"ב-FBI יסרקו כ-650 אלף מיילים" (צילום: רויטרס)
ג'יימס קומי, ראש ה-FBI | צילום: רויטרס

ביקורת על החלטת ראש ה-FBI לחדש את החקירה בפרשת המיילים: בכירים לשעבר בתביעה הפדרלית מתחו אמש (ראשון) ביקורת על ראש הבולשת ג'יימס קומי שהחליט לבדוק קרוב ל-650 אלף מיילים מהמחשב הנייד של חבר הקונגרס לשעבר אנתוני ווינר, במטרה לבדוק האם ישנן התכתבויות הקשורות באופן ישיר לפרשת השימוש במיילים מהשרת הפרטי של קלינטון - חקירה שהבולשת הפדרלית הודיעה על סגירתה ביולי האחרון.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

יחד עם זאת, דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי סוכני הבולשת הפדרלית שחוקרים את פרשת המיילים של קלינטון ידעו כבר בתחילת אוקטובר על המיילים הנוספים - אך מסיבה מסוימת המתינו כמה שבועות לפני שהודיעו על כך לראש ה-FBI ג'יימס קומי, שעודכן בנושא רק ביום חמישי האחרון - יממה לפני פרסום ההודעה בנוגע לחידוש החקירה. גורם המעורה בפרשה אמר כי "ייתכן שאלפים מהמיילים שייסרקו קשורים בצורה כזו או אחרת לקלינטון".

במקביל, פרסום ההחלטה לחקור מחדש את הפרשה ממשיך לעורר זעם בקרב בעלי תפקידים בכירים בארה"ב. עשרות תובעים פדרליים לשעבר ובכירים במשרד המשפטים האמריקני, בתוכם התובע הכללי לשעבר אריק הולדר, פרסמו מכתב פתוח ובו גינוי חריף כלפי ראש ה-FBI ג'יימס קומי בשל החלטתו לפתוח מחדש את החקירה.

גישה שונה כלפי צפון קוריאה, קלינטון (צילום: רויטרס)
מסתבכת. קלינטון | צילום: רויטרס

"רבים מאתנו עבדו עם קומי וכולנו מכבדים אותו", כתבו התובעים לשעבר במכתב וסייגו: "אבל החלטתו חסרת התקדים לפרסם את חידוש החקירה, שעשויה להיות ארוכה, רק 11 ימים לפני הבחירות לנשיאות הותירה אותנו המומים ונבוכים".

החתומים על המכתב טענו שמהחלטתו של קומי עולה חשד להתערבות פסולה בבחירות ולחריגה מהמקובל במסורת שלא לפרסם דברים שאינם הכרחיים בתקופת בחירות. לדבריהם, בהודעתו של קומי לא היה מידע חדש שהצדיק את הצעד וכי הוא נותן מקום "לקונספירציות לא מאומתות".

טראמפ במגמת התחזקות  

בינתיים, האחדות היחסית המופגנת בקרב הרפובליקנים בזמן האחרון עזרה ככל הנראה למועמד שלהם, דונלד טראמפ, לצמצם את הפערים. בסקר חדש של "וושינגטון פוסט" ורשת ABC שפורסם היום נרשם צמצום פער לכדי 1% לטובת קלינטון. מהסקר עולה כי רוב המצביעים הרשומים טוענים כי חקירת ה-FBI בעניינה של קלינטון לא תשפיע על הצבעתם ורק שלושה מתוך עשרה מצביעים טוענים כי החקירה תשנה את ההצבעה שלהם.

הסקר שנעשה לאחר הודעת הבולשת האמריקנים ביום שישי מצביע על מרוץ צמוד מאוד. קלינטון עדיין מובילה עם 46% מהקולות אך טראמפ נושף בעורפה עם 45% מהקולות. כאשר משכללים את התוצאות מבלי המתמודדים העצמאים לנשיאות קלינטון נשארת עם 49% לעומת 46% של טראמפ - במרווח הטעות הסטטיסטית.

בתוך כך, משרד המשפטים האמריקני הזהיר את ג'יימס קומי העומד בראש הבולשות הפדרלית, כי הפר את מדיניות המשרד כששלח מכתב לקונגרס בו הודיע על החקירה המחודשת בפרשת המיילים של הילרי קלינטון, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

סקרים אחרונים: יתרון קל לקלינטון (צילום: רויטרס)
טראמפ מצמצם את הפער | צילום: רויטרס

במשרד המשפטים הבהירו כי מדובר בהפרה של מדיניות המשרד הנהוגה בימי בחירות. על פי הדיווח, קומי פעל "באופן עצמאי" כשחשף את החקירה המחודשת בנושא, זאת על אף אזהרות שהוצגו בפניו. הבולשת עדכנה את משרד המשפטים בכוונתו של קומי לשגר את המכתב לקונגרס, ובכירים במשרד הזהירו אותו כי במשרד נמנעים מזה שנים ארוכות מלפרסם מידע שעשוי להשפיע - או להיתפס כמנסה להשפיע - על הבחירות.

עם זאת, קומי האמין שעדיף לחלוק את המידע שברשותו ולא לספוג ביקורת על כך שהסתיר אותו עד תום הבחירות, הסבירו גורמים המעורים בפרטי הפרשה. בנוסף, קומי גם חשש כי המידע עלול לדלוף גם מבלי שידווח על כך, וכך יאבד שליטה על כמות ואופי המידע שייתגלה.