מסדר הדמעות

כשהשמחה מתערבבת בעצב, קיבלו הצוערים שנפצעו בפיגוע ארמון הנציב את סיכת המ"מ • "החברים שנרצחו תמיד יהיו בליבנו" • המשפחות השכולות קיבלו תעודות סיום עבור יקיריהן בטקס מיוחד

הצוערים שנפצעו בפיגוע ארמון הנציב // צילום: דודו גרינשפן //

דמעות השמחה התערבבו בדמעות העצב כאשר צוערי קורס קציני מטה 55 קיבלו אתמול את סיכת המ"מ בבה"ד 1 במצפה רמון. חלקם נתמכו בכיסאות גלגלים ובקביים - תוצאה של אותו פיגוע ארור בטיילת ארמון הנציב בירושלים, שבו נרצחו ארבעה מחבריהם. 

"אין גאה יותר ממני להיות פה", אמרה הצוערת דנה אופיר, שנפצעה בפיגוע. "השבועות האחרונים היו קשים. קשים לי בגלל הפציעה, ואני מתנהלת רק בכיסא גלגלים. אני חושבת כל הזמן על החברים שלי שנהרגו בפיגוע. הם תמיד יהיו בלב שלנו. לא נשכח אותם. אנחנו זוכרים אותם אחד־אחד. האירוע הזה, הטקס המרגש הזה הוא בשבילם, ולא בשבילנו". 

הטקס נערך במעמד מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי, ראש המינהל האזרחי תא"ל אחוות בן חור ומפקד בית הספר לקצינים, אל"מ יניב אלאלוף.

מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק אמר כי "אתם מהווים דוגמה לניצחון הרוח המיוחדת השורה בשורות המשרתים בצבא ההגנה לישראל. בפיגוע בירושלים, נוכחנו בחתירה למגע ובקבלת אחריות, כפי המצופה ממפקדים ומצוערים. זה בסיס הפעולה הערכי שלנו כחיילים וכמפקדים בצה"ל, ועל כך כוחנו ובכך ניצחוננו תמיד".

אחד מפצועי הפיגוע מקבל סיכת מ"מ  //  צילום: דו"צ

כזכור, ב־8 בינואר נהג פאדי אל־קנבר, ערבי תושב שכונת ג'בל מוכאבר שבמזרח ירושלים, במשאית בארמון הנציב, וכאשר הבחין בקבוצת חיילים שעמדה ליד אוטובוס הוא דהר לעברם במהירות גבוהה. לאחר שפגע בכמה חיילים הוא נסע לאחור והמשיך לפגוע בהם עד שנורה למוות. בפיגוע הקשה, כאמור, נרצחו ארבעה חיילי צה"ל: סגן יעל יקותיאל ז"ל, סגן שיר חג'אג' ז"ל, סג"מ שירה צור ז"ל וסג"מ ארז אורבך ז"ל, ו־13 נפצעו. ביום ראשון האחרון התקיים ערב לזכרם של נרצחי פיגוע הדריסה בארמון הנציב, שאותו אירגנו צוערי פלוגה ג' - הפלוגה שספגה את הפגיעה. הטקס, אשר התקיים במעמד המשפחות השכולות בבה"ד 1, ובסוף הערב העניקו מפקד ביה"ס לקצינים, אל"מ יניב אלאלוף, ומג"ד ארז, סא"ל לירון דונל, תעודות סיום קורס למשפחות השכולות.

הרצל חג'אג', אביה של שיר חג'אג' ז"ל שנרצחה בפיגוע, סיפר על תחושות המשפחה. "זהו יום מאוד לא קל מבחינתנו. זה יום ששיר חיכתה לו ואנו חיכינו לו בכיליון עיניים. מאוד חיכינו ללכת ולראות אותה שם, להתרגש איתה,לעבור איתה עוד שלב בחייה. אך לצערנו הרב, מרגע שהיא נרצחה הכל נגדע". 

קרן אורבך, אמו של ארז אורבך ז"ל, אמרה כי "אני שמחה בשביל החיילים. זה היה קורס מאוד אינטנסיבי וקשה ואני גם יודעת על תחושת חוסר האונים אחרי הפיגוע ועל כך שלא רצו לדעת מי החיילים שנהרגו".

בהכנת הידיעה השתתפו גדי גולן, אפרת פורשר ויאיר אלטמן 

•   •   •

הקב"ן שניצל מהפיגוע:

"כעת אני מבין את חשיבות הטיפול הנפשי"

סרן מיכאל גרוס  //  צילום: דו"צ

בנוף מסיימי מחזור קורס הקצינים שנערך אתמול בצהריים בבה"ד 1 היה שונה סרן מיכאל גרוס. בגיל 33, כשהוא נשוי ואב לארבעה, מונה לקצין בצה"ל, רק שלושה וחצי שבועות אחרי שנכח בפיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב במזרח ירושלים. 

גרוס, תושב היישוב עלי זהב שבשומרון, שטיפל בפצועים רבים בדקות שלאחר הפיגוע, משמש קב"ן בפיקוד העורף. "התפקוד של הצוערים והמפקדים בפיגוע משאיר אותי עם רושם עצום על הנוער שלנו", סיפר.

"אותי זה שם במקום שבו אני מבין כמה חשוב נושא הטיפול הנפשי בחיילים ובזמן חירום. המשמעות של להיות קב"ן היא לצמצם פערים של טראומות מאירועים, והיום לאחר הפיגוע אני מבין את עומק המשמעות ואת גודל האחריות שמוטלת על כתפיי", הוסיף. סרן גרוס ביקש לציין כי "כשאני רואה כאן בטקס פצועים שהגיעו אליו, אני נרגש. רק המראה של הדבקות במטרה גם כשאתה נפצע קשה מוכיח שרק ככה מצליחים לנצח את האויב". 

דניאל רוט־אבנרי

•   •   •

רוני תפוחי, נמוכת הקומה הראשונה בקורס קצינים

ענקית: "אחרי הפיגוע עזרתי והרגעתי את כולם"

רוני תפוחי  //  צילום: דודו גרינשפן

רוני תפוחי (19.5), שסיימה אתמול את קורס הקצינים, היא מקור השראה לניצחון הרוח על מגבלות הגוף. גובהה של רוני הוא 1.20 מ' בלבד, אבל הנחישות והמוטיבציה האדירות שלה הובילו אותה להתנדב לצה"ל וגם להגיע לקורס קצינים. 

ב־8 בינואר רוני היתה בפיגוע הדריסה הקטלני ופונתה אל ביה"ח שערי צדק בבירה כשהיא סובלת מחרדה. "ראיתי כל מה שקרה", שיחזרה רוני. "הייתי בטירונות עם ארז אורבך ז"ל, שנהרג. אחרי הפיגוע מצאתי את עצמי עוזרת ומרגיעה את כולם". רוני פירטה את המניעים שגרמו לה להתנדב לצה"ל: "הרגשתי צורך לתרום מעצמי לצבא. תמיד היה לי ברור שאתגייס לצה"ל". 

לדבריה, "הרצון שלי הוא להשפיע על המערכת ועל החיילים בתור מפקדת. אני נמוכת הקומה הראשונה שיצאה לקורס קצינים בצה"ל. היה לי חשוב לפרוץ גם את הגבול הזה ולהוכיח שגם אני יכולה". לדבריה, "המסר שלי למתנדבים כמוני הוא להעז ולפרוץ גבולות. זה יום מאושר בשבילי והוכחה כי אפילו השמיים הם לא הגבול".

 יורי ילוןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר