הודעת תמיכה של חד"ש באסד עוררה סערה

מחלוקת ברשימה המשותפת באשר לתמיכה במשטר אסד • ח"כ עודה: "כבר שש שנים שהלב דואב על הזוועות המתחוללות בסוריה"

עודה // צילום: דודי ועקנין // "אני תומך בסוריה דמוקרטית עצמאית ומאוחדת". עודה // צילום: דודי ועקנין

חילוקי דעות ברשימה הערבית המשותפת נוכח האירועים בסוריה. בהמשך להודעתו של עדאל עאמר, מזכ״ל המפלגה הקומוניסטית (מק״י) שהנה חלק מחד"ש והרשימה המשותפת, לפיה "איחוד חאלב - נקודת מפנה בהדיפת ארגוני הטרור בסוריה" - הוציא יו״ר הרשימה המשותפת חה"כ איימן עודה הודעה רשמית המבהירה את עמדת התנועה ומסבירה את הסיבות לתמיכתה במשטר אסד.

בהודעתו כתב מזכ"ל מק"י עאדל עאמר כי "איחוד העיר חאלב מידי ארגוני הטרור הוא נקודת מפנה בהדיפת הטרור בסוריה, ובהכשלת מתקפת האימפריאליזם והראקציה על עמי האזור. איחוד חאלב סותם את הגולל על התכניות לחלוקתה של סוריה, ומבטא את כישלון האסטרטגיה של ארה"ב, טורקיה, סעודיה וקטאר, וחוסר יכולתם להמשיך לגונן על ארגוני הטרור שהחריבו את סוריה והשליטו אימה על האזרחים. התפתחות זו תביא לתמורות משמעותיות באזור כולו".

מזכ"ל מק"י הדגיש בהודעתו, שהיוותה את אות הפתיחה לחילוקי הדעות ברשימה המשותפת על כל מרכיביה, כי "העם הסורי שילם מחיר כבד כתוצאה משליטת כוחות הטרור, והקריב קורבנות רבים. יש לנו עמדה נחרצת נגד כל פגיעה באזרחים, ואנו תומכים בפתרון מדיני שבמרכזו מיגור הטרור וכינון תהליך פוליטי שמשלב את כל הכוחות הסורים שמאמינים בסוריה מאוחדת, עצמאית, דמוקרטית ופלורליסטית".

כאמור הודעה זו של מזכ״ל מק״י גררה גל תגובות ברשתות החברתיות בעד ונגד עמדת הרשימה המשותפת, מצד פעילים וגורמים בכירים במגזר הערבי. הוויכוח שהתעורר בעקבות זאת אף הביא לכך שפעיל בכיר ברשימה הערבית המשותפת אשר הביע את התנגדותו לתמיכה במשטר אסד בפוסטים שהעלה בפייסבוק, טען כי במהלך סוף השבוע הוא קיבל איומים על חייו מצד פעילים שונים במגזר הערבי בישראל. 

בשל הסערה שהתעוררה ברשימה המשותפת וחילוקי הדעות בין פעילים וגורמים שונים והאיומים שהושמעו כלפי חלק מהפעילים במפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת, הוציא יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה הודעת הבהרה בה הסביר: "אני והרשימה המשותפת לא בעד משטר אסד. אנחנו בעד האזרחים בסוריה. בעד שלטון חופשי ודמוקרטי. נגד משטר הרודנות ששולט במדינה מזה עשורים ונגד ארגוני הטרור והדאעשיזם".

בהודעתו כתב חה״כ עודה: "כבר שש שנים שהלב דואב על הזוועות המתחוללות בסוריה. ראשיתה של הטרגדיה של סוריה היא במשטר הרודני ששלט בה עשרות שנים, משטר שההתנגדות לו הולידה מאבק עממי למען דמוקרטיה מאבק שכל אדם בעל מצפון ומוסר צריך היה לתמוך בו. אך לדאבוננו המאבק הזה נחטף על ידי קבוצות פראי אדם, כמו ג׳בהת אלנוסרה ודאע"ש כך שלא אנושי לעמוד לצד כוחות החושך האלו". 

"עבור האזרחים הערבים הסכנה הדאע"שיסטית איננה משהו רחוק ומופשט. הדאע"שיזם הוא לא תופעה סורית-מקומית, אלא מאיימת על העולם הערבי כולו, ופוגעת גם בנו, כאשר פעיליהם מנסים בצורה אקטיבית למשוך את הצעירים שלנו לעולמם האפל. לכן אני רואה בדאע"שיזם סכנה מיידית שצריך לחסל", הוסיף ,נוכח ההתפתחויות הקשות בסוריה ולמול עוצמת הזוועות, וממקומנו כאן - אני קורא להפסקת הפשעים הנוראים המתבצעים שם. עמדתנו העקרונית הייתה ועודנה - כל פגיעה באזרחים חפים מפשע היא פגיעה באנושות כולה. אני תומך בסוריה דמוקרטית עצמאית ומאוחדת, חופשית משלטון זר, שתבטיח חיים בביטחון ובכבוד לבני עמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר