האם הקשה על החקירות? אובמה (צילום: גיל יוחנן)
אובמה. מורשת עגומה | צילום: גיל יוחנן

שבוע לפני משאל העם בבריטניה על הברקזיט ובניגוד לעמדת כל המומחים, פרסם יזם הנדל"ן דרור הלוי פוסט, שלמעשה חזה את התפרקות הגוש האירופי ואת התחזקות הימין הלאומני הבדלני. לכן, כל מה שקרה מבחינה גיאו-פוליטית בחצי השני של 2016 לא הפתיע אותו.

"יש גבול לכמה המדינות החזקות יכולות לסבסד את העניות", מסביר הלוי, "הנושא של הפליטים והטרור מחייב להציב את הגבולות מחדש. זה מעלה כוחות לאומנים שממילא רוצים את הגבולות האלה. אירופה לא תחזיק מעמד. אין שום דרך שהיא יכולה לפעול נגד הפליטים או נגד פוטין או בעימות עם טורקיה בצורה מאוחדת. כמו שדיוויד קמרון הלך גם אנגלה מרקל תלך וכל הגווארדיה שהובילה את הנראטיב של הפוליטיקלי קורקט, לפיו אי אפשר להגיד שיש טרור איסלאמי, שאי אפשר להפעיל צבא כשצריך, שאפשר לא לבנות צבא בכלל כי העולם כולו נאור וסובלני. היום לאירופה אין מה לעשות מול הרוסים. אם מחר הם יחליטו שהם כובשים את ליטא אף אחד לא יזיז אצבע. אירופה גם שבויה של ועדים והרגלי עבודה וסיבסוד לא תחרותיים".

אתה רואה את האירו נעלם כמטבע כלל אירופאי?
"הוא יהיה השריד האחרון כי הנפילה תכאב. תיווצר תקופה של היחלשות ואי וודאות ובסוף הוא יפול ולכן הדולר יתחזק עוד יותר. המדינות החלשות – ספרד, יוון, איטליה – יקרטעו, הימין במדינות כמו צרפת וגרמניה יתחזק. לא יכול להיות שגוש של 28 מדינות שלכל אחת יש זכות וטו על כל החלטה ימשיך לתפקד. אין להן מטרות משותפות, אין צבא מאוחד, אין יכולת להגן על הגבולות ולכן דינו של האיחוד האירופי נחרץ. הוא פרח עם ההתרחבות וההצלחה ולא מסוגל להתמודד עם הקשיים. המדינות כמובן לא ייעלמו, אבל כל המתכונת הקיימת תפסיק להתקיים".

דרור הלוי (צילום: תומר שלום)
הלוי. כדאי להקשיב לו | צילום: תומר שלום

הכיוון שהעולם הולך אליו כפי שאתה מתאר – זה טוב או רע לישראל?
"זה לא טוב ולא רע, זו מציאות שצריך לדעת לתפקד בתוכה. המוסדות הבין לאומיים כמו האו"ם, האג ואונסקו יחלשו כי הם בנויים על כוחו של המערב וזה בנסיגה. צריך לזהות נכון את המגמות למשל שתורכיה בדרך למטה, שפולין תישאר יציבה ואנגליה תתאושש. בניגוד לאירופה ארה"ב גמישה לשינויים ותישאר חזקה כך גם סין. השינויים יגיעו לכל התחומים כמו למשל לרשתות החברתיות שבנוית על חופש ביטוי של אזרחים וחופש הפעולה שלהן יוגבל והלחץ עליהן יגדל, כל מה שקשור בזכויות אדם יסוג".

