עורך הדין אדוארד פיסחוב לא היה זר לעולמם של סוחרי הסמים. הוא נהג לייצג רבים מהם באזור השרון. בתוך מספר חודשים סוערים הוא מצא את עצמו מהצד השני של מתרס – בלדר של עסקת סמים ונאשם בהברחת ענק של כדורי אקסטזי. מעל ראש מרחף עונש מאסר של בין חמש לעשר שנים.

איך מסתבך עורך דין פלילי בניסיון הברחה של 30 אלף כדורי אקסטזי בשווי שלושה מיליון שקלים? "לא סיפרתי לאף אחד מה יש במזוודה. לא פחדתי על עצמי. פחדתי על המשפחה שלי. איימו לפגוע בהם. הייתי צריך להעביר את המזוודה למישהו בקניון עזריאלי, דובר רוסית בקומה שנייה ליד חנות פינתית", סיפר פיסחוב בחקירתו בפני חוקרי היחידה המרכזית במשטרת מחוז תל אביב.

לפיסחוב, בן 38, תושב פרדס חנה, היה משרד עורכי דין מצליח למדי בחדרה. הוא היה נשוי באושר, אב לילד קטן. במקביל היה בעלים של פאב-מועדון קריוקי בשדרות. האידיליה נגמרה לפני כשנה כשנישואיו עלו על שרטון. הוא נפרד מאשתו  ולפני חודשיים התגרש ממנה סופית. זו הייתה הנקודה שבה החלו להצטבר החובות.


"לאחר הגירושים נכנסתי לבעיות כלכליות. לקחתי הלוואה של 50 אלף שקל בשוק האפור, לפי החזר של 10 אחוז חודשי. זאת אומרת 5,000 שקל", אמר פיסחוב לחוקרים, "קיבלתי את הכסף בשתי חבילות של 25 אלף שקל. את הכסף לא הכנסת לבנק. במשך חצי שנה עמדתי בתשלומים".

אלא שאז הכסף נגמר, ופיסחוב לא הצליח להחזיר את שארית חובו במשך ארבעה חודשים. נושיו החלו לאיים שאם לא יקבלו את כספם, יפגעו במשפחתו. אם כי היה להם רעיון כיצד יוכל לפצות אותם. "נפגשתי איתם והגענו להסדר שאני טס לדיסלדורף, שם אני אמור להיפגש עם בן אדם, שנותן לי את המזוודה על שם מ' (שמו של החשוד בהפעלת פיסחוב) להביא אותה לישראל. תמורת זה מוחקים לי את החוב של 20 אלף שקל ופורסים לי מה שנשאר לי - 50 אלף שקל - לפי 1,000 שקל לחודש. לאחר שהפסקתי לשלם באו ואמרו לי: 'יש לך משפחה' ואם אתה רוצה לצאת מהמצב הזה תעשה מה שאנחנו אומרים לך. אני לא ידעתי מה יש בתוך המזוודה".

מי נתן את ההלוואה

חוקר: מה הסיבה שאתה לא רוצה להגיד את שמו של הבן אדם שנתן לך את ההלוואה?
פיסחוב: "אמרתי לך כבר. הוא אמר לי שאם לא אשלם את החוב יהיו בעיות לגרושתי ולילד שלי. הוא ידע את הכתובת של גרושתי בעיר שדרות. הוא איים על המשפחה שלי".
החוקר: ולמה לא הלכת למשטרה כמו כל בן אדם נורמטיבי?
פיסחוב: "פחדתי על המשפחה שלי. זה לא משחקים. לא יודע מי הוא. לא זוכר את הטלפון שלו. הוא דובר רוסית. אין לי מספר טלפון שלו".

