שתף קטע נבחר

ערבות, ביטוח וסאבלט: עצות למשכיר דירה

מצאתם דייר כלבבכם? מזל טוב, אבל לפני שאתם מדפיסים את החוזה הראשון שמצאתם ברשת, כדאי שתזכרו כמה סעיפים עקרוניים שעשויים לעזור

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בזיעת אפכם רכשתם דירה שנייה, או קיבלתם דירה בירושה, או שאולי זכיתם בלוטו –וברשותכם נדל"ן להשכרה. מתוך השוכרים הפוטנציאליים, אחד מהם הותיר בכם רושם חיובי והוא נראה אדם אחראי ואמין. כעת אתם מעוניינים לערוך חוזה. חוק החוזים מעניק לצדדים חופש להסכים על תנאים שונים. על מה חשוב להקפיד? במה חשוב להתמקד? להלן כמה שאלות ונקודות למחשבה:

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

אלו ערבויות או בטחונות נהוג וראוי לבקש?

ראשית, צלמו את הדירה לפני כניסת הדייר, שיהיה לכם תיעוד ליום סגריר בבית המשפט. בהמשך מומלץ לערוך הסכם השכירות ולדאוג לביטחונות הבאים: 1. שני ערבים שיציגו תלושי שכר של שלושה חודשים לפחות בפני עורך הדין. 2. ערבות בנקאית בגובה שלושה חודשי שכירות.

 

כמו כן, מומלץ לקבל צ'קים לפקודת חברת חשמל, חברת הגז, תאגיד המים, לפקודת העירייה בגין ארנונה, וכן צ'ק לפקודת ועד הבית (כל השיקים פתוחים ללא סכום, חתומים ללא תאריך).

 

מה עושים כשמשהו מתקלקל?

בלאי סביר הוא בלאי שנגרם כתוצאה משימוש רגיל. דוגמה לתיקונים שחלים על השוכר היא למשל החלפת מנעול שנהרס מנזק של השוכר. ככל שמדובר על גז במזגן, הרי שהתיקון הוא בגין השימוש ולכן האחריות רובצת על השוכר. לעומת זאת, במקרה שמדובר בתקלה מכנית שאינה בגין מעשה או מחדל של השוכר, הרי שהתיקון יושת על בעל הדירה.

 

כמו כן, היה ותתגלה נזילה בחדר האמבטיה, ולפי חוות דעת של איש מקצוע יתגלה כנזק של השוכר, עלות התיקון של הנזילה תחול עליו. לעומת זאת, אם יתגלה שהנזילה נגרמה כבלאי של הדירה, עלות התיקון תחול על המשכיר.

 

מי מבטח את הדירה?

המשכיר מבטח את המבנה והשוכר את התכולה, אלא אם כן בהסכמה מסחרית סוכם שכל הביטוחים יחולו על השוכר.

 

מתי שוכר יכול לצאת באמצע חוזה?

בדרך כלל נהוג שהתנאי לסיום ההתקשרות בטרם סיום התקופה הוא מציאת שוכר חלופי שיאושר על ידי המשכיר, או, במצב שבו הצדדים הגיעו להסכמה שבהודעה מוקדמת של 60 יום, יהיה רשאי השוכר לסיים את ההתקשרות.

 

הפרה יסודית של החוזה

צריך לקבוע פיצוי מוסכם על הפרה יסודית של החוזה, ובדרך כלל מדובר בדמי שכירות של חודש. יש לקבוע מראש מהם הסעיפים הספציפיים המהווים הפרה יסודית, למשל אי תשלום דמי השכירות או אי תשלום חשבונות כגון ארנונה, חשמל, מים וגז. הפרה לא יסודית היא, למשל, הכנסת בעל חיים לדירה, גרימת רעש, איחור בתשלום דמי השכירות מעבר לאורכה של שבעה ימים הניתנת מראש.

 

האם יש לאסור במפורש שכירות משנה?

על רקע פריחת תרבות הסאבלטים, לטעמי עדיף שלא לאפשר שכירות משנה, מפני שהמטרה של המשכיר היא להכיר את האדם או האנשים המתגוררים בנכס שלו. שכירות משנה גורמת לכך שלמעשה ייכנסו לדירה אנשים שהוא לא יכול לחייב את פינויים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד גיא פרבמן
מומלצים