 "טראמפ מביא רוח חדשה"

דרור הלוי, 53, הוא קיבוצניק במקור, יוצא סיירת מטכ"ל, הכי קרוב למה שאפשר לכנות מלח הארץ. הוא עלה לכותרות בהיותו יוזם גדר ההפרדה. עוד בתחילת שנות האלפיים הוא טען שלא ניתן להגיע לשלום וחייבים לבצע צעדים חד צדדיים. הוא אף עתר לבג"ץ נגד ראש הממשלה אריאל שרון, שרים ובעלי תפקידים במערכת הביטחון, בדרישה שיורו על הקמת גדר ביטחון בין ישראל לשטחים. ממרומי המשרד שלו במרכז תל אביב הוא משקיף הרחק מעבר לים גם למה שקורה בארה"ב. הפרידה של ברק אובמה מהבית הלבן מוציאה ממנו לא מעט אגרסיות, בלי קשר להיעדר הווטו על החלטת מועצת הביטחון בנוגע להתנחלויות. לאובמה, כך הלוי, יש אחריות לנהרות של דם.

"הוא פירק לרסיסים את העולם החופשי ושבר את האתוס האמריקאי", חוזר וטוען הלוי כבר זמן רב, "כשהוא הולך לקואליציה ואף אחד לא בא איתו, כשהפליטים מפרקים את אירופה, כשהוא מחליש את הצבא האמריקאי, כשהוא נכנע לסינים בים סין הדרומי, כשהוא נכנע לפוטין בסוריה ובאוקראינה, כשהוא חדל לתמוך במחאות סטודנטים נגד דיקטטורות. בימיו שימוש בנשק כימי, רצח המונים וטיהור אתני הפכו לשיגרה, הוא חיזק את הציר השיעי והביא למלחמות דת שימשכו שנים – העולם החופשי חדל לתפקד ומתחיל בתהליך התכנסות ונסיגה. בנושא ההומני קורות זוועות שלא קרו אולי מאז מלחמת העולם השנייה. פרס נובל לשלום ניתן לו בתחילת הכהונה והוא מוכתם היום בדם".

אתה חושב שעם דונלד טראמפ העתיד הבינלאומי ייראה טוב יותר?
"טראמפ לא אידיאולוג כמו ריגן, הוא איש עסקים פרגמטיסט ולכן הוא יעשה הסדרים עם פוטין ועם הסינים. הוא מביא רוח חדשה, עם כל הסיכונים שכרוכים באישיותו, גם בנושא הכלכלי, גם הצבאי, יש סיכוי טוב לשינוי חיובי".

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בדאלאס, טקסס (2015) (צילום: Tom Pennington, GettyImages IL)
טראמפ. טוב לישראל | צילום: Tom Pennington, GettyImages IL

"ביבי לוזר"

גם על ראש הממשלה נתניהו אין להלוי הרבה מילים חמות: "אני חושב שהדבר היחיד שהוא מצליח לעשות זה לשרוד. בזה הוא אמן. אבל הוא מפסיד בכל החזיתות שישראל מתמודדת בהן ביבי הוא לוזר. אם אתה מסתכל על מה קרה מול החמאס – ירו על נתב"ג, ירו על ירושלים, זה לא קרה אף פעם, וחמאס עומד על הרגליים. אם אתה מסתכל על איראן שביבי עצמו הגדיר כאיום קיומי ועשה על זה מלחמת עולם – הוא הפסיד והשפעת איראן רק גדלה. ואם אתה מדבר על מקרים ותיקים יותר כמו להילחם בטרור ולא להיכנע – אז הוא שחרר מאות מחבלים עם דם על הידיים בעסקת שליט. גם האירוע האחרון באו"ם – אפשר לצעוק כמה שרוצים על אובמה, אבל יש לנו ראש ממשלה שהוא גם שר חוץ, והוא אחראי כלפי האזרחים. מי שהצביע שם נגדנו זה לא לוב ואיראן, אלא המדינות הכי חשובות רובן ידיודיות: אנגליה, צרפת, סין, יפן" ואפילו טרמפ לא יחליף את ראשי המדינות האלו.

להערכתך, ב-2017 ישראל תהיה יותר מבודדת מדינית וכלכלית?
"ישראל לא תהיה מבודדת יותר מהיום, כי הבחירה של טראמפ בהחלט מסמלת שינוי כיוון והסכסוך הישראלי פלשתיני כבר לא בראש סדר היום הבינלאומי למרות כל הרעש. ישראל תצטרך להפסיק להיות מובלת ולהתחיל להוביל. מי ששם את כביש 1 לירושלים – שחלק ממנו עובר בשטחי יו"ש  למי שלא יודע – ואת הכותל באותו סל עם עמונה ואומר שהם חשובים באותה מידה, אז הוא חוטא למדינת ישראל, לציונות ולדמוקרטיה, ובסופו של דבר מוביל למצב של מה שהיה באו"ם. למעשה האום הלך עם הנרטיב של הממשלה שהכל אותו דבר. גושי ההתישבות וחברון ושכם אין ביניהם הבדל. כשישראל לא באה ואומרת 'את זה אני דורשת להשאיר אצלי ובמקומות אחרים אני מוותרת, אז היא נגררת. מה שעשו שרון בעזה ובגין בסיני זה לקבל החלטות. רוב הציבור מבין שיש סיכון ביטחוני בנסיגה ואין פרטנר לשלום אבל גם שלא ניתן להחיל ריבונות בכל השטח ולקלוט את הפלשתינאים שגרים שם. להוציא את הקצוות המרחק בין ימין לשמאל קטן מאוד אנחנו מאוחדים יותר ממה שנדמה".

"כשאנחנו מסתכלים על אירופה אנחנו אומרים – איזה כסילים. איך הם מאפשרים לאוכלוסייה מוסלמית קיצונית כל כך שונה מהם לחדור ולהתערבב זה הרי מסכן אותם? זו הרי אוכלוסייה שלא תיטמע שם אף פעם. ובאותה נשימה אנחנו אומרים שאנחנו רוצים לקלוט מיליוני  פלסטינים שנמצאים בשטחים? זה לא סביר".

נתניהו. יואשם בשוחד? (צילום: פלאש 90, ישראל סאלם, חדשות)
נתניהו. חלש מול החמאס | צילום: פלאש 90, ישראל סאלם, חדשות

אז איך אתה רואה את המשך הסכסוך הישראלי-פלסטיני?
"אין פרטנר היום ולא יהיה בשנים הקרובות, זו היתה נקודת המוצא כבר בתחילת שנות האלפיים כשהקמנו את הגדר והתנועה להפרדה ודבר לא השתנה. יש בעיות ביטחוניות, אני לא רואה מצב שאפשר להגיע להסדר שלום. ולכן ישראל צריכה להיערך למהלך חד צדדי . ישראל צריכה לבוא ולהגיד לקהילה הבינלאומית: האזורים שבתוך הגדר, גושי ההתיישבות העיקריים – אני מתכננת שיהיו שלי, ואם לא יהיה הסכם תוך חמש או עשר שנים אני מתכוונת ולספח אותם ולבנות בהם. במקביל צריך להגיד שמעבר לגדר נשאיר צבא ונדאג לאינטרס הביטחוני אבל אין לנו טענה על השטח והוא איננו ולא יהיה חלק מישראל. התקשורת התעלמה מזה אבל צריך לשים לב שגם החלטת האו"ם האחרונה לא דורשת את נסיגת הצבא. יש הפרדה בין הדרישה להימנע מהתנחלות וסיפוח לבין השהייה בשטח מסיבות ביטחוניות. זה האפיק לדו שיח עם הקהילה הבינלאומית".

למרות הלהט הציבורי שלו, להלוי אין לדבריו שאיפות בתחום, ובכל מקרה, כאב לשלושה ילדים בגילאי 12-7, הוא מוטרד יותר מהכל ממצב מערכת החינוך בישראל. לא המתח בין ימין ושמאל ("עניין פסיכולוגי סוציולוגי", לטענתו), לא חילונים-דתיים, לא הפער העדתי או המעמדי, אלא "חינוך וסדרי עדיפויות. אני אתן דוגמה: מתי בחרנו בפעם האחרונה באמת את הדמויות שעליהן חשוב ללמוד ולחנך? הנה, אדם שלדעת רבים נחשב לבן האנוש החשוב ביותר שדרך אי פעם על פני האדמה, שמו  אלברט איינשטיין. טיים מגזין בחר בו לאיש המאה כמי שהשפיע יותר מצ'רצ'יל או היטלר. הוא היה יהודי וסייע למפעל הציוני ואין לו מקום במערכת החינוך בישראל השתגענו? לומדים על אלכסנדר מוקדון וכל מיני רבנים ומשוררים, ולאיינשטיין אין מקום והוא הרי נוכח בחיינו כל יום. אין ווייז בלי אלברט איינשטיין ואין הסרת שיער בלייזר בלעדיו ואין טלוויזיה בלוויין וגם הגרעין האיראני מבוסס על גילויו. הוא האדם הכי משפיע והכי נערץ בהיסטוריה האנושית. הדמויות שאנחנו מאמצים הן מראה לבחירות שאנחנו עושים. אם אתה רוצה לחנך למדע ולמעורבות חברתית ולעצמאות מחשבתית זו הדמות, אבל הוא לא משרת שום אג'נדה – לא דתית, לא עדתית, לא פוליטית, ולכן הוא לא קיים".

"כהורה, אני שואל את עצמי כמה ממה שהילד לומד בבית הספר יהיה לו רלוונטי לחיים אחר כך ואתה רואה שכמעט כלום. בסוף ילד יכול לצאת ממערכת החינוך והוא לא יידע לקרוא תלוש שכר ולא יידע איך פועל בנק ולא יודע מה זה משכנתא. הוא בעצם מנותק מהחיים האמיתיים. תפקידה של מערכת החינוך הוא גם להכין לחיים שאחר כך ובמובן הזה היא נכשלת באופן טוטאלי".

מה היית מלמד מעבר לכלכלה?
"גם שיעורי ההיסטוריה מאובנים. לומדים על יוון העתיקה ועל רומא ועל אלכסנדר מוקדון. זה חשוב אבל הילדים לא מכירים את מלחמת וייטנאם, לא יודעים מה קורה בצפון קוריאה, לא מכירים את משבר הטילים בקובה או את נפילת הגוש הסוביטי. המערכת מאובנת, את ההיסטוריה צריך ללמוד הפוך, מהרלוונטי והקרוב למה שיותר רחוק. אתה מסתכל על שפות. שפות זה כלי שימושי בכל מצב, בין אם אתה כדורגלן, מגיש טלוויזיה, מדריך טיולים או איש הי טק, שפות יעזרו לך תמיד. ואצלנו? אפשר ללמוד את השפה של האימפריה הצרפתית. סינית, השפה המדוברת בעולם, הרבה יותר מאנגלית, לא קיימת בבתי הספר. תראה, ביטון אמר שההמלצות שלו לא יבואו על חשבון שום דבר אחר. אז רוב ההמלצות ראויות אבל הטענה לא חינוכית כי חינוך זה להבין שבחיים יש בחירות וסדר עדיפוית".

אלברט איינשטיין (צילום: חדשות)
איינשטיין. לא עשה מספיק בעיני שר החינוך | צילום: חדשות

הלוי הוא בעל השליטה בחברת הנדל"ן "העיר החדשה", הוא יזם בין היתר את הקמת הישוב כפר האורנים, שמעבר לקן הירוק, את מגדלי ההיי טק בתל אביב, ואת מגדלי אסותא.

