שתף קטע נבחר

מעבר פרוטרום לגלבוע תלוי במשאל תושבים

בניגוד להחלטתה של המועצה האזורית גלבוע בקדנציה הקודמת, החליט ראש המועצה הנוכחי, עובד נור, לערוך משאל תושבים בנוגע למעבר מפעל פרוטרום לייצור תמציות מזון ממפרץ חיפה לשטחי המועצה. "לא יעלה על הדעת כי נביא הנה מפעל מזהם ונסכן את בריאות התושבים". פרוטרום: "מצער לראות שהמועצה תעכב ותסכל הקמת מפעל ירוק ובסטנדרטים גבוהים"

המועצה האזורית גלבוע תערוך בשבוע הבא משאל תושבים בנוגע להעתקת מפעל חברת פרוטרום" מאזור מפרץ חיפה לגלבוע. העברתו של המפעל - שבאזור המפרץ נחשב למקור לריחות חריפים וקשים - אושרה בקדנציה הקודמת, אך ראש המועצה הנוכחי, עובד נור, מנסה להתנער מההחלטה.

משאל התושבים יערך בתאריכים 20-27.11.16.

 

כתבות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה

 

מפעל פרוטרום, לייצור תמציות לתעשיית המזון, מהווה מפגע ריח מרכזי במפרץ חיפה,  בדרך ההסתדרות, בין צומת קריית אתא לצומת וולקן. בשנים האחרונות מבקשת הנהלת המפעל להעתיקו לאזור הגליל, אולם רוב האזורים אליהם פנו ענו בשלילה.

 

בשנת 2011 קיבלו תשובה חיובית מהמועצה האזורית גלבוע, לאחר שהתחייבו כי לא תהיה תעשייה כימית. אולם כעת מנסה המועצה הנוכחית לחזור בה. לדברי המועצה, בבדיקות חוזרות שערכו נמצא שבהחלט מצויה סכנה, בתהליך הייצור עדיין מעורבים חומרים מסוכנים וכן אין פתרון המניח את הדעת לטיפול בשפכים המסוכנים שמייצר המפעל.

 

שטחי המועצה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שטחי המועצה(צילום: shutterstock)

ראש המועצה האזורית גלבוע,עובד נור, אמר כי מדובר במפעל שלא יביא לשינוי משמעותי בכלכלה באזור. "אחריות ביטחון בריאות תושבי הגלבוע מוטלת עלינו. לא יעלה על הדעת כי נביא הנה מפעל מזהם ונסכן את בריאות התושבים. מדובר במפעל בגודל בינוני (עם ארנונה בהתאם), שיעבדו בו כ-110 עובדים, מרביתם יגיעו עם המפעל מחיפה. מנגד, יש ביקוש רב למפעלים לא מזהמים, המעוניינים לקום במקומו. אנו לא מוכנים להפוך לאתר קליטה של מפגעי מפרץ חיפה".

 

במועצה מציינים עוד כי "מדובר במפעל העושה שימוש בחומרים כימיים מסוכנים, למרות היותו מפעל מזון. "בעת תהליכי מיצוי הצמחים משתמשים פרוטרום בחומרים כימיים מסוכנים ביותר המפיקים תוצרי לוואי רעילים שמתנדפים לאוויר (דרך ארובות המפעל) או נשפכים לאדמה.

 

"מדובר בחומרים כמו הקסן, אצטון, ופרופילן גליקול, שהשימוש בהם, יחד עם השימוש בכבשני המפעל המפלצתיים, "הכניסו" את פרוטרום ל"רשימה האדומה" של המשרד להגנת הסביבה למסוכנות סביבתית. בנוסף, ובכל רגע נתון מפנה פרוטרום מאות טונות של פסולת מסוכנת לטיפול ברמת חובב.

 

"נוכח כיווני הרוחות ותופעת האינוורסיה, מהווים הריחות והחומרים המסוכנים איום מוחשי לכלל היישובים בתחומי הגלבוע, וכן לתושבי מועצה אזורית יזרעאל והעיר עפולה. לכך צריך לצרף את העובדה המקוממת לפיה למרות כל בעיות האמינות של פרוטרום, היא זו שמנטרת את עצמה".

 

מחברת פרוטרום נמסר בתגובה: "חברת פרוטרום, כחברה ישראלית וגלובלית, פועלת מזה מספר שנים להקמת מפעל בגלבוע בעידוד ממשלת ישראל. החברה קיבלה כבר לפני כשנה וחצי את האישורים הנדרשים ורכשה קרקע לטובת הקמת המפעל. כל תוכניות המפעל הוגשו, נבדקו ואושרו.

 

"לפרוטרום ניסיון רב בתפעול עשרות מפעלים בעולם, בהתאם לתקני איכות הסביבה המחמירים ביותר, והוא שעמד לנגד עיניהם של כל גורמי הממשלה וגורמי האכיפה המקצועיים בישראל שאישרו את הקמת המפעל. זו הסיבה שתמוהות בעינינו טענותיה של המועצה האזורית גלבוע, אשר שמה לה למטרה להכשיל את הקמת המפעל ולפגוע.

 

ראש המועצה האזורית מנהל קמפיין שיטתי נגד הקמת המפעל, ובו בזמן מנסה לייצר מצג שווא כאילו בכוונת המועצה לקיים הליך של משאל עם אזורי. המועצה מזהמת את ההליך שהיא עצמה הגתה. תמוה מכך, המועצה האזורית אשר נדרשת לדון במוסדותיה בנושא הקמת המפעל כבר ב-30 בנובמבר, בחרה להקדים ולפרסם הודעה לעיתונות אשר מייתרת כל דיון בנושא ומעידה על כוונותיה האמיתיות.

 

"מצער יהיה לראות כי בכוחה של מועצה אזורית לעכב ולסכל הקמת מפעל חדשני, ירוק ובסטנדרטים הגבוהים ביותר של תקני איכות הסביבה, מעל ראשם של השרים ומשרדי הממשלה, בתואנות שאין בהן אמת. ישראל משוועת להקמת מפעלים חדשים ויצירת מקומות תעסוקה בפריפריה, ומשכך פרוטרום בחרה להקים את המפעל החדש בישראל".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים