וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעיני המתלוננת המרכזית: בוכריס הודה והורשע בעבירות מין

18.12.2016 / 9:20

הקצין הבכיר, שהגיע לבית הדין הצבאי מלווה באשתו, הודה בבעילה אסורה בהסכמה והתנהגות שאינה הולמת במסגרת הסדר הטיעון עמו. הוא צפוי לרדת לדרגת אלוף-משנה ולקבל עונש מאסר על תנאי. התביעה הצבאית: "הסדר ראוי המבטא את האינטרס הציבורי"

עריכה: ניר חן

תת-אלוף (במיל') אופק בוכריס הודה והורשע הבוקר (ראשון) בכתב האישום המתוקן נגדו, שכלל עבירות של בעילה אסורה בהסכמה והתנהגות שאינה הולמת. בית הדין הצבאי בקריה קיבל את הסדר הטיעון בעניינו, שכולל בין היתר עונש של הורדה בדרגה לאלוף-משנה ומאסר על תנאי. בדיון נכחו א', המתלוננת המרכזית נגד בוכריס שהיתה פקידה הכפופה לו בעת ביצוע העבירה, וכן אשתו של הקצין הבכיר, נעמה. לפני שלושה חודשים, כשישב לראשונה על ספסל הנאשמים, הכחיש בוכריס נמרצות את העבירות המיוחסות לו.

בוכריס הופנה למרכז להערכת מסוכנות, כפי שנהוג במשפטים בענייני עבירות מין ועל פי חוק הגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין. הדיון הבא בתיק נקבע ל-17 בינואר, אז יקבע בית המשפט אם לקבל גם את העונשים שנקבעו בהסדר הטיעון.

אביטל בן נון, אחת מעורכות דינה של א', אמרה כי לאחרונה היה חשוב להגיע לדיון. "זהו יום חשוב מבחינת המתלוננת וסגירת מעגל. לכן היא יצאה לדרך הזו, ולא מטעמי נקמה, ולכן היה לה חשוב להגיע לכאן היום לראות אותו מודה".

לקריאה נוספת:
"אנחנו הבנות של בוכריס": שיר מחאה ברשת נגד הסדר הטיעון של הקצין
התקבל הסדר הטיעון לתא"ל בוכריס: "לוקח אחריות מלאה על מעשיי"
מתלוננת נגד בוכריס: "זה לא היה רומן, אם לא יקח אחריות - אתנגד להסדר"

אופק בוכריס נכנס לשימוע יחד עם אשתו נעמה, בבית הדין הצבאי בקריה, 18 בדצמבר 2016. מגד גוזני
הודה בעבירות מין לעיני אשתו והמתלוננת המרכזית. בוכריס ורעייתו נעמה/מגד גוזני
אופק בוכריס נכנס לשימוע יחד עם אשתו נעמה, בבית הדין הצבאי בקריה, 18 בדצמבר 2016. מגד גוזני
"ההסדר מבטא את האינטרס הציבורי". בוכריס ואשתו נעמה, הבוקר/מגד גוזני

התובעת הצבאית הראשית, אלוף-משנה שרון זגגי פנחס, אמרה כי המתלוננות יכולות לברך על המוגמר. "הסדר הטיעון הוא ראוי ומאוזן מבטא את האינטרס הציבורי. ההסדר מתחשב בכלל נסיבות המקרה והוא זכה לברכתן של המתלוננות. לאורך הטיפול בתיק ליווינו בצורה צמודה את המתלוננות, היטינו להן אוזן קשבת והקפדנו על ההגנה עליהן והשמירה על זכויותיהן. במסגרת ההחלטה על ההסדר ניתן מקום מרכזי לעמדתן של המתלוננות. מתווה ההסדר והשיקולים המרכזיים לו הוצגו בפניהן באופן אישי בצורה מלאה ושקופה. הן הביעו בפנינו את עמדתן וכל בקשותיהן קיבלו ביטוי במסגרת הסדר הטיעון. אנחנו רואים חשיבות רבה בכך שהמתלוננות בירכו על ההסדר", אמרה.

לדבריה, הסדר הטיעון חוסך למתלוננות סבל רב. "בהגעה להסדר נחסך למתלוננות משפט ארוך ומורכב שמצריך תעצומות נפש, התמודדות חוזרת עם אירועי העבר וחשיפה לא פשוטה של חייהן האישיים. ראינו גם בכך חשיבות רבה לצורך ההסדר. חשיבות גדולה אנחנו מייחסים גם לעובדה שהנאשם לוקח אחריות על מעשיו ומודה גם באופן פומבי במיוחס לו וזאת לאחר הכחשה ארוכה וגורפת.

המתלוננת א' נגד אופק בוכריס שהודה בעבירות מין בשימוע בבית הדין הצבאי בקריה, 19 בדצמבר 2016. מגד גוזני
היתה כפופה לבוכריס בעת ביצוע העבירה. המתלוננת המרכזית א' לצד אביה בבית הדין הצבאי בקריה, הבוקר/מגד גוזני

"בקביעת הענישה במסגרת ההסדר נלקחו בחשבון גם הצעדים שננקטו בעניינו של הנאשם, סיום הקריירה הצבאית שלו, כמו גם הכתם המוסרי והרישום הפלילי שיוטלו עליו וילוו אותו במסגרת הרשעתו בעבירה זו", אמרה זגגי פנחס.

