"אחרי הבחירות [בארה"ב] אנשים רבים תוהים האם חדשות מזויפות תרמו לתוצאה, ומה האחריות של פייסבוק במניעת הפצת החדשות הללו", כך כתב לפנות בוקר (א') מארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית בעמוד הפייסבוק שלו, "זה בלתי סביר באופן קיצוני שמתיחות השפיעו אל התוצאה לכאן או לכאן".

פרשנים ועיתונאים טענו כי אנשים ניזונים מחדשות בפייסבוק, וכי במהלך החודשים האחרונים הופצו ברשת החברתית סיפורים רבים שפשוט אינם נכונים. בגארדיאן ציינו כי מדובר בכמות חסרת תקדים של חדשות מזוייפות שאנשים נחשפו אליה בפידים שלהם, מה שהיה עלול להשפיע על בחירתו של טראמפ בניגוד לתחזיות ולסקרים. בכירים בפייסבוק גם הביעו חשש בשיחות סגורות בחברה, ואמרו שצריך לבדוק את העניין, כך לפי הניו יורק טיימס.

 צוקרברג, מצידו, טוען כי יותר מ-99 אחוז ממה שרואים בפייסבוק הוא אותנטי, ורק חלק קטן הוא מתיחות וחדשות מזויפות. מתוך האחוז הבודד הזה, הוא אומר, המתיחות לא עוסקות רק בצד אחד של המפה הפוליטית, ולא בהכרח עוסקות בפוליטיקה.

"משזה נאמר, אנחנו לא רוצים מתיחות בפייסבוק", כתב צוקרברג, "המטרה שלנו היא לתת לאנשים תוכן שבעיניהם יהיה משמעותי, ואנשים רוצים חדשות מדויקות". לדבריו, יש מערכות לסימון חדשות שקריות ופייסבוק ממשיכה להתקדם בתחום.

"עם זאת, עלינו להיות זהירים", כתב צוקרברג, "לזהות 'אמת' זה עניין מורכב. אפשר להפריך חלק מהמתיחות, אבל יש כמות גדולה של תוכן, שחלקו מגיע ממקורות מוכרים, כולל חלקים נכונים, אבל חלק מהמדיע שגוי או מושמט. יש סיפורים שאנשים לא יסכימו עם הדעה שמובעת בהם, ויסמנו כשגויים, למראות שעובדתית הם נכונים".

"לא צפינו את התוצאה", אמר מייסד הרשת החברתית התראיין על הנושא ביום חמישי האחרון, בכנס Techonomy, והתייחס לשאלה האם המידע הרב שיש ברשת, ומגיע מהגולשים איפשר להם לחזות מי המועמד שיהפוך לנשיא. "אין דרך שחחברה כמו שלנו יכולה לדעת משהו כזה. בשביל לדעת את זה צריך לחפור במידע. אנחנו יכולים לעשות את זה, אבל כל אחד יכול. זה לא סודי שלטראמפ יש יחותר עוקבים, כל אחד יכול להגיע למידע הזה". 

"אני גאה בתפקיד שלנו בבחירות הללו. הענקנו לאנשים במה להשמיע את כולם, וסייענו ליותר משני מיליון אנשים להירשם להצבעה", סיכם צוקרברג. "סייענו לאנשים להיות בקשר ישיר עם המועמדים, והכי חשוב - נתנו לעשרות מיליוני אנשים כלים לפרסם מיליארדי פוסטים ותגובות בנוגע לבחירות הללו".