בתור מי שהקים התנחלות, איך אתה רואה את הסיפור של עמונה?
"כפר אורנים, הישוב שאני הקמתי עם חברים, הוקם כחוק עם תכניות מאושרות, הוא מחזק את קו התפר, מרחיק את הגבול בדרך לירושלים ולא מערב אוכלוסיות. התיישבות כזו אנחנו צריכים. עמונה זה בדיוק המקרה ההפוך. בניה לא חוקית בעומק השטח במטרה לערב את האוכלוסיות הישראלית והפלשתינית כך שלא ניתן יהיה להיפרד. זה לא חוקי לא נכון ביטחונית ולא תורם דבר למדינה. כל הצעקות זה הטלת פחד ודמגוגיה. הם רק נדרשו לעבור דירה למקום סמוך, כולנו עשינו את זה במהלך חיינו וזו לא טראומה גדולה. לא סביר שעשרות משפחות יזכו ליחס מועדף לעומת תושבי הנגב והגליל ולמעשה יקבלו יותר מכל אזרח אחר, בסוף גם התברר שאת האידיאולוגיה אפשר להמיר בהרבה כסף".

מה אתה חושב על חוק מיסוי דירה שלישית?
"המלחמה במשקיעים היא פאתטית. מדינה מתקדמת צריכה ליצור את התנאים כדי שהשוק החופשי ייצר דברים בעצמו. כשבא משקיע פרטי לוקח סיכון וביוזמתו,  עם כספו הלך וייצר דירה והוציא אותה לשוק כדי שזוג צעיר  יוכל לגור או לשכור אותה – אז לא רק שאין עלות תקציבית למהלך הזה, אלא שהוא גם משלם לקופת המדינה מסים. מיסוי דירה שלישית זה עוד צעד בשורה של צעדים שנועדו לפגוע במשקיעים כלומר במי שמייצר את הדירות החדשות".

שר האוצר רואה את זה כצעד שאמור להיטיב עם השוכרים ועם המעמד הנמוך יותר
"אני לא יכול לראות מצב שבו פגיעה במי שמייצר את הדירות ומממן אותן ולוקח את הסיכון עבורם – משפר את מצב השוכרים. הגישה שלו אומרת: אני לא יודע להגדיל את ההיצע, אני אדפוק את הביקוש. זה מביא לכך שאנשים שהיו מוכנים להשקיע בישראל וליצור מקומות עבודה ולשלם מסים הולכים להשקיע בניו יורק וברלין".

ואתה ביניהם?
"עד היום סירבתי לעשות את זה אבל בזמן הקרוב ניקח את המשקיעים שלנו גם לחו"ל. אין ספק שאווירה שאומרת שמי שמשקיע פה צריך להוקיע אותו ולהקשות עליו – זו טעות חמורה".

מה הפתרון שלך למצוקת הדיור?
"צריך להגדיל את ההיצע. למשל להגדיל את הצפיפות בפרויקטים של פינוי בינוי, לתת דירות יותר קטנות בכמות יותר גדולה לתת יותר גובה. אפשר לקחת שטחים מאושרים למסחר ומשרדים שיש בהם עודף ולאפשר הסבה למגורים. זה יוציא לשוק מאות אלפי דירות חדשות ומהר. זה טוב ליזמים, זה טוב לשוק, זה טוב לעיריות, זה טוב לכולם, אבל בשביל זה צריך היגיון וההיגיון לא קיים במערכת".

הפרויקטים שלך מיועדים בעיקר לשכבות העשירות יותר
"אני פועל היום יותר בתל אביב משום שהממשלה יצרה כאוס ואי ודאות עצומה. פרויקטים בנדל"ן כרוכים בהשקעות גדולות ובטווחי זמן מאוד ארוכים וכמעט בלתי אפשרי לעשות את זה כשכל יום התכניות משתנות וההצהרות משתנות, ומע"מ אפס ודירה שלישית והכבדה על הבנקים. זו טעות אסטרטגית, השווקים צריכים וודאות, הכאוס עולה ביוקר. תגדיל היצע, כי אם אתה רק רוצה לעצור ביקוש  אפשר להגביל ילודה זה הגיוני באותה מידה".