שתף קטע נבחר

הצעה: חברות יפרטו מה זה "תשלום קבוע" בחשבונית

הצעת חוק חדשה שאושרה בקריאה טרומית מבקשת להבהיר את הסעיף החידתי הזה, שנגבה באופן אחיד מצרכנים חסכוניים ובזבזנים כאחד, בחשבונות החשמל והגז והתקשורת. על מה אנחנו משלמים בכלל?

חיוב על "תשלום אחיד" מופיע בחשבוניות החשמל והגז שלנו (בין היתר) ולרוב אין לנו מושג על מה ולמה גובים אותו מאיתנו. הצעת חוק חדשה שאושרה אתמול (ד') בקריאה טרומית במליאת הכנסת, מבקשת להבהיר את הסעיף החידתי הזה, שנגבה באופן אחיד מכולם. מדובר בתיקון לחוק הגנת הצרכן (שקיפות תשלומים קבועים בעסקה מתמשכת).

 

לפי ההצעה: "לא יגבה עוסק תשלום קבוע בעסקה מתמשכת, לרבות עסקה להספקת גז בין צרכן גז לספק גז, אלא אם כן פירט בחשבונית או בהודעת תשלום הנשלחת לצרכן את הטובין או השירותים בגינם נגבה אותו תשלום". בדברי ההסבר נכתב כי מטרת הצעת החוק היא "שתשלומים אלה לא יהיו שרירותיים וישקפו עלויות קבועות אמיתיות, כגון עלויות תחזוקה ובטיחות".

 

מה זה תשלום קבוע? דוגמא לחשבון חשמל טיפוסי ()
מה זה תשלום קבוע? דוגמא לחשבון חשמל טיפוסי

למה יש חיוב עבור צריכת גז וגם תשלום קבוע? הצעת החוק תביא לשקיפות אבל לא מתייחסת לנחיצות של התשלום הקבוע שמוטל באופן דומה על כל שכבות האוכלוסיה וכל סוגי הצרכנים ()
למה יש חיוב עבור צריכת גז וגם תשלום קבוע? הצעת החוק תביא לשקיפות אבל לא מתייחסת לנחיצות של התשלום הקבוע שמוטל באופן דומה על כל שכבות האוכלוסיה וכל סוגי הצרכנים
 

כלומר, על העוסקים תוטל חובה להסביר את הגבייה הקבועה הזאת. זה לא אומר שההסבר שלהם יניח דעתו של הציבור, או שהתשלום הקבוע יופחת, או שהם יפסיקו לגבות את התשלום הקבוע הזה, שבעצם מהווה מס רגרסיבי (אוכלוסיות מוחלשות משלמות את אותו תשלום קבוע כמו אוכלוסיות חזקות וצרכנים חסכנים משלמים את אותו תשלום קבוע כמו צרכנים בזבזנים), אבל תחול עליהם חובת שקיפות. חלק מהחברות (כמו כמה מחברות התקשורת) כבר נוהגות בשקיפות בנוגע לסעיף הזה.

 

לעתים ההסבר לגבי מהות התשלום הקבוע, ניתן באתר האינטרנט של החברה אך לא בחשבונית. למשל – באתר חברת החשמל נכתב כי התשלום הקבוע, הנגבה בנפרד מהתשלום בגין צריכת החשמל, "משקף את עלות סל השירותים הבסיסי שחברת החשמל מספקת ללקוחותיה, ללא קשר לרמת צריכת החשמל שלהם. סל השירותים הבסיסי כולל את השירותים הבאים: קריאת המונה, עריכת החשבון, משלוח החשבון וגבייתו, הטיפול הכולל במונה, קבלת קהל, המוקד הטלפוני, פרסום ועלות הון המונה". כלומר, האזרחים מממנים את הוצאות החברה לא רק דרך מיסיהם אלא גם דרך התשלום הקבוע. בעבר ניסו בכנסת לבטל תשלום זה, כפי שקרה בחשבונות המים, אך ללא הצלחה.

 

חכ" איתן כבל מסר: "לא ייתכן שנצטרך פירוש רש"י לחשבונות הגז והחשמל שלנו ולכן הגיע הזמן שהציבור בישראל יבין בדיוק על מה הוא משלם! עם השלמת תהליך החקיקה כל חשבונית בעסקה מתמשכת תהייה חייבת להיות שקופה וברורה כך שהצרכן ידע במדויק להיכן הולך הכסף שלו. זהו צעד נוסף שאני מקדם עבור השקיפות הצרכנית בישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים