טיל אירני, ארכיון (צילום: רויטרס)
טיל אירני. (ארכיון) | צילום: רויטרס

פחות משבוע לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר את אירן כי הם "תחת אזהרה" בעקבות שני ניסויים שערכו, בטיל בליסטי ובטיל שיוט, האירנים מבצעים ניסוי נוסף. רשת החדשות "פוקס ניוז" האמריקנית דיווחה אתמול (שני) כי אירן ביצעה ניסוי בטילים נגד מטוסים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

על פי הדיווח, אירן שיגרה חמישה טילים מסוג "סאייד", גרסה מתקדמת מאוד לטילי ה-SA-2 המוכרים לחיל האוויר הישראלי ממצרים וסוריה. הטילים, המסוגלים ליירט מטוסים וטילי שיוט מטווח של כ-200 ק"מ שוגרו מאתר ניסויים מבודד במדינה.

מוקדם יותר היום התייחס נשיא אירן חסן רוחאני להצהרות מפי נשיא ארצות הברית לפיהן יש לבחון את ביטול הסכם הגרעין. לפי הנשיא רוחאני ההסכם הוא מצב בו שני הצדדים הרוויחו ממנו. "המו"מ על ההסכם יכול להיות דוגמא לנושאים אחרים שיכולים להביא ביטחון ויציבות לאיזור", אמר רוחאני.

גם מנהיה העליון של אירן, האיתתולה חמינאי התייחס לדברים. חמינאי טען כי טראמפ דורש מהאירנים לפחד ממנו, אך התשובה של אירן - היא לא. חמינאי טען כי טראמפ חושף בפני העולם "את פניה האמיתיים של ארצות הבית", כדבריו.  המנהיג המשיך והבטיח כי תגובת מדינתו לארצות הברית תתרחש ביום שישי הקרוב - יום השנה לציון המהפכה האסלאמית במדינה.

אירן הכריזה רשמית: מפרים את הסכם הגרעין (צילום: רויטרס, חדשות)
"ההסכם יכול להוות דוגמא", רוחאני | צילום: רויטרס, חדשות

בשבוע שעבר ארה"ב הודיעה כי בכוונתה להטיל סנקציות חדשות על הרפובליקה האסלאמית בעקבות שני הניסויים בטילים שערכו. הסנקציות שיוטלו לא אמורות לפגוע בהסכם הגרעין עליו חתמו המעצמות עם אירן.

גורם המעורה בפרטים אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי על שמונה גופים אירניים יוטלו סנקציות בשל פעילות הקשורה לטרור ועל כ-17 גופים יוטלו עיצומים בעקבות פעילות הקשורה לתכנית הטילים הבליסטית של אירן - תחת צווים קיימים נפרדים.