בנימין נתניהו וראש ממשלת ספרד (צילום: AP)
נתניהו וספטרו, הערב | צילום: AP

על רקע המתיחות בין ישראל לטורקיה בתקופה האחרונה, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה למצב היחסים בין שתי המדינות. נתניהו הביע חוסר שביעות רצון משידור סדרת הטלוויזיה בערוץ הממלכתי הטורקי שמציג את חיילי צה"ל כקלגסים, וציין שהיא גורמת להסתה.

במסיבת עיתונאים בירושלים שקיים עם ראש הממשלה הספרדי חוסה לואיס זפטרו, אמר נתניהו: "איננו רווים נחת מהמגמות שאנו רואים בטורקיה זה זמן מה". נתניהו הביע תקווה לשיפור במדיניות הטורקית ואמר "אנו מקווים שפניה לחזק את השלום ולא את הכוחות הקיצוניים".

למרות העיסוק האינטנסיבי במדיניות הטורקית מאז ביטול התרגיל המשותף עם ישראל, ראש הממשלה מזכיר שהמשבר התחיל הרבה קודם. "כולם בוודאי זוכרים את המעמד שהיה בדאבוס. כל זה כמובן התרחש בזמן הממשלה הקודמת וזה נמשך לצערי היום - מה שמעלה שאלה לאן פניה של המדיניות הטורקית".

"אני חושב שאנחנו עומדים בפני תקופה שיש בה שני אתגרים עיקריים", אמר נתניהו. "הראשון הוא הנשק הגרעיני של אירן והשני הוא תהליך השלום". נתניהו ציין את המאמצים מצד הגורמים המדיניים בספרד למנוע את ההתחמשות בטהרן, וציין שהמדינות יפעלו יחד גם לקידום תהליך השלום באזור.

"מקווה שהמדינות האחראיות יצביעו נגד הדוח"

"אני יודע שהאתגר לא פשוט ושיש שהרבה מכשולים לפני מימושו", הסביר נתניהו. "אחד הדברים החשובים כדי לקדם את השלום הוא לחסל את הטרור". נתניהו התייחס גם לדוח גולדסטון שנידון היום במועצת זכויות האדם של האו"ם ואמר "מחר תהיה הצבעה בז'נבה שיכולה לסייע לטרור ויכולה לפגוע בטרור".

"אנו מקווים שכל המדינות האחראיות יצביעו מחר נגד הדוח. יצאנו מעזה עד הס"מ האחרון. אמרו לנו גם בקהילה הבינלאומית שנוכל להגן על עצמנו. אבל אלפי טילים נורו לעבר האזרחים שלנו, אילצו אותנו לצאת למבצע. כשיצאנו למבצע עשינו מאמצים כבירים לא לפגוע באזרחים. צה"ל הוא צבא מוסרי".

בניגוד להידרדרות ביחסי ירושלים-אנקרה, ניסה ראש הממשלה להדגיש את החשיבות של הידוק הקשרים עם ספרד. "לספרד ולישראל יש היסטוריה ארוכה", אמר נתניהו בפני עמיתו הספרדי לקראת חתימה על הסכם בילטראלי בתחום הפיתוח התעשייתי שלדבריו יסייע לקידום היחסים בין שתי המדינות.

כתבות נוספות בנושא:

ארדואן: פצצות זרחן ירדו כמו גשם על ילדים תמימים בעזה

לבני: "שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל - חשוב גם לטורקיה"

שר החוץ הטורקי: מקווה לחזור לדיאלוג עם ישראל

פרשנות: משבר בין ישראל לטורקיה?

טורקיה החרימה את ישראל - התמרון הבינלאומי בוטל

הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק