וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מין תמורת ציונים ופורנו בשיעור: דוחות התלונות באקדמיה נחשפים

29.12.2016 / 18:40

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי המוסדות להשכלה גבוהה נגועים בבעיה קשה של הטרדות מיניות, שלא פוסחת על בכירים - מרצה טפח על ישבנה של סטודנטית "כדי לזרזה", ו-11 אנשי סגל הודחו השנה. "צריך להעביר מסר ברור"

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
21 תלונות באוניברסיטת תל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

מאות תלונות על הטרדות מיניות טופלו בשנת הלימודים תשע"ו במוסדות האקדמיים בישראל - כך עולה מהדוחות שהמוסדות מחויבים להגיש על פי חוק מדי שנה, והגיעו לידי וואלה! NEWS. הליכים משמעתיים נפתחו נגד עשרות מרצים ואנשי סגל באוניברסיטאות ובמכללות בגין הטרדות מיניות, מעשים מגונים, התבטאויות סקסיסטיות בשיעורים ועוד. גם סטודנטים רבים הושעו מהלימודים בשל הטרדות מיניות כלפי חבריהם לאקדמיה ואף כלפי חברי סגל.

דיווחי המוסדות האקדמיים על שלל ההליכים שננקטו בפני הממונות על טיפול בהטרדות מיניות בכל מוסד, מגלים כי האקדמיה בישראל נגועה עמוק בבעיות של הטרדה מינית לסוגיה השונים והיא מגיעה עד לחברי סגל בכירים ביותר. מרצים רבים פוטרו השנה, אחרים הושעו, הוזהרו וננזפו.

המקרים מגוונים - ממרצה שהציע הצעות מיניות תמורת העלאת ציונים ועד מרצה שטופח על ישבנה של סטודנטית "כדי לזרזה להיכנס לכיתה". נרשמו גם מקרים הפוכים – כך, למשל, במקרה אחד במכללה לחינוך דוד ילין בירושלים, מרצה הטרידה פיזית סטודנט וזכתה למכתב אזהרה חמור.

עוד בוואלה! NEWS:
ח"כ חזן בדיון בכנסת על שוברים שתיקה: "אסופה של בוגדים"
דוח: רק 45% מהתלמידים שהורחקו לצמיתות מבתי הספר קיבלו טיפול
בעקבות מחאת המורים: משרד החינוך לא יבצע ניכויי שכר ללא תיאום מראש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

38 תלונות התקבלו באוניברסיטה העברית בירושלים, חלקן נגד גורמים שאינם קשורים אליה; עובד שנישק סטודנטית פוטר; בחודש יוני התלוננה סטודנטית זרה כי הותקפה מינית במעלית באחד מבנייני המעונות. היא התלוננה גם במשטרה ולמחרת עזבה את הארץ; במסגרת עסקת טיעון הורחק לצמיתות משטחי האוניברסיטה ומפעילות בה איש סגל אקדמי בדימוס, לאחר שכמה סטודנטיות התלוננו נגדו על הטרדות מילוליות ונגיעות בגופן.

תלונות אחרות כללו מטופלת שטענה כי סטודנט ביצע בה מעשה מגונה בעת עבודתו בחדר מיון של בית חולים במסגרת לימודיו. הוא הורחק מבית החולים והתלונה הועברה למשטרה. טענות חדשות על מעשה מגונה והטרדה מינית התקבלו נגד מרצה שכבר הורחק בעבר בעקבות תלונה אחרת, אך בשל כך נקבע כי "לא נדרשת בשלב זה התערבות נוספת".

סטודנטית התלוננה כי מרצה בנושא תרופות מין ופוריות התבטא באופן סקסיסטי בזמן השיעור. נערך בירור בו נקבע כי הייתה אי הבנה של הסטודנטים אך המרצה זכה גם להערה מהדיקן. מרצה שהפיץ תמונות של אישה זרה ננזף ונקבע כי מדובר ב"התנהגות שאינה הולמת".

באוניברסיטת תל אביב התקבלו 21 תלונות. במקרה אחד, חברת סגל התלוננה נגד חבר סגל אחר, אך בסיום הבירור "לא ניתן היה להכריע אם הייתה הטרדה מינית". בינתיים חבר הסגל פרש ונקבע כי אם ירצה לחזור לאוניברסיטה תיפתח התלונה מחדש. בינואר התלוננה סטודנטית נגד חבר סגל מנהלי על "הטרדה מינית מילולית והתנהגות מאיימת בהקשר מיני". באפריל נקבע כי הדברים אכן התרחשו והוא זומן לשימוע והוזהר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמות דומה של תלונות התקבלה גם באוניברסיטת בר אילן. סגן דיקן פנה לאחראים וסיפר על שמועה על מרצה שמשתמש בדוגמאות מיניות באופן אישי כלפי סטודנטיות. האחראים קיימו שיחה ל"הבהרת גבולות" עם המרצה. במקרה אחר, סטודנטית דיווחה בסקר הוראה על התנהגות הגובלת במעשה מגונה של מרצה בכיר. ראש המחלקה שקיבל את הסקר העביר את התלונה, נערך בירור ובו נקבע כי "לא היה מעשה מגונה אלא התנהגות לא מכבדת דיה", והומלץ לרקטור לקיום שיחת הבהרה עם המרצה.

תלונה אנונימית התקבלה מצד עובדת באוניברסיטה ולפיה עובד אחר ביצע בה מעשה מגונה. הרשויות איתרו את המתלוננת וקיימו בירור שבסופו ננזף העובד והועבר למחלקה אחרת. סטודנטית מהקמפוס החרדי בבר אילן התלוננה נגד עובדת האוניברסיטה על התייחסות מבזה הנוגעת להקפדתה על כללי הצניעות בלבושה. נקבע כי לא הייתה הטרדה מינית, אולם בעקבות המקרה הוחלט להחיל את חובת קיום הלומדה למניעת הטרדה מינית גם על ציבור הסטודנטים החרדים.

שבע תלונות באריאל, אחת מהן נגד חבר סגל

11 תלונות הוגשו באוניברסיטת חיפה. סטודנטית לשעבר התלוננה כי אשת סגל שיתפה סטודנטים בתכנים "אישיים ומיניים". על אף שהוחלט כי לא מדובר הטרדה מינית, הומלץ כי בחוגים הטיפוליים "יגדירו באופן ברור את גבולות התפקיד של בעלי תפקידים ומרצים, כדי למנוע מקרים נוספים של טשטוש גבולות ביחסים בין סטודנטים לבין בעלי תפקידים". במקרה אחר, שתי סטודנטיות וכמה עובדות התלוננו נגד חבר סגל מנהלי על הטרדה מינית מילולית ומגע פיזי. הנציבה למניעת הטרדה מינית זימנה אותו לשיחת הבהרה ו"החליטה על קיום מעקב אחר התנהגותו".

במהלך שנת הלימודים החולפת הוגשו שבע תלונות באוניברסיטת אריאל, אחת מהן נגד חבר סגל שהתבטא באופן בוטה במהלך השיעורים כלפי סטודנטיות. המרצה התנצל וטען כי לא הייתה כוונה מינית, אך נרשמה לו אזהרה והערה בתיק האישי. תלונה נוספת הייתה נגד מרצה מן החוץ באוניברסיטה, שגלש במהלך השיעורים באתרים פורנוגרפיים, ונרשמה הערה בתיקו האישי, על אף שלא מדובר בהטרדה מינית. כמו כן, סטודנטית סיפרה כי סטודנט אחר ניסה לצלם אותה בשירותי הספרייה. המשך לימודיו הותנה בקבלת טיפול ייעודי ונאסר עליו לשהות בכל מקום במוסד למעט בכיתת הלימוד שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האוניברסיטה העברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

שש תלונות התקבלו באוניברסיטה הפתוחה, חציין נגד אנשי סגל אקדמי וחציין נגד סגל מנהלי, באחת מהן התלוננו אם ובתה על הטרדה מילולית מצד יועץ אקדמי. האוניברסיטה החליטה כי מדובר ב"הטרדה מינית ברף הנמוך" ולאחר שימוע שנערך לו הוחלט לא לפטרו, אלא להעבירו לקמפוס אחר, "תוך הבהרה בכתב כי תלונה נוספת תביא לפיטוריו המידיים".

אחת משש התלונות שהוגשו במכון ויצמן הייתה של חבר סגל, שטען כי חבר סגל מדעי אחר מביע "מחוות חיבה באופן פיזי" כלפי סטודנטית במכון. הוחלט להעביר לחבר הסגל "מסר-חד משמעי" לגבי ההתנהגות הראויה. בחודש מאי נפתח הליך משמעתי נגד שני חברי סגל מנהלי לאחר שסטודנטית התלוננה על "התייחסויות סטריאוטיפיות, לעגניות ובעלות אופי מיני, שובניסטי ואף גזעני" מצדם. עד לסיום ההליך בוצעה הפרדה בינם לבין הסטודנטית. נגד שני חברי סגל נוספים נפתח הליך משמעתי בעקבות תלונה על "אמירות בוטות ופוגעניות, הן בעלות אופי מיני והן באופן כללי". עונשם היה נזיפה, התראה, והארכת תקופת הניסיון שלהם.

באוניברסיטת בן גוריון מרצה עומד בימים אלה לדין משמעתי באשמת "התבטאויות סקסיסטיות ומבזות בזמן השיעורים", ומתגבש הסדר טיעון בעניינו. עובד אוניברסיטה הוזהר לאחר תלונה מגורם שלישי על נגיעות בסטודנטית. דוקטורנטית התלוננה נגד פרופ' בתפקיד בכיר על "הצעות חוזרות במסגרת יחסי מרות". הוא הועמד לדין, ננזף והודעה על כך אף נמסרה לסנאט האוניברסיטה.

"יש צורך בענישה שהולמת ‏את חומרת המעשה"

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), המכהנת כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, אמרה כי "במוסדות להשכלה גבוהה הקשר בין המרצים והסטודנטים מסתיר מרות קיימת ויראת כבוד למרצה, ‏ובחיים האקדמיים יש חיכוך מתמיד ופרסונלי, דבר אשר מקשה על חשיפת הטרדות מסוג זה".

לדבריה, "האקדמיה, כמו כל מוסד אחר, חייבת לשמור על מרחב ציבורי בטוח לנשים. מטרת הדיווח הנה לאפשר שקיפות ‏בטיפול בנושא הזה ולבדוק האם יש מגמת עלייה או ירידה בתופעה, ‏לבקר ‏את אופי וטיב הטיפול וכן, ‏במידת הצורך לעמוד על מקרים שלא טופלו, הטיפול בהם היה לקוי או ‏בלתי ‏מספק". ‏

עוד אמרה כי "סקירת הדיווחים מגלה שרמת הטיפול והרצינות בטיפול שונה ממוסד למוסד, ובדיון שנערך לפני כמה ‏חודשים בוועדה לקידום מעמד האישה, דאגתי לאחד את צורת הדיווח בשביל שנוכל לעשות השוואה ‏וסטנדרטיזציה ברורה לטיפול ולדיווח על תלונות הטרדות מיניות". חברת הכנסת הוסיפה כי "גם באקדמיה, אני בעד ענישה שהולמת ‏את חומרת המעשה, בכדי להעביר מסר ברור שלהטרדה ותקיפה מינית אין מקום ‏בחיים האקדמיים, ‏וגם לתת גב ותמיכה לציבור הסטודנטיות שהן לא לבד במאבק הזה". ‏

עאידה תומא במסיבת עיתונאים של הרשימה המשותפת, תל אביב. פברואר 2015. דרור עינב
"חייבים לשמור על מרחב ציבורי בטוח לנשים". ח"כ תומא-סלימאן/דרור עינב

ההטרדות אינן נחלת חלקן של האוניברסיטאות בלבד וגם בעשרות המכללות ברחבי הארץ טופלו תלונות רבות בשנת הלימודים האחרונה. במרכז האקדמי פרס שברחובות התלוננה סטודנטית נגד מורה מן החוץ על אמירות לא הולמות במהלך שיעור. הוא הודיע על התפטרותו והבירור הופסק. במכללה למנהל שבראשון לציון הורחק סטודנט לאחר שהטריד מינית סטודנטית אחרת. במכללה האקדמית תל חי התלוננו סטודנטיות כי מרצה צילם אותן ללא הסכמתן, אך בבירור נפסק כי "לא ניתן לקבוע כי הייתה הטרדה מינית" והמקרה הופנה להמשך טיפול במסגרת ועדת אתיקה.

איש סגל זוטר במכללה האקדמית עמק יזרעאל קיבל אזהרה לאחר פניה שהגיעה מסטודנטית "על התנהגות שאינה הולמת במהלך תרגול מעשי". סטודנט במכללה האקדמית כנרת טען כי אשת סגל הטרידה אותו מינית ומילולית ואף התנכלה לו. הבירור העלה כי "לא ניתן לקבוע כי הייתה הטרדה מינית". במקרה נוסף סטודנט הורחק לצמיתות מהמכללה לאחר "הטרדות מיניות חוזרות" כלפי סטודנטית. מרצה באותה המכללה שסיפר בדיחה גסה בשיעור התבקש "להיות ערני להרכב הכיתות ולרגישויות השונות".

במכללה האקדמית גליל מערבי הגיעה לאזני הממונה על הטיפול בהטרדות דיווח על מרצה "שמציע לסטודנטיות להגיע למשרדו, כדי להעלות את ציוני הבחינה ומתקשר לנייד של סטודנטיות בשעות לא סבירות ושולח הודעות טקסט לא הולמות". במקביל לבירור הופסקה עבודתו של המרצה במוסד ובשל כך הוחלט לסיים את הטיפול. בינואר ננזף איש סגל אקדמי במכללת גורדון בחיפה בשל "נשיקה, חיבוק, אמירות מרמזות בעלות אופן מיני". הוא אף קיבל עונש פיטורים על תנאי. בבית הספר להנדסאים בטכניון צילם סטודנט מרצה בעת שהעבירה שיעור והפיץ את תמונתה בווטסאפ בקרב חבריו ללימודים. הסטודנט ספג אזהרה חמורה ונדרש לפרסם מכתב התנצלות בלוח הכיתה.

מכתב התראה למרצה שנגע בסטודנטים במעבדה

באקדמיה לאמנות בצלאל סטודנטיות פנו וסיפרו שמרצה בכיר במחלקה נגע בהן באופן מיני, וכן שנושאי השיעורים שאותם הוא מעביר עוסקים במיניות שלו עצמו. לא הוגשה תלונה רשמית והמרצה התחייב "שלא לשוחח עם סטודנטים על נושאים אישיים" ואף "לא ישתתף בוועדות שקובעות ציונים לסטודנטים במחזור שבו לומדות הסטודנטיות ועד תום לימודיהן".

במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה זומן חבר סגל לשימוע, זאת לאחר שעובדת לשעבר מסרה פרטים נוספים לתלונה ישנה שלה נגדו. במכללת לוינסקי לחינוך התקבלה תלונה של סטודנטית חרדית, שאף התלוננה במשטרה כי סטודנט אחר נגע ברגלה. בבירור נקבע כי מדובר במקרה חד-פעמי של סטודנט שרצה למשוך את תשומת לבה של הסטודנטית ולא במובן המיני. במכללת אורט בראודה בכרמיאל התקבלה תלונה אחת על מרצה, שזירז סטודנטית להיכנס לכיתה באמצעות טפיחה על ישבנה. הוא ספג נזיפה חמורה ועונש הרחקה לצמיתות - על תנאי.

באורט הרמלין להנדסאים נתניה התקבלה תלונה על מרצה שנוגע בסטודנטים במהלך שיעורי מעבדה. לאחר הבירור הוצא למרצה מכתב התראה והוחלט להמשיך לעקוב אחר התנהלותו. בשנקר פוטרו שני אנשי סגל לאחר שהטרידו מילולית סטודנטיות במעבדה, כאשר אחד מהם אף הטריד אותן פיזית. במכללת אמונה בירושלים הורחקו זו מזו שתי סטודנטיות בקבוצות הלימוד ובמעונות, לאחר שנחשדו ב"יחסים שאינם תקינים שהיוו הפרעה לסטודנטיות נוספות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרצה במכללת אוהלו בקצרין הושעה מעבודתו בעקבות תלונה של סטודנטית כי הטריד אותה ונגע בה. סטודנט במכללה נדרש לא להימצא בקרבתה של סטודנטית אחרת, לאחר שהטריד אותה באמצעות הווטסאפ. בבית הספר לאמנות מוסררה התקבלה תלונה נגד איש סגל על "שימוש בלשון בוטה ומינית ונגיעות לא ראויות", מיד לאחר קבלת התלונה הוא הודיע כי יעזוב את תפקידו והטיפול הסתיים.

בקרייה האקדמית אונו הופסקה עבודתו של מתרגל בעקבות "הצעות ורמיזות המהוות הטרדה" נגד סטודנטית. עבודתו של מתרגל נוסף הופסקה לאחר הערות הנושאות אופי מיני כלפי מתרגלת אחרת. גם עבודתו של עו"ד בקליניקה למשפטים הופסקה לאחר "הצעות חוזרות ונשנות להפגש עם סטודנטית והתייחסות לגופה". סטודנטית הטרידה סטודנט בוואטסאפ, "כולל תמונות עם הצעות בעלות אופי מיני למרות בקשה להפסיק", והיא נענשה בהפסקת לימודיה. בקריה ללימודי הנדסה וטכנולוגיה הורחק סטודנט לאחר תלונה על "התנהגות עצמית מינית במהלך הרצאות". מרצה מן החוץ במרכז האקדמי רופין פוטר בחודש שעבר לאחר תלונה שנייה על התבטאויות גסות בשיעורים.

ראש לשכת עובד מנהלה בכיר "השתמש בשפה מינית"

במכללה לחינוך דוד ילין בירושלים התקבלו יותר מ-60 פניות על הטרדות מיניות. מרצה ומדריכה פדגוגית במכללה שהטרידה פיזית סטודנט ספגה מכתב אזהרה חמור והסטודנט אף הגיש נגדה תביעה אזרחית לבית המשפט. במקרה אחר בחוג לספרות סטודנט הורחק מהמסלול לאחר תלונה של סטודנטית על כך שכתב חומר מיני משפיל והציג אותו בפומבי במהלך שיעור. סטודנטית בחוג להיסטוריה התלוננה נגד מרצה על "פגיעה מילולית ושפת גוף מביכה", המרצה קיבל מכתב אזהרה. מרצה אחר שהשתמש בשפה בוטה בשעוריו קיבל מכתב לתיקו האישי, תוך שהתחייב לשים לב לשפתו בזמן ההרצאות.

ראשת לשכתו של עובד מנהלה "בכיר מאוד" במכללה התלוננה נגדו ש"השתמש בשפה והומר בעלי כפל משמעות מינית, שפגעו בה". הוא זומן לבירור וקיבל מכתב מנשיאת המכללה לתיקו האישי ועובד משק בכיר זכה למכתב אזהרה לאחר שהטריד עובדת בהערות מיניות לגבי לבושה. על פי הדיווח "דובר בעובדת דתית בהריון, כך שלבושה היה שמרני ומוקפד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully