המשקל שלכם מסרב לרדת? יש מה לעשות

אידאל הרזון עדיין תופס חלק משמעותי בתרבות שלנו ואנשים עושים דברים קיצוניים כדי לרדת במשקל, החל מצום ועד צריכת תרופות פלא מפוקפקות, אבל לפעמים הגוף פשוט לא משתף פעולה ושום דבר לא עוזר

צילום: רומי חוכמה // רומי חוכמה

הכתבה מאת רומי חוכמה נטורופתית מוסמכת ואירידיולוגית

כדי להפחית במשקל, ראשית כל עלינו להבין מהן הסיבות לכך שהמשקל “תקוע” ומסרב לרדת. ישנן מספר סיבות שיכולות לגרום לעלייה או לקושי בירידה במשקל ובאמצעות אבחון אירידיולוגי ניתן להתאים דיאטה אישית לטווח הארוך.

מהן הסיבות העמוקות להשמנה?

רעלים בגוף – הכבד אחראי על פירוק רעלים. במצב של עומס רעלים, הכבד נחלש ומייצר שכבת שומן סביבו. הרעלים הנותרים עוברים לכליות ומצפים אותן בשכבות שומניות. במצב כזה חיוני לבצע תהליך אינטנסיבי של ניקוי רעלים באמצעות תזונה מתאימה וצמחי מרפא.

בתהליך ניקוי רעלים, משתחרר העומס והכבד חוזר לפעילות תקנית. כתוצאה מכך השומן משתחרר וגם הכליות מתפקדות ביעילות. כדי להפחית רעלים רצוי שלא לצרוך: מוצרים מהחי, אוכל מעובד, חיטה, משקאות מומתקים ומוגזים, אלכוהול ועדיף להימנע ממתוקים.

מומלץ לאכול הרבה ירקות ופירות, אולם יש לאכול פירות במידה, מכיוון שמכילים הרבה סוכר, ופחמימות מורכבות. כאשר אוכלים נכון, אין צורך להגביל את הכמויות יתר על המידה.

תת פעילות של בלוטת התריס – בלוטת התריס שולטת בחילוף החומרים. תת פעילות של הבלוטה גורם לירידה בחילוף החומרים וכתוצאה מכך להשמנה. ניתן לזהות באבחון האירידולוגי בעיה בבלוטת התריס והטיפול מתבצע באמצעות תזונה המשפרת את פעילות הבלוטה וצמחי מרפא מתאימים.

רגישות לגלוטן – אנשים רבים רגישים לגלוטן ואינם יודעים זאת. למעשה מדובר באלרגיה הגורמת דלקת בגוף, וכתוצאה מכך מתנפחים וההרגשה הכללית משתבשת. לפעמים קיימת רגישות רק לגלוטן חיטה ולא לגלוטן שיפון או כוסמין. את הרגישות לגלוטן ניתן לאבחן בעין.

גוף חומצי – מחקרים מובילים חדשים מצביעים על הקשר ההדדי בין חומציות לבין השמנת יתר: משקל עודף תורם להתפתחות חומציות וחומציות תורמת להשמנה. אורח חיים לא נכון הכולל לחץ נפשי, אלרגנים במזון, עישון, תרופות, סוכר, חלבונים ושומן מהחי, גורם לחומציות.

במצב של חומציות הרקמה נוטה להיות דלקתית והגוף חשוף יותר למחלות, החל מהשמנת יתר וקושי בירידה במשקל ועד לסרטן. באבחון האירידולוגי ניתן לראות אם הסיבות לחומציות יתר הן גנטיות או התנהגותיות והטיפול מתבצע על ידי התאמת תזונה נכונה וצמחי מרפא.

סיבות התנהגותיות יכולות להיות סטרס הגורם לחומציות או הרכב התזונה שלנו - מוצרים מהחי, אוכל מטוגן, סוכר ובכלל זה קמח לבן ומוצריו, הם חומציים מאוד. כך גם ירקות ממשפחת הסולניים - עגבניות, חצילים, פלפלים ותפוחי אדמה.

צמחי מרפא המתאימים להפחתת חומציות דלקת: גי’נג’ר, תה ירוק, כורכום ועוד. תוספי תזונה להפחתת חומציות: פרוביוטיקה, אנזימי עיכול.

רומי חוכמה
רומי חוכמה

להפניית שאלה אישית רומי חוכמה לחץ/י כאן

מעגל הדיכאון - גם דיכאון יכול לגרום לתקיעות במשקל, בשל חוסר תזוזה הנפוץ במצב של דכדוך או נטילת תרופות נוגדות דיכאון, שגורמות לעלייה במשקל. כמו כן, קיימת נטייה לאכול יותר מזונות מנחמים כאשר חשים מדוכדכים. כדאי לנסות להיעזר בצמחים נוגדי דיכאון במקום בתרופות וכן להצטרף לקבוצות תמיכה.