פיסחוב גילה שבאחד המקרים בעל החוב שלו שלח אליו אנשים שאיימו עליו ופגעו בו פיזית. "אמרתי להם שאין לי כסף,  חתכו אותי בפנים. יש לי צלקת בצד שמאל", הראה פיסחוב את ידו לחוקר, "זה קרה באזור חדרה. לא התלוננתי במשטרה. אני לא בן אדם כזה. לא עשיתי עוד דברים פליליים. אמרו לי שאם א אביא את הכסף יעשו אותו דבר למשפחה שלי".

תפיסת המזוודה של אדוארד פיסחוב (צילום: רשות המיסים)
הדרכון המזויף שניתן לפיסחוב | צילום: רשות המיסים

פיסחוב, שהלך והדרדר, סדר את המועדון בשדרות ופירק את משרד עורכי הדין שלו. למחייתו עבד בעבודות מזדמנות. גרושתו הוציאה נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. אבל לבעלי החוב, על פי החשד עבריינים שנשלחו על ידי גורמים בשוק האפור, היה רעיון יצירתי. הם ביקשו מפיסחוב להביא להם תמונות עדכניות, ויצרו עבורו דרכון מזויף.

"את הדרכון קיבלתי מהאדם שהייתי חייב לו את הכסף. יומיים אחרי שהצטלמתי בקניון חדרה בצומת המשטרה והעברתי לו את התמונות הוא הביא לי את הדרכון שלו עם תמונות שלי", ציין פיסחוב.

התכני הייתה פשוטה: פיסחוב יטוס למוסקבה, ישהה שם שבוע ימים במלון ומשם יטוס לדיסלדורף. הוא קיבל שמות של אנשי קשר ברוסיה ובגרמניה שבאמצעותם אמור היה לקבל מזוודה עם שקיות מלאות ב-30 אלף כדורי אקסטזי. החזרה עם המזוודה הייתה בטיסה מגרמניה לטורקיה ומשם לישראל.

פיסחוב קיבל מהמשלח שלו 1,600 שקל לרכישת כרטיסי טיסה ועוד 700 יורו דמי מחייה. את הסיבה לטיסתו הסתיר מכל הסובבים אותו. "לא סיפרתי לאף אחד לאן אני טס. אמרתי להורים שלי אני נוסע לחופשה באילת ושלא ידאגו לי. אם הייתי מספר שאני טס הם בטח היו דואגים", הסביר לחוקריו.

מנתב"ג טס פיסחוב למוסקבה. לאחר שהייה של שבוע במלון "קרימלובסקי" טס לדיסלדורף כדי לקבל מאיש הקשר של המשלח שלו  את מזוודת האקסטזי.

הוא רכש כרטיס 'סים' לטלפון הסלולרי שלו והשתמש בו להתקשר למשלח ולאנשי קשר. "התקשרתי למי שהייתי חייב לו כסף והבן אדם אמר לי לקראת ערב לחכות לו במלון 'טוליפ'. נפגשנו. לקחתי ממנו את המזוודה ועליתי בחזרה למלון. ראיתי במזוודה שקית בוואקום. לא בדקתי את תוכנה", סיפר פיסחוב.

במשטרה טוענים, שפיסחוב ידע שהמזוודה הכילה ארבע שקיות מלאות בכדורי אקסטזי אבל מנסה להיתמם שלא ידע מה יש בתוכה.

חוקר: אותו אדם נותן לך כסף ביד לנסיעה. סומך עליך. אתה חייב לו כסף הוא לא פוחד שתברח עם הכסף, מאפשר לך לנסוע לחו"ל על חשבונו ועוד לחזור עם כל כך הרבה סמים?
פיסחוב: "אינני יודע אם הוא סומך עליי או לא סומך עליי, לא ידעתי מה תכולת המזוודה. וכמה היא שווה או לא שווה. בגלל הנסיבות שנקלעתי לא הייתה לי ברירה".

האופציה היחידה היא לעבור על החוק

בעוד פיסחוב עושה את דרכו לישראל, חוקרי ימ"ר תל אביב שידעו על הברחת האקסטזי הגדולה ביצעו האזנות סתר ומעקבים אחר פיסחוב ובעל החוב. החוקרים ידעו מראש על ה"אוצר" שהסתתר במזוודה וחיכו לפיסחוב כשירד מהמטוס.

ב-10 בינואר השנה כאשר נחת בנתב"ג בשעות הצהרים פיסחוב נשאל על ידי פקיד המכס אם יש לו במזוודה מוצרי מזון והוא השיב שרק בגדים.

פיסחוב שחזר: "לא זוכר מה אמרתי למוכס. הוא אמר לי תפתח את המזוודה. פתחתי את המזוודה, אחר כך הגיעו כל מיני צוותים של שוטרי ימ"ר, איזה 20 איש הסברתי שלקחתי הלוואה מהשוק האפור, שאיימו על המשפחה שלי, שאני לא מהמר ואני לא מבין במושגים האלה. שנקלעתי לנסיבות שלא הייתה לי ברירה. הייתה לי תקופה קשה. חשבתי שתוך ארבעה חודשים אחזיר את החוב. בפעם הראשונה שלא שילמתי הותקפתי".

פיסחוב סירב לבקשת הבלשים להתלוות אליו עם המזוודה לפגישה עם בעל החוב או מי מטעמו כדי ללכוד אותו.

 "לא הסכמתי לנסוע לשם עם השוטרים. המשפחה שלי יותר חשובה. לא מסרתי לבלשים שאני עורך דין כי התביישתי", ציין בפני החוקרים.

חוקר: האם אתה עובד בשביל מישהו ומייבא עבורו סמים לישראל?
פיסחוב: "אני לא עובד בשביל מישהו. הבאתי סמים בגלל שאיימו עליי. אני לא משתמש בסמים".
חוקר
: אתה עו"ד במקצועך אתה מכיר את חוקי מדינת ישראל, אין טעם שאסביר לך שאתה כבר מודה וקושר את עצמך לסמים אותם ייבאת לישראל... בכל זאת בחרת לשקר בחקירותיך ולא מוסר את כל האמת. זו עצימת עיניים?
פיסחוב: :"מה שחשוב לי זה שלום המשפחה. לעבור על החוק זו האופציה היחידה שהייתה לי. אני לא ממציא את הסיפור. אני לא שקרן. אני לא משקר. הוכרחתי להעביר את הסמים. עשיתי את זה בשביל שלום המשפחה".

החוקרים הטיחו בפיסחוב והמשלח שלו והוא הצטלמו בפייסבוק והם חברים. "סתם אנשים מציעים חברות ואני מאשר", מיהר להסביר להם, "חברות בפייסבוק לא מהווה אינדיקציה שאנחנו חברים. יש לי אולי אלף חברים בפייסבוק. זה לא אומר שאני חבר של כל האלף".

בשלהי חקירתו סיפר פיסחוב, כי הוא מתקשה לשלם דמי מזונות לגרושתו בסכום של 1,900 בחודש, אין ברשותו רכב או חסכונות.

חוקר: מאיפה אתה מתכוון לשלם את המזונות ואת החוב הזה (הכוונה לשוק האפור)?
פיסחוב: "ללכת לעבוד בבנייה או בצבע".

פרקליטות מחוז מרכז הגישה בשבוע שעבר כתב אישום נגד פיסחוב לבית המשפט המחוזי מרכז בגין עבירות של ייבוא סם מסוכן, גניבה, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, התחזות לאחר, הפרה הוראה חוקית וקשירת קשר לביצוע פשע עם בקשה לעצור אותו עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

עורכי הדין שי לוי וצחי מצרי המייצגים את פיסחוב מסרו בתגובה: "קיבלנו את חומרי החקירה, נלמד אותם ונמסור תגובה מפורטת לבית המשפט. מרשנו פעל במציאות בלתי אפשרית שבה חייו וחיי משפחתו היו בסכנה ממשית ואולץ לפעול נגד רצונו".

עורך דין שי לוי
עורך הדין שי לוי