שתף קטע נבחר

טובעים בייצוגיות: 1,500 תביעות ייצוגיות ב-2016 וכמה כסף הושב לציבור?

1,500 תביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2016 וכמעט 10,000 בעשור האחרון. מתוך התביעות שנסגרו במהלך השנה שחלפה – הוחלט על השבה לציבור של יותר מחצי מיליארד שקל וכ-40 מיליון שקל גזרו עורכי הדין כשכר טרחה. ובאיזה תחום מוגשות הכי הרבה תביעות ייצוגיות?

בשנת 2016 הוגשו כ-1,500 תביעות ייצוגיות, גידול של 8.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מנתונים שפורסמו במסגרת הכנס השנתי לתובענות ייצוגיות שהתקיים היום (ג') בתל אביב.

 

במהלך העשור האחרון הוגשו כ- 10,000 תובענות ייצוגיות ונכון להיום, קיימים מעל 3,000 תיקים ייצוגיים פתוחים.

 

על פי הנתונים, שהוצגו במסגרת הכנס שנערך על ידי מרכז "הלכה ומעשה", מתוך 718 תביעות שהסתיימו במהלך השנה שחלפה, רק ב-9 מהן ניתן פסק דין ו- 143 תביעות הסתיימו בהסדר פשרה. רוב התביעות (403) הסתיימו ב"הסתלקות" של התביעה – לרוב מסיבה שלא היתה עילה לתביעה או שהנתבעת תיקנה במהירות את הליקוי. יש לציין כי במקרים אלו משולם שכר טרחה נמוך.

 

103 תביעות נדחו וב-45 תביעות שהוגשו כנגד רשויות המדינה, השתמשו הנתבעות בפריבילגיה השמורה להן במסגרת הליך "חדילה" במסגרתו באפשרותן לחדול מהמעשה תוך 90 יום והתביעה נמחקת. יש לציין כי במהלך השנה אושרו גם 88 בקשות לתביעה ייצוגית.

מספר התביעות הייצוגיות שהוגשו לפי שנים ()
מספר התביעות הייצוגיות שהוגשו לפי שנים
 

יותר מ-34 מיליון שקל שכר טרחה

התחום בו מוגשות הכי הרבה תביעות הוא כצפוי התחום הצרכני – 69% מהתביעות. לאחר מכן תביעות כנגד רשויות (10%) ובמקום השלישי תחום הביטוח (כ-6%). עשר הנתבעות המרכזיות בהחלטות שניתנו (לפי מספר התביעות שהוגשו נגדן): סלקום, שופרסל, אגד, בנק לאומי, בנק הפועלים, שטראוס, עיריית ירושלים, שירותי בריאות כללית, מגדל ביטוח ומנורה ביטוח.

 

מהנתונים עולה כי במסגרת 10 ההחלטות הגדולות ביותר, הכוללות פסקי הדין והסדרי הפשרה של שנת 2016, הוחלט כי יושבו לציבור 433 מיליון שקל. שכר הטרחה לעורכי הדין במקרים אלו הסתכם ב-34 מיליון שקל. סך ההשבה לציבור בגין כלל התביעות שבהן התקבלה החלטה בשנת 2016 עומד על יותר מחצי מיליארד שקל.

 

שכר הטרחה הממוצע ששולם לעורכי הדין שטיפלו בתביעות והסתיימו בפשרה (כאמור, רוב התביעות שאושרו) עמד בשנה שחלפה על 425 אלף שקל (לפני מע"מ), עם זאת שכר הטרחה החציוני עמד על 90 אלף שקל.

 

מהנתונים עולה עוד כי ניכרת מגמה משמעותית למעבר של תובעים מבית המשפט המחוזי לבית משפט שלום. כך בשנת 2016 חל גידול של יותר מ-200% בתביעות שהוגשו לבתי משפט שלום - מ-80 תביעות ב-2015 ל-260 תביעות בשנת 2016. לדברי עו"ד אסף פינק שיזם את המחקר והנחה את הכנס, רבים מן התובעים מעדיפים להפחית בסכום התביעה ולפנות לבית משפט השלום, מתוך תקווה ל"יחס טוב יותר" לתביעותיהם.

 

פינק התייחס גם לאפשרות הבלתי ממומשת למנף את הנושא לטובת נושאים חברתיים. "תחום התובענות הייצוגיות הגיע לבשלות ובגרות" אמר פינק ל-ynet. "כל שנה מוחזרים לציבור מאות מיליוני שקלים בעקבות התביעות. חבל שלא נעשה שימוש יותר משמעותי בתחום לצורך תביעות חברתיות בתחומי אפליה ושיוויון".

 

התפלגות תביעות ייצוגיות שהוגשו ב-2016 ()
התפלגות תביעות ייצוגיות שהוגשו ב-2016

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Gettyimages
צילום: Gettyimages
עו"ד אסף פינק
מומלצים