עורך הדין עודד סבוראי, אחד מסניגוריו של בוכריס, אמר כי ההרשעה היא סופו של תהליך ארוך ומורכב. "הסדר הטיעון אליו הגענו הוא תולדה של הליך גישור משמעותי ועמוק שנערך, והנאשם היה שותף מלא לו. הוא מכיר היטב את כתב האישום המתוקן ולאחר שהבהרנו לו כי בית הדין אינו כבול להסכמות העונשיות של בית הדין, הוא ביקש להודות במסגרת הסדר הטיעון".

מעבירת אונס לכתב אישום לקוני

הסדר הטיעון הושג בהסכמת שתי המתלוננות שעדותן עמדה בבסיס ההחלטה על הגשת כתב האישום המקורי, שכלל עבירת אונס ועוד 16 עבירות מין. בכתב האישום המתוקן הושמט סעיף האונס וסעיפים רבים נוספים, שכללו תיאורים של עבירות מין שבוצעו בשתי החיילות. כתב האישום צומצם לעמוד אחד, שבו מפורטות העבירות שבהן הודה בוכריס, לצד התוספת הכוללת התייחסות ליחסי המין שקיים עם א', הפקידה שהייתה כפופה לו.

עורכות דינה של א', בן נון וליאת בהר כהן, אמרו לאחר גיבוש הסדר הטיעון כי החיילת, ששירתה תחת בוכריס בעת שהיה מח"ט גולני לפני כחמש שנים, לא הזכירה את המילה אונס בתלונתה במצ"ח, וכי את הפרשנות המשפטית לתלונתה העניקה למעשה הפרקליטות הצבאית. בנוסף לכך, הדגישו כי אין בתיקון כתב האישום כדי לטשטש את העובדה כי יחסי המין בין בוכריס למרשתם לא בוצעו בהסכמה.

אופק בוכריס נכנס לשימוע יחד עם אשתו נעמה, בבית הדין הצבאי בקריה, 18 בדצמבר 2016. מגד גוזני
סעיף האונס הושמט. בוכריס בבית הדין הצבאי, הבוקר/מגד גוזני

אביה של א' לפני שבועיים מכתב ובו תקף את בוכריס, כפי שגם עשה במרץ השנה אז תקף את המערכת הצבאית כולה. "אופק בוכריס - אתה לא יצאת לקרב על חייך. אתה יצאת לקרב נגד הבת שלי, שבאומץ, מול כל העולם, אמרה את האמת. דוד מול גוליית. החייל המעוטר והגיבור איבד את האומץ, איבד את הדרך, את הערכיות, את צלם האנוש", כתב בתחילת החודש. המכתב נוסח בין היתר לאחר הודעה לקונית של בוכריס שבה אמר כי הוא "לוקח אחריות על מעשיו" וזאת מבלי שהביע עליהם התנצלות.

כתב האישום המתוקן לקוני. נכתב בו כי בעת שכיהן כמח"ט גולני, בוכריס "בעל אישה תוך ניצול יחסי מרות", וכי "בעת שא' שירתה בתפקידה בתקופה שבין חודש יולי 2010 ועד אפריל 2011 בחדר המגורים של הנאשם במחנה 'יואב', בחדר מגוריו של הנאשם במחנה 'שרגא' ובצימר שאליו הצטרפה לבקשתו, קיים עמה הנאשם מגע בעל אופי מיני לרבות יחסי מין מלאים, במספר הזדמנויות שונות". התיאור הנוגע לל', הקצינה שנכללה אף היא בכתב האישום, עוסק באירוע יחיד במהלך פגישה עבודה בין השניים בבסיס "נחל עוז".

הפגנה במתחם שרונה בעקבות הסדר הטיעון של תא"ל לשעבר אופק בוכריס, 4 בדצמבר 2016. צדק צדק תרדוף, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד גזר הדין הצפוי של בוכריס מול קריית הממשלה, החודש/מערכת וואלה! NEWS, צדק צדק תרדוף

אף שבתחילת הדרך חזרו בוכריס ועו"ד רועי בלכר, מאיה שגיא וסבוראי על גרסת ההכחשה הגורפת, הם נענו להצעת בית הדין בראשות הנשיאה אל"מ אורלי מרקמן, ללכת להליך גישור בפני שופט בית המשפט המחוזי בחיפה בדימוס אילן שיף. הוועדה לבחירת שופטים צבאיים הודיעה בינתיים כי מרקמן תקודם לדרגת אל"מ ותכהן בבית הדין לערעורים – הערכאה המשפטית הצבאית הגבוהה ביותר.

הגישור הוליד הסדר שכלל התפשרות בין שני הצדדים. כך, בין היתר, הסכימה התובעת הצבאית זגגי פנחס לסגת מהשימוש במונח "אונס", ולתאר מציאות משפטית אחרת של קיום יחסי המין בין בוכריס לא'. ויתור נוסף שעשתה הפרקליטות הצבאית נוגע להחלטה שלא להטיל על בוכריס כל עונש למעט הפחתה בדרגה, וזאת למרות הודאתו בביצוע עבירת מין.

ויתור זה הוביל לביקורת ציבורית קשה על הסדר הטיעון ועל מדיניות הפרקליט הצבאית הראשי שרון אפק, שכללה בין היתר הפגנה בהשתתפות מאות מפגינים מול בסיס הקריה בתל אביב בתחילת החודש. זאת, חרף העובדה שכל הצדדים הביעו תמיכה בהסכם - צוות ההגנה של בוכריס, התביעה הצבאית והמתלוננות עצמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully