חברת "יו.פי לייף מרקטינג" תחזיר לקשישה בת 85, ניצולת שואה החולה במחלת אלצהיימר, אלפי שקלים לאחר שנציגיה ניצלו את מצבה הרפואי כדי למכור לה מוצרים שונים.

ו' היא תושבת כפר סבא המתגוררת בדיור מוגן. בשנים האחרונות נציגי חברת "יו.פי לייף" שכנעו אותה להצטרף כחברת מועדון תמורת תשלום חודשי ובנוסף לשלם 4,485 שקלים ב-15 תשלומים עבור מוצרים שתקבל "בחינם" ועבור הנחות ברכישה של מוצרים נוספים. הנציגים הבהירו לניצולת השואה שבמידה ותבטל את ההתחייבות הכספית היא לא תקבל את כספה בחזרה.

כך למשל שוכנעה ו' לרכוש טאבלט, שמחירו בשוק נע בין 425 ל-945 שקל, במחיר של 1,797 שקל. בעקבות הקנייה גילתה בתה של ו' את העסקה ופנתה לנציגת "יו.פי. לייף" ודרשה לבטל את הרכישה ולמחוק את פרטיה של אמה ממאגר הלקוחות של החברה.

ההבטחות של אנשי החברה לא הועילו, ונציגה יצרה שוב קשר עם ו' ושכנעה אותה לרכוש תליון בסכום של 4,485 שקל כשמחיר התליון בפועל הוא 2,970 שקל. ו' ובתה ביקשו לבטל את העסקה. נציגת החברה הבהירה לה שהשליח כבר יצא עם המוצר אליה וביטול לא עומד על הפרק.


ו' ובתה פנו לארגון "אמון הציבור" על מנת לסייע להן לבטל את העסקאות ולקבל את כספן בחזרה. הארגון פנה לחברה, אבל זו לא הסכימה להחזיר את כספה של ו' אלא להחליף את התליון במוצר אחר. ו' ובתה התעקשו לקבל בחזרה את כספן.

בתה של ו', החליטה להגיש תביעה נגד החברה לבית המשפט לתביעות קטנות בכפר סבא בדרישה לקבל את כספי אימה בחזרה ופיצוי בגין עוגמת נפש.

בכתב התביעה טענה הבת, כי החברה הפרה את תנאי  חוק הגנת הצרכן כך שהפעילה השפעה בלתי הוגנת על אימה אשר לה להתקשר בעסקאות. לדבריה, למרות שפנתה לחברה לחדול מלפנות לאימה עקב מצב הנפשי והגופני  אבל נציגי המשיכו לפנות אליה וליצור בפניה את הרושם שזכתה בפרס או הטבה שהתבררו כלא נכונים.

באופן תמוה, חברת "יו פי לייף" כלל לא הגישה כתב הגנה לבית המשפט. בדיון שאליו הגיע נציג החברה הוא טען שהאם ובתה ביצעו שתי עסקאות והן אלה שביקשו לרכוש את המוצרים וחיובי כרטיס האשראי מוכיחים זאת ושהדבר לא נעשה בכפייה. עוד טען הנציג, כי החברה הפסיקה את פעילותה במרץ 2016 עקב קשיי נזילות, שכן היא לוותה כספים רבים בבנקים אבל ציין שהיא לא נמצאת בהליכי פשיטת רגל. לטענתו, המוצרים סופקו לתובעות בזמן ולו היו עומדות בתנאי החוק היה מבטל בשמחה את העסקאות. הוא לא הביע לבית המשפט ראיות התומכות בו - כלומר שיחות מוקלטות בנימוק העסק לא פעיל יותר ואין מחשבים.

השופט אביב שרון קבע בפסק הדין, כי בהעדר ראייה מרכזית של הקלטת שיחות בין נציגי החברה לתובעות הרי שמבחינתו ההתקשרות של ו' עם החברה נעשתה תוך ניצול מצאה הבריאותי הרופף, ואף שנציגיה התבקשו להסיר את פרטיה ממאגר הנתונים של החברה ולא ליצור איתה יותר קשר, הם התקשרו אליה שוב ושוב.

"לתובעת הזכות לבטל את כלל העסקאות שנכרתו עם הנתבעת מחמת העובדה שהופעלה על התובעת השפעה בלתי הוגנת מצד הנתבעת...נראה כי נפגעה יכולתה של התובעת לקבל החלטה עם להתקשר בעסקה עם הנתבעת באופן שיש בכך  שלילה של חופש ההתקשרות", ציין השופט.

השופט החליט לבטל את העסקאות לחייב את החברה להחזיר ל-ו' 6,282 שקל וסכום נוסף של 1,000 שקל פיצוי על עוגמת נפש והוצאות משפט.