|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

בעל-בית במלכודת

החוק לא מסייע בפינוי שוכר המסרב לשלם שכ"ד

לצורך מימוש צו הפינוי על בעל הבית לפנות ללשכת ההוצאה לפועל, ולפתוח בהליך למימוש הצו לצורך פינוי הדייר הליך זה נמשך כמה חודשים שבהם השוכר ממשיך לעשות במושכר כרצונו ואף צובר חובות נוספים
25/09/2009  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: רנית נחום-הלוי  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
שוכרים סרבנים - בעיה מוכרת [פלאש 90]

"כשביקשתי מהדייר לצאת מהדירה, הוא ביקש דחייה: ?עוד שבוע' - ואחר כך, ?עוד שבוע' ו'עוד שבועיים'", מספר בעלים של דירה בכפר יעבץ. "לאחר שלושה חודשים שבהם לא שילם לי, הוא עזב את הדירה. אני עדיין מחכה שישלם לי את דמי השכירות בעבור תקופה זו, 12 אלף שקל, לא כולל הוצאות חשמל וארנונה". מדובר בדירה בת שישה חדרים שהושכרה לתקופה של ארבע שנים תמורת 4,000 שקל בחודש. השוכר היה עצמאי, שבדיעבד התברר כי נקלע לקשיים כלכליים. במשך שלושה חודשים הוא לא שילם את דמי השכירות, והמשיך להתגורר בדירה. "הבן אדם היה מסובך מעל הראש, ואף ישב בכלא כי לא שילם חובותיו - לערבות, צ'ק הביטחון, במילא לא היה כיסוי", מוסיף בעל הנכס.

בעיית השוכר שמסרב להתפנות מהנכס ומפסיק לשלם את דמי השכירות מוכרת היטב בשוק הנדל"ן, ולכן רבים תלו תקוות גדולות בתקנות שהוביל שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, המאפשרות הליך מזורז לפינוי שוכר מדירתו, שנכנסו לתוקף לפני כשנה. ואולם המציאות בשטח מלמדת כי אין בתקנות אלה כדי להרתיע את השוכרים הסרבנים.

"חוק לא נורמלי"

עד לפני שנה, החוק איפשר לפעול להוצאת השוכר תוך 30 יום בלבד ממועד תחילת השכירות. אם בעל הבית פיספס את 30 "ימי החסד", היה עליו להגיש תביעה לפינוי השוכר ותביעה כספית בבית המשפט - הליך שעשוי להימשך כשנתיים. התוצאה: שוכרים סרבנים נשארו נטועים בבית המושכר כאילו היה קניינם.

בדצמבר 2008 נכנס לתוקף השינוי החקיקתי שיזם פרידמן, המאפשר הגשת תביעת פינוי המתבררת בבית המשפט תוך 60 יום בלבד. על-אף שמדובר בהליך מקוצר, בפועל לצורך מימוש צו הפינוי שהוציא בית המשפט, על בעל הבית לפנות ללשכת ההוצאה לפועל, ולפתוח בהליך למימוש הצו לצורך פינוי הדייר. וכך, הליך זה נמשך כמה חודשים שבהם השוכר ממשיך לעשות במושכר כרצונו ואף צובר חובות נוספים.

"יורים בכל התותחים"

החברה גובה תמורת ניהול הנכס תשלום שנתי חד פעמי בסך 750 שקל וכן 12.5% משכר הדירה. בין השאר מתחייבת החברה, במידה שמתעוררת בעיה, להעביר לבעל הבית את תשלומי השכירות במשך שלושה חודשים, ונושאת בכל העלויות המשפטיות הכרוכות בפינוי הדיירים הסרבנים.

"הדייר מנהל חוזה מולנו, לא מול אדם פרטי שלפעמים מנוצל בשל חוסר ידע ומעניק דחיות של התשלום. אצלנו אין דבר כזה. אנחנו חברה רצינית ומקצועית, מגובה בייעוץ משפטי ולא זזים מילימטר בלעדיו. אם מישהו לא משלם - אנו יורים בכל התותחים", מסכם אג'ימן.

הדרך הארוכה בהליך המקוצר

"בהליך המקוצר", מסביר עו"ד דן הלפרט, "גם לאחר קבלת צו הפינוי מבית המשפט, בעל הבית אינו יכול ללכת למשטרה כדי שזו תפעל לפינוי הדייר. הוא נדרש לפנות ללשכת ההוצאה לפועל - הליך שעשוי לקחת זמן רב, שלא לדבר על העלויות.

"כדי לבצע פינוי על המשכיר לממן את הובלת המטלטלין של השוכר, אחסונם, ליווי שוטר, אם צריך, וכן וטרינר, אם השוכר מחזיק חיות. העלויות האלה יכולות להגיע לאלפי שקלים - לא כולל הסדר חובו של השוכר", מדגיש עו"ד הלפרט.

לדבריו, בעל בית שרוצה לפנות דייר יכול לפנותו בהליך רגיל - הגשת תביעה משותפת לפינוי וסעד כספי - שעשוי להימשך זמן רב, עד שנתיים. אפשרות נוספת היא לבחור ב"הליך פרידמן" המקוצר, אבל זה מפריד בין תביעת הפינוי לתביעה הכספית, ועל כן עליו להגיש תביעה משפטית נפרדת בכל שלב.

רק לאחר שבעל הבית פעל להוציא את הדייר הסרבן (באמצעות לשכת ההוצאה לפועל), הוא יכול להגיש תביעה כספית לפירעון החוב. הבעיה היא שבשלב זה כבר קשה לאתר את השוכרים.

"מדובר, לרוב, במקרים שהדייר חדל פירעון. הדייר מבין את המצב המשפטי, שהוא מתבצר בדירה בזמן שאין לו הסכם תקף, אבל אין לו ברירה ואין לו מה להפסיד. הוא מביא בחשבון שההליך המשפטי יימשך כמה חודשים, ולכן מעדיף ?להתנחל' בדירה", מסביר עו"ד הלפרט.

"השכרתי דירה בחדרה לשוכר יחיד במשך ארבע שנים ב-1,500 שקל", מספר בעלים של דירה. "לפני כשנה ביקשתי להעלות את שכר הדירה לכ-2,500 שקל, להתאימה למצב השוק, אבל השוכר סירב לשלם וגם סירב להתפנות מהדירה.

"מה לא עשיתי. צילצלתי אליו, אבל הוא לא ענה. השארתי הודעות, הוא לא חזר אלי. הגעתי אליו והתווכחתי אתו - אבל הוא בשלו, כאילו הדירה בבעלותו. הוא לא שילם לי בעבור שלושה חודשים, והחוב שלו תפח ל-7,000 שקל. לא ידעתי מה לעשות. כבר חשבתי לשלוח אנשים ש'יסדרו' אותו.

"בסוף החלטתי לפעול בהליך חוקי, אבל זו בעיה. לפני ארבעה חודשים פניתי לעורך דין, פתחנו תיק ולהפתעתי ההליך הסתיים תוך שלושה חודשים - בית המשפט הוציא צו פינוי לדייר. הלכתי וניפנפתי לדייר עם הצו, אבל מסתבר שלא די בכך. כדי לפנותו פיסית היה עלי לפנות להוצאה לפועל ולהתחיל הליך נוסף, שעשוי לקחת חודשים נוספים.

"ומה עם הכספים שהוא חייב לי? עוד לא קיבלתי ממנו שקל. נמסר לי שאני נדרש לפתוח הליך נוסף בבית המשפט. החוק פשוט לא נורמלי - בסופו של דבר, כל זה מעמיד אותי בפני פיתוי לפנות לגורמים חיצוניים שיטפלו בו", מוסיף בעל הנכס המתוסכל.

ואז הגיע המשבר הכלכלי

כמעט בלתי אפשרי לאפיין את השוכר הסרבן. זה יכול להיות עבריין, הומלס שחיפש קרש קפיצה לחיים יפים יותר או סתם אדם מן השורה שהסתבך כלכלית.

עו"ד הלפרט ייצג לקוחה שהשכירה את ביתה המפואר לבעל מקצוע חופשי יוקרתי תמורת סכום גבוה מאוד. בחוזה השכירות נקבע כי השוכר ישלם בעבור שלושת החודשים הראשונים, וכך היה. ואולם התשלומים הבאים לא הועברו לידיה. בדיעבד התברר כי השוכר היה בהליכי פשיטת רגל. הוא נשאר במשך שנה בדירה - בלי לשלם.

"אני מבחין בהחרפת הבעיה כתוצאה מההידרדרות במצב הכלכלי", אומר עו"ד הלפרט. "ככל שאנשים נמצאים במצוקה כלכלית קשה יותר, כך גובר הסיכוי שיגיעו למצב של חדלות פירעון ולא יצליחו לשלם את השכירות".

פינוי יצירתי

אז התקנות החדשות לא פותרות את הבעיה הקשה וגם לא ממש מקצרות את ההליכים המשפטיים לפינוי השוכרים הסרבנים. על המשכיר חלות מגבלות רבות המונעות ממנו לפעול: נאסר עליו להיכנס לבית המושכר מכיוון שייחשב מסיג גבול, להחליף מנעולים, לנתק חשמל או מים - וכמובן, הוא אינו רשאי לפעול בכוח לפינוי השוכר.

לכן, לא מפתיע שיש המעדיפים להעביר את הטיפול בבעיה לחברות המתמחות בכך, הגובות סכומים גבוהים תמורת השירות. חברת Sunshine מטפלת בסרבני תשלום באופן יצירתי תמורת סכום של כ-9,000 שקל. כך לדוגמה, החברה שולחת שוברי נופש לדיירים הסרבנים, ובזמן שאלה מבלים בחופשה מגיעים נציגיה ומרוקנים את הבית.

דרך פעולה נוספת היא הפעלת לחץ חברתי על הדייר הסרבן באמצעות השחרת שמו במקום עבודתו, בפני משפחתו או בבית הכנסת שבו הוא מתפלל. על-אף שבחברה טוענים כי דרכי פעולה אלה חוקיות - יש הסבורים כי הן בעייתיות.

כאן נכנסות לתמונה חברות הניהול, שמטפלות בהשכרת נכסים ובניהולם בגיבוי ייעוץ משפטי. חברת סיטי ניהול נכסים, שבבעלות סבסטיאן אג'ימן, מיעד קציר ומיכאל קבריט, מבטיחה גם טיפול בדיירים סרבנים.

"אנחנו מסננים את הדיירים, ולא חותמים עם כל אחד שיש לו כסף", מסביר אג'ימן. "אנחנו בודקים אם לשוכר יש יכולת החזר, דורשים צ'ק ביטחון, שני ערבים וערבות בנקאית אוטומטית המקצרת את ההליך.

"אם השוכר מפר את החוזה אנו מנסים לדבר אתו. אם זה לא עוזר מיידעים את הערבים ואף נותנים לו התראה בת שבעה ימים להסדיר את התשלום. במידה שלא עמד בכך - אני מחלט את הערבות", מפרט אג'ימן את הדרך שבה פועלת החברה להבטחת תשלום דמי השכירות.

תאריך:  25/09/2009   |   עודכן:  25/09/2009
רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החוק לא מסייע בפינוי שוכר המסרב לשלם שכ"ד
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
xer3433
25/09/09 16:35
 
יוסי345
25/09/09 19:36
 
כתומה עצבנית
26/09/09 08:40
2
חנן אביסרור
25/09/09 19:01
3
YA-USA
25/09/09 22:33
4
עוכר דין
26/09/09 08:39
5
עיניים פקוחות
26/09/09 08:58
6
or
5/01/10 23:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביוני 2007 התחוללה רעידת אדמה. הזעזוע שהתרחש בארה"ב הקיף את הגלובוס במהרה, אבל הגלים שבאו בעקבותיו התנפצו לחופי אירופה רק כעבור חמישה חודשים. תורים ארוכים השתרכו במשך לילות וימים מחוץ לחנויות אפל בעולם, כשאלפי קונים רצו להניח את ידיהם על המכשיר החדש מבית אפל - אייפון. שנה לאחר מכן, ביוני 2008, השיקה אפל את הגרסה השנייה של המכשיר - אבל המהומה עדיין לא השפיעה על ישראל. חלפה עוד שנה וגרסה שלישית ומתוחכמת יותר הגיעה לשוק. הפעם היה ברור כי ישראל חייבת להיות הבאה בתור. ביולי 2009, בהפרשי זמן קצרים זו מזו, הודיעו פלאפון, פרטנר וסלקום כי בקרוב תכה סערת האייפון גם בחופי ישראל.
25/09/2009  |  אמיתי זיו  |   חדשות
ניצה כהן, רעייתו של השופט לשעבר דן כהן שנעצר בפרו בחשד לקבלת שוחד בהיקף של מיליוני דולרים, בעת שכיהן כדירקטור וכיושב-ראש ועדת הרכישות בחברת החשמל, נעצרה לאחרונה בפרו.
25/09/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
בדיקה של אתר גלובל פוסט גילתה אתמול (יום ה', 24.9.09) כי כמו מקבילו המפורסם יותר, ברנרד מיידוף, גם מזימת הפונזי של אלן סטנפורד פגעה ביהודים רבים.
25/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ניקולס קייג' מככב בתפקיד הראשי בגרסה מחודשת לסרטו הפרובוקטיבי והמאוד אלים של אבל פררה "פקד מושחת". בסרט, משנת 1992, שיחק הארווי קייטל בתפקיד פקד משטרה מושחת שצורך סמים, מסתבך בחובות ומנצל את מעמדו כדי לפתות נערות צעירות. אולם, כאשר הוא נקרא לחקור רצח של נזירה הוא מתחיל להתעמת עם כל השדים הפנימיים שלו.
25/09/2009  |  אלון רוזנבלום  |   חדשות
לאחר שבוע שעיקרו הפגנת חולשה, זינק (יום ו', 25.9.09) הדולר בשיעור של כמעט אחוז ושערו היציג נקבע על 3.77 שקלים, בחזרה לרמה אותה ידע המטבע באמצע החודש. בעולם נסחר הדולר כעת במגמה מעורבת לעומת המטבעות המובילים.
25/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il