שתף קטע נבחר

טבע חוקרת טענות לשוחד שנתנו עובדיה לרופאים ברומניה

חברת התרופות הישראלית חוקרת טענות של גורם אנונימי לפיהן עובדי החברה ברומניה שיחדו רופאים מקומיים, בתמורה לכך שימליצו על תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה

חברת התרופות הישראלית "טבע" חוקרת טענות לשוחד שניתן מצד עובדי החברה ברומניה לרופאים מקומיים, בתמורה לכך שיתנו את תרופת הדגל של החברה, הקופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה, "לכמה שיותר מטופלים". כך דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס". הבדיקה הפנימית החלה בשנת 2015 בעקבות מידע שמסר לחברה גורם אנונימי. 

 

לפי הגורם, שולמו לרופאים עובדי מדינה תשלום עבור ייעוץ ונאום, וכן כיסוי הוצאות עבור נסיעותיהם בחו"ל. כך למשל, טען הגורם, טבע סיפקה לאחד הרופאים מצגת כתובה מראש כדי שיציג אותה בכינוס רפואי, במטרה להפוך את התשלום שקיבל ללגיטימי. הגורם לא פירט מה היה גובה התשלומים.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

הגורם שלח את המידע באמצעות כמה הודעות אימייל להנהלת החברה, בתקופה שבין אוקטובר 2015 ונובמבר 2016. הוא מסר לטבע, כי שלח את טענותיו גם לרשות ניירות ערך האמריקנית וכן למשרד המשפטים האמריקני. בדוברות החברה אישרו את דבר קיומה של הבדיקה, אך סירבו להתייחס לחשדות. 

 

לפי החוק האמריקני למניעת שחיתות במדינות זרות (Foreign Corrupt Practices Act), מתן שוחד לגורמי ממשל זרים במטרה לקדם עסקים, הוא עבירה. אין משנה אם מדובר במתן שוחד ישיר, או באופן עקיף כמו כיסוי הוצאות נסיעה או בידור. עם זאת, לעתים לרשויות החוק קשה לקבוע אלו הוצאות מהוות ניסיון לא חוקי להשפיע על גורמי ממשל, ואלו הוצאות הן דרכי שיווק לגיטימיות.

 

בימים אלה נערכת טבע להסדיר חקירות המתנהלות נגדה בארה"ב בגין חשדות למתן שוחד במספר מדינות. טבע מנהלת בנושא זה דיונים עם משרד המשפטים ורשות ניירות ערך האמריקניים, בנוגע להתנהלותה ברוסיה, מקסיקו ואוקראינה. בחודש שעבר דיווחה טבע כי הפרישה סכום של 520 מיליון דולר לצורך הטיפול בפרשה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים