החלטתם לשדרג סוף סוף את הסלון, לקנות גריל חדש לגינה, לשפץ את המטבח, הגעתם לחנות וגיליתם- שזה עולה הרבה כסף. מבצעי סוף השנה אומנם קורצים מאוד אבל ישנה אופציה שהיא אפילו יותר זולה - קניית מוצרים מתצוגה.

 "הקנייה הזו נקשרת במיוחד במבצעי סוף שנה, אך למעשה במקומות רבים רלוונטית גם בחודשי השנה האחרים", אומרת אורלי גוהר בן הרוש, מעצבת הבית של רשת  אליתה ליוינג.

 "קנייה מתצוגה הינה בבחינת What you see, is what you get" היא מסבירה, "בעת הקנייה יכול לעמוד את הפריט על כל תכונותיו, איכויותיו ופגמיו (במידה וישנם), ללא הפתעות אשר יתכנו בעת הזמנת מוצר חדש".

יועץ  התאורה רמי ורד מחברת קמחי תאורה חושב גם הוא שלפעמים שווה מאוד לקנות פריט מתצוגה. "רכישה מתצוגה משתלמת כאשר מדובר בגוף תאורה בעלויות גבוהות יחסית. גופי תאורה של 100-200 שקלים אין טעם לרכוש מתצוגה. הרכישה נעשית משתלמת במיוחד כאשר מדובר כבר בגוף תאורה יוקרתי. ברוב המקרים מדובר ב 40-50 אחוזי הנחה מהמחיר המקורי. בנוסף, בגוף תאורה קל מאוד לבדוק האם הוא פגום, לכן חשוב לשים לב לאיכות הצביעה, שאין לו שריטות עמוקות וכו'. כמובן, שברוב המקרים גופי תאורה מתצוגה אינם פגומים".


"המוצרים שנרכשים אצלנו מתצוגה הם בעיקר פריטי ריהוט הגן", משתף יובל סלע טוניס מבעלי כרמל דיירקט. לקוח המבקש לרכוש סט ריהוט גן שולחן  וכיסאות, שעמדו כחלק מעיצוב אולם התצוגה, יוכל לרכוש את הסט עם הנחה של עד 20 אחוז בתוספת כל האחריות הייעוץ וההכוונה. כיבואנים אומנם אנו תמיד מעוניינים שיקנו פריטים מהאריזה אבל שאנו רוצים לחדש ולרענן את אולם התצוגה ולהציג בו פריטים חדשים, האופציה לרכוש פריט מתצוגה משתלמת ביותר לשני הצדדים".

כאשר מדובר בריהוט קבוע, כזה שלא צפוי לצאת מהבית אחרי שנתיים, קניית מוצרים מתצוגה הופכת למשתלמת אף יותר.

אליתה לויניג ראשון לציון (אילוסטרציה: איתי סיקולסקי,  יחסי ציבור )
אליתה לויניג ראשון לציון | אילוסטרציה: איתי סיקולסקי, יחסי ציבור

"מומלץ לעקוב אחרי המבצעים שמציעות רשתות המטבחים בכל  הקשור לרכישה מתצוגה", אומר יוראי אבני, סמנכ"ל שיווק ופרוייקטים של חברת דקור. "כל תקופה אנחנו מחליפים את הקולקציה ומשנים את הטרנדים ולכן מבצעים משתלמים במיוחד מגיעים לעתים רחוקות.  אם אתם סבלניים מספיק רכישת מטבח מתצוגה משמעותה הנחה משמעותית של עשרות אחוזים, עניין של 40-70 אחוזים, מה שמסתכם בהרבה מאוד כסף".

גם נעמה רוזמן הרטל, מנהלת השיווק בחברת מטבחי  SAMGALמסבירה את כדאיות הרכישה מתצוגה ומסכימה כי היא יכולה להגיע ל-70 אחוזים. "בתצוגות מראים יכולות. יש שם את כל החידושים וההמצאות האפשריות בתחום המטבחים, הטכנולוגיה הכי משובחת, והחומרים הכי ייחודיים. אצלנו לדוגמא גם השיש כלול במחיר המטבח מתצוגה כי פשוט אין לנו מה לעשות איתו. נכון לעכשיו בSAMGAL ניתן למצוא מגוון שלם של מטבחים מתצוגה לרגל מעבר לסניף חדש".

סניף Decor, דיזיין סנטר (אילוסטרציה: מיקי קורן,  יחסי ציבור )
סניף Decor, דיזיין סנטר | אילוסטרציה: מיקי קורן, יחסי ציבור

"לקראת סוף השנה למשווקים ברשתות יש מלאי של מוצרים ששימשו אותן לתצוגה ומלאי גדול עוד יותר של עודפים שהספקים הביאו להם על מנת להיפטר מהסחורה רגע לפני שמתחלפים הדגמים לחדשים יותר", משתף יורם בדש , מנהל חטיבת קמעונות חשמל באלקטרה, שמנהלת את מחסני חשמל ושקם אלקטריק, "מצב זה יוצר הזדמנות עסקית מצוינת עבור הלקוחות שיכולים לקבל את המוצרים במחירי עלות ולעיתים אף מעבר לכך. השבוע האחרון של סוף השנה הוא טווח הזמן האופטימלי בו אפשר למצוא את ההיצע הנרחב ביותר של מוצרים מתצוגה בהנחות מאד משמעותיות. הקטגוריות העיקריות הן מכונות ומייבשי כביסה, תנורים, מחשבים, סמארטפונים ומסכי טלוויזיה".

ברשת מחסני חשמל, לדוגמה, מצעיים מסך טלוויזיה של LG 55 אינץ' smart tv 3D LG עם שלט חכם ב-3,890 שקלים במקום 7,119 קלים, מדיח של Miele 13 מערכות ו-3 סלסלאות ב-2,990 שקלים במקום 6,000 שקלים, מכונת כביסה של אלקטרה 9 ק"ג ב-1,490 שקלים במקום 2,290 שקלים וקולט אדים של Sauter ב-399 שקלים במקום 900 שקלים.

לא לוותר על הנוחות בשביל ההנחה

עם זאת, אי אפשר לקנות מתצוגה בלי בדיקה מוקדמת והבנה של המשמעות המלאה של הקנייה. "רכישה מתצוגה מתאימה למי שיש לו סבלנות להתאים זאת לקיים ולהבין שיתכנו ויתורים קלים בדרך", מסבירה רוזמן הרטל. "כמובן שיש לבדוק האם אפשר לעשות התאמה בין המטבח בתצוגה בכל הקשור למידות המטבח האישי של הלקוח". גם אבני מסכים שהתאמה שאינה כלולה במחיר המקורי עלולה להתגלות כיקרה הרבה יותר מסך ההנחה.

"בעת קנייה מתצוגה מומלץ לא להתרגש יתר על המידה מההוזלה המשמעותית. גם אם המחיר אטרקטיבי ביותר," מזהירה גוהר בן הרוש, "אין בעובדה זו על מנת להשפיע על שיקול דעתנו בכל הנוגע להתאמתו הפיזית של הפריט לחלל ונוחיותו. כיוון שצפוי שנעשה בפריטים שימוש יומיומי, על ההתאמה להיות פונקציונאלית ועיצובית גם יחד".

בכל מקרה של קניית פריטים מתצוגה, לא מומלץ לרכוש כאלו אשר נעשה בהם שימוש יתר באולם התצוגה, בפריטים אלו ייתכן שנגרמה שחיקה או דהייה. גם אם המוצר אינו נראה פגום, ממליצה גוהר בן הרוש, לצלמו בעזרת הטלפון הנייד ולתעדו מזוויות שונות. עם זאת היא מבקשת להדגיש  כי לא מדובר בפריטים פגומים, סוג ב' או שאינם רצויים, אלא בפריטים אשר שימשו את חלונות הראווה ואולמות התצוגה ולמרות היותם חדשים, אינם נמכרים ככאלו ולכן מחירם מופחת משמעותית.

חנות הקונספט של כרמל דיירקט בהרצליה (יח``צ: מושי גיטלס,  יחסי ציבור )
חנות הקונספט של כרמל דיירקט בהרצליה | יח``צ: מושי גיטלס, יחסי ציבור

"מוצר מתצוגה בהגדרתו הוא מוצר חדש שפתחנו לצורכי תצוגה בסניף", מסביר חיים אביעד מנהל מכירות ארצי רשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק. מוצרים ברגע שהמלאי של אותו דגם אוזל אנחנו מציעים את אותם מוצרים מתצוגה במחירי עלות ולעיתים אף פחות מכך" .

"בנוסף מומלץ להפעיל את המוצר מתצוגה בחנות ולוודא שהוא עובד בצורה תקינה ולבדוק שאין עליו כתמי חלודה", ממשיך אביעד, "כדאי גם להשוות בין מחיר המוצר התצוגה לבין המחיר שלו כחדש במידה והוא קיים במלאי" .

אביעד אף נותן המלצות ספציפיות לגבי מוצרים שונים:  "אם רוצים לרכוש מכונות כביסה ומדיחים מתצוגה אז יש לוודא שהברגים של התוף לא מוברגים, מה שאומר שהמכונה לא עבדה והיא נעולה כפי שיצאה מהמפעל של היצרן. במידה  ורוצים לרכוש מסכים מתצוגה, חשוב לדעת שבטכנולוגיית ה- LED  המסכים יכולים לעבוד 160 אלף שעות ברצף או 18 שנה. לכן אין כמעט משמעות למשך הזמן שהמסך עבד על קיר התצוגה בסניף. קרוב לוודאי שמי שיבחר לרכוש מסך מתצוגה יחליף אותו הרבה לפני שתאורת ה-LED תתקלקל. טלפונים סלולריים מתצוגה עובדים על מצב 'דמה' כך שהטלפון לא לוקח משאב מהסוללה ולא שוחק אותה".

כל המומחים הזהירו אותנו  מרכישת מוצרים מתצוגה דרך הטלפון או האינטרנט שכן בדרך זאת לא ניתן לדעת האם המוצר חזר מתיקון או שהוא חדש.  כמו כן, במסכים ישנה אפשרות בסניף להפעיל קוד טכנאי על המסך הספציפי ולראות כמה שעות הוא עבד במצטבר. בנוסף, דרך האינטרנט גם לא ניתן לראות את המדבקה עם שנת הייצור שמודבקת על המוצר.

בנוגע לרהיטים - לא תוכלו לזהות את הפגמים דרך המסך שכן החנויות מציגות את התמונות והצדדים שהן רוצות לחשוף. בדקו תמיד גם כמה אחראיות יש על מוצרים מתצוגה ובדקו כדאיות מול מוצרים חדשים.

בנוסף ההמלצה הגורפת היא שיש להסתמך על מובילים מטעם החברה ולא להתפתות להובלה עצמאית. אם נגרם נזק לפריט בעת הובלה עצמאית, האחריות היא מטעם החברה. הדבר נכון גם לגבי הרכבת המוצר באופן עצמאי.