מערכת העיכול – חשוב לבדוק האם חילוף החומרים תקין. אחד המדדים לכך הוא שאנו הולכים לשירותים לפחות פעם ביום. לשים לב האם קיימות בעיות עיכול או רגישויות למזון, או שקיימת קנדידה שגורמת לאכילת יתר. כאשר מערכת העיכול לא מתפקדת כראוי נוצרת עצירות, המשפיעה על הכבד וכך נגרמת השמנה.

ניתן לאבחן בקשתית העין מה מונע מהמערכת לפעול כראוי, למה היא רגישה, ואיזה מזון נחוץ או לא נחוץ לה. מומלץ ליטול תוספת חיידקים ידידותיים החיים במעיים – פרוביוטיקה – כדי לחזק את מערכת העיכול.

תרופות – תרופות רבות גורמות לעלייה במשקל: גלולות למניעת הריון, עודף הורמונים לטיפול הורמונלי, סטרואידים, חוסמי בטא למחלות לב ולחץ דם, תרופות נגד אפילפסיה, תרופות לסרטן השד כמו טמוקסיפן, כמה טיפולים לדלקת מפרקים שגרונית ואפילו כמה תרופות נגד מיגרנה וצרבת.

חלקן גורמות להשמנה מכיוון שהן משפיעות על התיאבון, חלקן משפיעות על חילוף החומרים, וחלקן מפריעות לתפקוד הכבד ומכאן נוצרת בעיה בפינוי רעלים וליצירת שומן. בחלק מהמקרים ניתן להחליף תרופות קונבנציונליות בטיפולים אלטרנטיביים, אולם יש להיוועץ במרפא מוסמך ואחראי.

השמנה ביטנית

ישנם אנשים הסובלים במיוחד מהשמנה באזור הבטן, הנגרמים בזמן מתח, ובשל סוכר ופחמימות, תחליפים כימיים לסוכר ומיצי פירות. מומלץ להרבות באכילת ירקות ממשפחת המצליבים - המווסתים את הפרשת הורמון הקורטיזול.

רצוי לצרוך שמן זית, אגוזים ושקדים לא קלויים, הגורמים לשריפת השומן הביטני ונותנים תחושת שובע. הכמות היומית המומלצת: 2-3 כפות שמן זית, עד 15 יח’ שקדים ואגוזים. חשוב שלא לדלג על ארוחות, מאחר שהגוף רעב הוא מגביר את הפרשת הקורטיזול, שמגביר את אגירת השומן בבטן ומגביר את הרעב.

כיצד ניתן להפחית במשקל בקלות?

רצוי לשתות תה ירוק המכיל פוליפנולים שמחזקים את מערכת החיסון, משפיעים על המרצת חילוף החומרים ויעיל להפחתת כולסטרול ושומנים בדם. מיץ ירקות המכיל ברוקולי, מלפפון, חסה וחצי סלק אדום  – טוב לאיזון בסיסיות, לשיפור האנרגיה, מצב הרוח ומערכת העיכול.

צריכת תוספי מזון לניקוי רעלים - אצת ספירולינה, אצת כלורלה וכורכום. שתיית מים מרובה – לפחות שש כוסות ביום – מגבירה את האנרגיה ומקלה על העייפות, מקדמת ירידה במשקל ויציאת רעלים החוצה דרך השתן והזיעה.

הליכה – הליכה מסייעת לירידה במשקל, מאזנת את הסוכר בדם, מונעת כולסטרול ומרגיעה את מערכת העצבים. קטניות מומלצות - מש, עדשים ושעועית אזוקי. עשירות בחלבון, סיבים, מאזנות את רמות סוכר, עשירות בוויטמיני B ובפיטו כימיקלים. שילוב של קטניות עם דגן, כמו אורז או חיטת כוסמין, מספק לנו חלבון מלא.

הפחתת מוצרים מהחי - כדאי להימנע או להפחית חלבונים מהחי כמו בשר בקר, כבש, כל סוגי העוף, ביצים ומוצרי חלב פרה. מחקרים רבים הוכיחו כי שינה מועטה מביאה לעליה במשקל ולסיכון מוגבר של מחלות, לכן רצוי לישון שבע עד שמונה שעות בלילה.

הכתבה מאת רומי חוכמה נטורופתית מוסמכת ואירידיולוגית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר