שתף קטע נבחר

עתירה: "המדינה לא אסרה שימוש בחומר רעיל"

עמותת אדם טבע ודין עתרה לבג"ץ נגד משרדי החקלאות, הבריאות והגנת הסביבה, בטענה שלא אסרו מכירת חומר הדברה רעיל בשם פוספין, וזאת למרות הנחיות של גורמי מקצוע. ב-2014 נפטרו 2 ילדות בירושלים כתוצאה מחשיפה לחומר. "גם טרגדיה זו לא הצליחה להוציא את הרשויות מאדישותן"

עמותת אדם טבע ודין הגישה עתירה לבג"ץ נגד משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות בגין חוסר פעולתם בנושא איסור השימוש בתכשירי הדברה הרעיל פוספין. בעמותה דורשים ממשרדי הממשלה לפעול בהתאם להנחיות גורמי המקצוע ולאסור על מכירת פוספין בכל מקום, לרבות חנויות לממכר חומרי הדברה. כמו כן, דורשים לאסור על בעלי רישיון הדברה להשתמש בחומר זה אלא אם קיבלו היתר מיוחד.

 

כזכור, בתחילת שנת 2014 נפטרו 2 ילדות בירושלים כתוצאה מחשיפה לפוספין. המדביר ביצע הדברה באמצעות החומר בניגוד לחוק, שכן מדובר בחומר המיועד לשימוש חקלאי בלבד. החומר הוא גז רעיל קוטל חרקים האסור לשימוש ביתי מבכל וכול. בעתירה נטען כי המשרדים לא פעלו על מנת להסדיר את השימוש והמכירה של החומר הרעיל למרות האסון הכבד והמסקנות שהוסקו בעקבותיו.

 

"יש נטייה לומר שרק אחרי שמתרחש אסון המדינה מתעוררת", אומר עו"ד עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין. "אבל במקרה הזה, גם הטרגדיה בירושלים לא הצליחה להוציא את רשויות המדינה מאדישותן. לא ניתן להשלים עם מצב שבו המדינה לא מיישמת המלצות מצילות חיים ומסכנת באופן ברור את בריאות הציבור".

החומר שהרג שלוש ילדות בירושלים (צילום: נועם (דבול) דביר) (צילום: נועם (דבול) דביר)
החומר שהרג שלוש ילדות בירושלים(צילום: נועם (דבול) דביר)

 

האסון בירושלים חייב את המשרדים להפעיל את סמכותם על פי חוק לצמצם את הסיכון הנשקף לציבור. היה עליהם לבחון מחדש את ההסדרים הרגולטוריים החלים על שימוש ומכירה של תכשירי הדברה המכילים פוספין, ולקבוע הסדרים חדשים שיגבילו את המכירה והשימוש, ויובילו לפיקוח ואכיפה הדוקים יותר בכל הנוגע לתכשירים אלו.

 

בסמוך לאותו אירוע טרגי המוזכר לעיל, התכנסה הוועדה המייעצת הבין משרדית האמונה על רישום תכשירי הדברה להגנת הצומח מכוח חוק, והמליצה על שורה של פעולות לשם צמצום הסכנה הנשקפת לבריאות הציבור מתכשירי פוספין למינימום האפשרי. בין היתר המליצה הוועדה המייעצת, על הגבלת מספר המיישמים שיורשו ליישם את תכשירי הפוספין לשני מיישמים בלבד, על איחוד התוויות החקלאיות והתברואיות, על איסור מכירת תכשירי הדברה המכילים פוספין בחנויות לממכר תכשירי הדברה וחיוב המכירה על ידי הייבואנים ובכפוף להצגת הזמנת עבודה.

 

עוד הומלץ כי אם אין תכשירים חלופיים לתכשירים המכילים פוספין, יש להדק את ניהול הסיכונים וליצור מנגנונים שימנעו שימוש לא חוקי ולא תקין בתכשירים אלו. אלא שהמלצות אלה לא יושמו. "עניינה של עתירה זו הוא חוסר המעש העולה לכדי מחדל ממשלתי מתמשך בכל הנוגע להסדרת השימוש והמכירה של החומר הרעיל פוספין, המהווה סכנה ממשית וחמורה לבריאות הציבור.

 

במשך שלוש השנים שחלפו מקרות אירוע ההרעלה אשר הוביל למותן של הפעוטות, משרד החקלאות לא טרח אף לשנות את התוויות בתכשירים המכילים פוספין בהתאם להמלצת הוועדה הבין משרדית, וזו אף על פי שפעולה זו מצויה בתחום סמכותו הישירה. שלוש שנים תמימות חלפו מאז מות הילדות בירושלים, ובפועל דבר לא השתנה: המלצות – יש למכביר. הבטחות לבצע – חדשות לבקרים. אלא שבפועל אין חדש תחת השמש", אומרים בעמותה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נועם (דבול) דביר
החומר שהושאר בדירה בירושלים
צילום: נועם (דבול) דביר
מומלצים