לפני כמה שנים חלה בנה של ד' במחלה כרונית. הטיפול במחלה חייב את דינה לרכוש תרופות יקרות שלא כלולות בסל הבריאות וכן לשלוח את בנה לטיפולים יקרים. עד מהרה אזל כספה של דינה והיא נאלצה לקחת הלוואות לצורך מימון הטיפולים. עם השנים החלה דינה להתקשות בהחזר ההלוואות, והחובות שלה הלכו ותפחו. נושים החלו להידפק על דלת ביתה והיא נכנסה למערבולת כלכלית.

בזה אחר זה החלו להיפתח נגדה תיקי הוצאה לפועל, על חשבון הבנק שלה הוטלו עיקולים והגבלות, וכאשר נדרשה לחדש את רישיון הנהיגה, לא יכלה לעשות כן. בגיל 55 מצאה את עצמה ד' מטופלת בילד חולה, מתקשה להתנייד איתו ממקום למקום ועם דרישה לעבור טסט ותאוריה מחדש.

המקרה של דינה הוא אחד מאלפי מקרים שבהם חייבים מגלים כי בגלל חוב בהוצאה לפועל, רישיון הנהיגה שלהם בוטל.  למעשה, על פי נתוני ההוצאה לפועל, רק 17% מהנהגים שרישיונם בוטל שילמו לבסוף את החובות למדינה. עוד עולה כי הוכח שביטול רישיון הנהיגה לא אפקטיבי אלא גורם לעוול רב לאזרחים.


המשמעות של אי חידוש רישיון הנהיגה יותר מ-24 חודשים בהתאם להוראות משרד הרישוי, היא עשיית מבחן תאוריה מחדש. כאשר רישיון הנהיגה מוגבל בהוצאה לפועל ולא מחודש יותר מ-36 חודשים, כבר יש צורך לעבור מבחן תאוריה מחדש וגם טסט.

לא מעט נהגים כלל לא מודעים לקשר בין הליכי ההוצאה לפועל לבין ההגבלה החלה על רישיונם. רק בבואם לחדש את הרישיון במשרד הרישוי הם מגלים כי בפועל כבר שנים הם נוהגים ללא רישיון, ולכן חייבים לבצע טסט ותאוריה מחדש.

הבעיה היא שגם כאשר חייבים מקבלים מכתב מבעל חוב כלשהו, לא ברור מהמכתב אם קיימים עיקולים או הגבלות נגד החייב ואם כבר ננקטו נגדו הליכים. בעיקר דברים אמורים ברישיון נהיגה שחידושו מתבקש אחת לפרק זמן ארוך.

כדאי לדעת כי במידה שהחובות אינם נפרעים הם עוברים למערכת האכיפה והגבייה בלשכות ההוצאה לפועל ושם הם כבר צוברים ריביות גבוהות שמובילות את החייב לסחרור כלכלי - עיקולים והגבלות שלא יאפשרו לו להמשיך ולנהל את חייו באופן תקין.

הוצאה לפועל (צילום: מוטי קמחי, TheMarker)
הוצאה לפועל. למצולמים אין קשר לכתבה | צילום: מוטי קמחי, TheMarker

ברגע שאדם מתוודע לגבי חובות ובמידה שהוא פונה לעורך דין לשם קבלת סיוע, אחד הדברים הראשונים שיעשה עורך הדין הוא להוציא פלט עיקולים והגבלות מרשות האכיפה והגביה ממנו ניתן לגלות האם גם קיים עיקול על רישיון הרכב.

מאחר שלא כל אחד פונה לייעוץ משפטי עקב חוב בהוצאה לפועל, מומלץ בכל מקרה לפנות פיזית עם תעודת זהות לאחת מלשכות ההוצאה לפועל הפזורות בארץ ומוציא פלט עיקולים והגבלות ולברר אם בעל החוב כבר הספיק להטיל עיקול או הגבלה כלשהי עליו - מה הוטל וממי הוטל, כמה החוב בפתיחה ומה החוב העדכני ואפילו מי בא כוחו של בעל החוב.

במקרים מסוימים ביטול ההגבלה יהיה כפוף להפקדה של סכום כלשהו על חשבון החוב. במקרים אחרים, אם רישיון הנהיגה משמש כמקור פרנסה עיקרי וממשי של החייב, רשם ההוצאה לפועל יכול לבטל את ההגבלה גם ללא הפקדת תשלום. כדי לעשות זאת יש להגיש תצהיר מנומק, חתום על ידי עורך דין, בלוויית מסמכים התומכים בנימוקיו.

הפתרון - קבלת צו הפטר

ב-2013 הנהיג כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, רפורמה שהסדירה את מערכת הזכויות והחובות של החייב והגבילה את ההליך ל-54 חודשים. ההליך מיועד לאנשים פרטיים או בעלי עוסק מורשה שרוצים הגנה מלאה מפני הנושים, ביטול העיקולים וההגבלות ובסופו של יום קבלת צו ההפטר מהחובות, שפירושו: מחיקת החובות העיקולים וההגבלות של החייב.

ברגע שאדם יודע שיש לו הגבלה על הרישיון עליו להסדיר את החוב או לחלופין לפנות להליכים של קבלת הפטר או פשיטת רגל. אלה הדרכים היחידות להסרת ההגבלה.

כדי לקבל הפטר או פשיטת רגל שמוגשים על ידי עורך דין לבית המשפט, מיד עם קבלת צו הכינוס מבוטלים העיקולים וההגבלות, לרבות המגבלה על רישיון הנהיגה.

כל זאת כאמור בטרם עברו שנתיים ממועד ההגבלה. כדאי לדעת כי לרוב אחרי שנתיים משרד הרישוי לא מאפשר חידוש רישיון נהיגה אחרי שנתיים, אולם במקרים חריגים גם אם עברו שנתיים אפשר להגיש ערעור.

ככל שהתיק ישן יותר יהיה יותר קל להגיע להסדר. להסדרת החוב אפשר לנסות להגיע להסדר עם בא כוח הזוכה (הגוף לו אתה חייב). לא צריך להיבהל מגובה החוב שכן גם בהסדר שכזה אפשר להוריד ריביות ולצמצם את החוב.
יש מקרים שבהם ביטול ההגבלה יהיה כפוף להפקדה של סכום כלשהו על חשבון החוב. אם רישיון הנהיגה משמש כמקור פרנסה עיקרי וממשי, רשם ההוצאה לפועל יכול לבטל את ההגבלה גם ללא הפקדת תשלום. על הבקשה להיות מנומקת נתמכת במסמכים מתאימים ותצהיר חתום על ידי עורך דין.

עורכת הדין מלי טייב מומחית בחדלות פרעון ופשיטות רגל (לשעבר עו"ד בפרקליטות מיסוי וכלכלה)