שתף קטע נבחר

"רמת הרווח של בעלי הרפתות אפסית"

"ענף החלב הישראלי הוא דמות ומופת לכל העולם", אומרת מנכ"לית מועצת החלב מיכל קראוס בראיון באולפן ynet. אבל לדבריה חקלאים בענף הרפת שמחזיקים 20% מהחקלאות בישראל קרובים לקריסה. האם יש פתרון?

בשיתוף מועצת החלב

 

ענף החלב מלווה את ישראל מאז ימיה הראשונים וגם נטוע בהיסטוריה שלה, אבל יוקר המחיה וגם סוגיות ייצור ויבוא משליכות עליו לא מעט. כדי להבין יותר את הענף התארחה באולפן ynet, מנכ"לית מועצת החלב מיכל קראוס.

 

"המגמות שמתחזקות בשנים האחרונות, קשורים לרווחת בעלי חיים", אומרת קראוס. "אנחנו משקיעים בזה הרבה מאוד מחקרים וגם הרבה מאוד כספים, טיפול בשפכים וכמובן רווחה לפרות, רווחת המחייה לפרות, כמו שטחי מחייה וצינון והתנאים שבה הפרה נמצאת ברפת".

 

ומה עם יצוא חלב? לדברי קראוס, למרות שבתחומים אחרים נחשבת ישראל ליצואנית גדולה, בתחום החלב, ישראל כמעט ואינה מייצאת. "אין לנו יתרון יחסי בתחום של החלב.

בכל העולם המסחר לא נעשה בחלב ולא בגבינות הרזות - אלא בגבינות הקשות ובאבקת חלב".

 

בכל הנוגע ליוקר המחיה אומרת קראוס כי הוא אינו מגיע ממוצרי החלב. "יוקר המחייה הוא במקומות אחרים", עונה כשנשאלת על מחאת יוקר המחיה שהחלה עם מחיר הקוטג'. "כשאנחנו מדברים על מוצרי החלב אני יכולה להגיד שאחוז וחצי מתוך סל הקניות הוא של מוצרי החלב למשפחה, אז גם אם אנחנו (מועצת החלב מ"ג) מצליחים להוריד, אז נוריד בפרומילים בודדים".

 

החקלאים בארץ טוענים שהם על סף קריסה, יש ממש בטענות שלהם?

"הבעיה של החקלאים שאנחנו מזהים בענף הרפת זה כל הנושא של התייעלות, שכל הזמן מבקשים החקלאים להתייעל. ההתייעלות בעצם זה הפחתת המחיר שהם מקבלים והם מורידים ומורידים, עד כדי כך שרמת הרווח, אם בכלל היא קיימת, היא אפסית".

 

איך מתקיים שיתוף הפעולה בין מועצת החלב למשרד החקלאות?

"בסך הכל יש לנו מערכת יחסים די תקינה, יש הבנה שהמערכת צריכה להיות מערכת מתוכננת", אומרת. "ההבנה שהענף הזה מהווה 20% מהחקלאות הישראלית בהחלט תורמת לכך שכל הגורמים ירצו לשתף פעולה עם ענף החלב וכפי שאנחנו יודעים, ענף החלב הישראלי הוא דמות ומופת לכל העולם וכל העולם מסתכל עלינו. ככה שזה בעצם חלון ראווה, ענף החלב הוא חלון ראווה והמטרה גם של משרד החקלאות זה להמשיך ולהשקיע במחקר, בפיתוח, בלהשאיר את הענף הזה כענף מרכזי".

 

בשיתוף מועצת החלב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים