזן: נותן תמונת מצב ליום מסויים ליתרת הנכסים של העסק מצד אחד, ומנגד את התחייבויותיו ויתרת ההון העצמי. דו"ח על תזרימי מזומנים: מסביר את השינוי ביתרת המזומנים שהיתה במשך תקופת הדיווח ודו"ח על השינויים בהון העצמי: דו"ח הכולל, בדרך כלל, רק שורה אחת רווח או הפסד השנה, המתווספים ליתרת ההון העצמי.

 

הפעם נתעמק בדו"ח רווח והפסד. תחילה יש להבין כיצד מרכיבים את דו"ח רווח והפסד: התשובה פשוטה, בצד אחד של הטבלה נרשום את ההכנסות ובצד השני את ההוצאות. ההפרש בין השניים (הכנסות פחות ההוצאות), מהווה את הרווח או ההפסד. אך על אף השם לעתים רווחים בדו"ח אינם בהכרח משתקפים בכסף שבידי החברה, כפי שנראה בהמשך.

 

דו"ח רווח והפסד הוא כלי שימושי בעסק אך ניתן בקלות להשמישו לטובת השימוש הביתי ועל ידי כך לניהול משק הבית הפרטי שלנו. הדו"ח הוא כלי פשוט אשר בעזרתו כל אחד יכול להבין ולהצליח הרבה יותר אם יערוך מעקב ויתרגם את פעולות היומיום לרווח והפסד.

היות ודו"ח רווח והפסד מסכם תקופה, רצוי וכדאי לערוך אותו אחת לשנה, או חודש או פרק זמן סביר אחר.

 

דוגמא לדו"ח רווח והפסד בו איחדנו את טורים ההכנסות וההוצאות לטור אחד והסבר על מרכיביו:
דוח כספי של בית העסק קרמבולה
דוח רווח והפסד של בית העסק קרמבולה
הכנסות ממכירות ומתן שירותים 1,000
עלות המכירות והשירותים (600)
רווח גולמי 400
הוצאות מכירות ושיווק (70)
הוצאות הנהלה וכלליות (130)
רווח תפעולי לפני הוצאות מימון 200
הוצאות מימון (50)
רווח נקי לפני הוצאות או הכנסות אחרות 150
הוצאות או הכנסות אחרות (30)
רווח נקי לפני מסים 120
מסים על הכנסה (20)
רווח נקי לאחר מס הכנסה 100

 

הכנסות ממכירות וממתן שירותים - מקור הגאווה של כל עסק מתחיל, מדובר בהכנסות ממכירות סחורה (מוצרים) ומאספקת שירותים. ההכנסות בחלק זה אינן כוללות מכירת רכוש שהעסק משתמש בו ולא הכנסות מפעילות בשוק ההון (אלא אם כן פעילות העסק הינה בשוק ההון), אותן נראה בהמשך.

 

עלות המכירות והשירותים - סעיף זה מסכם את עלות חומרי הגלם והמוצרים שנרכשו מספקים ושירותים שהתקבלו מקבלני משנה.

 

רווח גולמי - ההפרש בין ההכנסות ממכירות וממתן שירותים לבין עלות המכירות והשירותים.

 

הוצאות מכירה ושיווק - סעיף זה ירכז את עלות הפרסום ושכר עובדי המכירות והשיווק.

 

הוצאות הנהלה וכלליות - הסעיף כולל את שכר המנהלים ועובדי המזכירות, שכר טרחת רואי החשבון ועלויות נוספות שאינן חלק מתהליך הייצור, הרכישה והמכירות.

 

רווח תפעולי לפני הוצאות מימון - בשורה זו יחושב ההפרש שבין הרווח הגולמי להוצאות המכירה והשיווק והוצאות הנהלה וכלליות.

 

הוצאות מימון - בסעיף זה נכלול את עלויות הריבית על יתרת האוברדראפט בעו"ש, את הריבית על ההלוואות ואת עמלות הבנקים. כאן חשוב לשים את הדגש בשאלה האם ההלוואות מנוהלות נכון? מוצע לפנות לפקיד הבנק על מנת לבדוק אם קיימת אפשרות לקבלת אשראי נוח יותר, למשל בדרך של איחוד מספר הלוואות להלוואה אחת ולבדוק את האפשרות לקבלת הטבות בעמלות.

 

רווח נקי לפני הוצאות/הכנסות אחרות - זו נקודה שבה עסקים רבים הופכים ממורווחים למפסידים.

 

הוצאות/הכנסות אחרות - לדוגמא, שכירת נכס שאינו בשימוש החברה או מכירתו, אינם מהווים חלק מהפעילות השוטפת של החברה. לפיכך, מפרידים את הפעילות שאינה שוטפת בסעיף המצוי בתחתית הדו"ח.

 

רווח נקי לפני מסים - נשאר משהו? אם כן, קדימה, יש לחלוק את הרווחים עם מס הכנסה.

 

מסים על הכנסה - זה מאוד פשוט. זה יכול להיות אפס (אם מפסידים), מעט - אם מרווחים מעט, או הרבה כשמרויחים מעט יותר. כשמדובר בחברה יש לשלם מס חברות על כל שקל רווח (26% בשנת 2009). בעלי עסקים עצמאיים (וגם שכירים) משלמים לפי מדרגות מס ומקבלים הנחות, בין השאר על פי מצב משפחתי.

 

רווח נקי לאחר מיסים על הכנסה - המעט שנשאר אחרי, ההוצאות והמסים צריך להיות מתורגם לכסף. אבל איפה הכסף? שאלה מצוינת. יתכן שהמלאי נמכר אך הכסף מהלקוח עדיין לא נתקבל ("שוטף + 90", למשל). סכום המכירה ייכלל במסגרת סעיף ההכנסות בדו"ח, אך בתזרים המזומנים (שזה מה שיש בחשבון הבנק בפועל) נראה אותו רק בתקופת הדיווח הבאה.

 

יכול להיות גם מקרה הפוך, בו רכשנו רכב או ציוד אחר (רכוש קבוע) לעסק בסכום העולה על רווחי העסק. עלות הרכישה מחולקת על פני תקופת ההתבלות שלו, כך שאם הרכב צפוי להחזיק מעמד 10 שנים, כל שנה תיכלל עשירית מהשווי שלו בדו"ח רווח והפסד. עם זאת, בפועל, הוצאנו את מלוא הסכום בזמן הקנייה - כך שבחשבון הבנק של העסק נראה יתרת חובה. כאמור, הכספים שעברו יד בפועל משתקפים בדו"ח תזרים המזומנים - בו נתעמק בפעם הבאה.  

 

 

הכותב, אריאל פטל, הוא רואה חשבון במחלקה המקצועית בקבוצת רואי החשבון אליוט ישראל ומרצה לראיית חשבון במוסדות אקדמיים מובילים.


פורסם לראשונה 16/10/2009 08:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה אומרים המספרים?
רווח חשבונאי עם אוברדראפט תזרימי? אפשרי
מומלצים