במשך שנים ארוכות השתמש צה"ל במערכת הסלולר המוצפנת ורד הרים שסיפקה שיחות מוצפנות ו־ווקי־טוקי קבוצתי, אך לא מעבר לזה. לאורך השנים הצטברו תלונות על הכיסוי והקליטה של ורד הרים, ובמקביל, קצינים התחילו לגלות את קלות השימוש בווטסאפ ככלי לתקשורת יעילה ומהירה. זה אמנם אסור מבחינת הפקודות - אבל עובד.

צה"ל זיהה את הצורך הדחוף להחליף את מערכת הטלפון המוצפנת במערכת מודרנית, מהירה, עשירה באפשרויות ועם כיסוי טוב כבר ב-2012. הצבא אפיין את המוצר ויצא למכרז. בתחילת 2014 התקשר משרד הביטחון עם חברת מוטורולה סולושנס בחוזה של 100 מיליון דולר ל-15 שנה - לאספקה של סמארטפון מוצפן לצבא. מלבד המכשיר, הצבא נדרש גם לפתח את המוצר ברמה היישומית ולהתאים אותו הנדסית לצרכים ספציפיים - כמו למשל התאמה לדיבורית, חיבור אנטנה חיצונית ועוד.

כעת, אחרי שנים של עבודה, המלאכה מגיעה לקיצה. בחודשים הקרובים יגיעו הדגמים הראשונים של הסמארטפון הצה"לי המוצפן, מאיה שמו, לכמה יחידות צבאיות נבחרות. הצבא לא הסכים למסור איזו יחידה צה"לית תזכה לקבל ראשונה את המכשיר.

המכשיר יכיל יכולות שיחה מוצפנת, כמו טלפון אדום סלולרי, אבל גם מעין ווטסאפ מוצפן להודעות כתובות או קוליות, אפשרות משלוח תמונה, וידיאו ונתוני מיקום GPS. ההטמעה בצה"ל תימשך ב-2017, עד ההחלפה הסופית של מערכת ורד הרים, שתצא לפנסיה.

סא"ל עידו הלשטוק, ראש ענף תקשורת ולוחמה בספקטרום ביחידת לוט"ם, חושף כאן לראשונה את הסמארטפון הצה"לי המוצפן. לדבריו, "פרויקט סלולר צבאי הוא פרויקט תשתיתי, שמבשר את עידן המוביליות בצה"ל. כיום, מפקדים נגישים למידע רב כשהם נמצאים בחמ"ל או בבור, או כשהמפקדה פורשת בשטח, אבל הם לא נגישים למידע מבצעי כשהם בכלי רכב או צועדים בשטח. זה פער ראשון משמעותי שזיהינו כשיצאנו לדרך - הצורך בהעברת מידע מסווג לגורמים ניידים. הפער השני הוא שלוחמים משתמשים בפתרונות סלולר לא מאובטחים, החל משיחות לא מוצפנות, ווטסאפ ומיילים".

גם מפקדים וקצינים, רואים את זה בכל תרגיל, וספק אם הם יפסיקו. זה פשוט נוח מדי. "אמת, אבל אלה דברים שמטופלים משמעתית. תפקידנו בלוט"ם הוא לספק לצה"ל יכולת מבצעית מוצפנת חליפית, כי אין לנו את הפריוולגיה שהמידע יזלוג החוצה. בפרויקט מאיה אנחנו נותנים מענה לא רק לווטסאפ אלא בכלל לעולם האפליקטיבי. בדומה לעולם האזרחי, בסמארטפון הצה"לי תהיה חנות אפליקציות מבצעית".

פרויקט הסלולר מכיל, כמו כל דבר בצה"ל, שלושה חלקים: תשתית סלולרית, סמארטפון חדש ועולם יישומים. מעל הכל יש מעטפת אבטחת מידע מרובת שכבות. נתחיל עם התשתית: הסמארטפון הצה"לי החדש יהנה מקישוריות דור 4. "מערכת ורד הרים היא מאוד מיושנת. היא שייכת לדור 1+ ומאפשרת רק שיחות טלפון מוצפנות - זהו פתרון מצוין שהתאים לתקופה של לפני 15-10 שנה. ורד הרים נשענית על פרישה עצמאית (כ-160 אתרים; א.ז), אבל זה לא מספיק: צריכים לפרוש רשת רחבה יותר, במהירות, ובעלויות נמוכות יותר.

לכן, אגף תקשוב קיבל החלטה כבר לפני שלוש שנים לעשות שימוש גם בתשתיות אזרחיות. בצורה זו נספק למערכת יותר שרידות, מימוש בלוח זמנים מהיר והתפתחות טכנולוגית של המערכת ביחד עם הטכנולוגיות האזרחיות.

"במאיה אנחנו קופצים מדור 1 לדור 4 עם טכנולוגיה שיכולה לשרת את צה"ל הרבה שנים קדימה, עם קצב נתונים גבוה ושיהוי נמוך, כך שאפשר להעביר וידיאו או נתוני שו"ב (שליטה ובקרה)  בקלות למפקדים, למשל להעביר צילומי וידיאו חיים מהמל"ט למג"ד בשטח", אומר הלשטוק.

הלשטוק לא מפרט, אבל צה"ל פרש אתרי אנטנות סלולריות משלו בשביל מאיה, וגם חתם עסקה עם אחת משלוש חברות הסלולר הגדולות להשלמת הכיסוי. הטלפון החדש יכיל כמה כרטיסי SIM ויידע לעבור בין הרשתות בהתאם לצורכי הכיסוי.

הסמארטפון הצה"לי אמור לפעול גם מחוץ לגבולות ישראל, אולם מדובר בפיתוח עתידי. לדברי הלשטוק, "תהיה לנו אפשרות לספק כיסוי מעבר לגבולות באמצעות ממסרים, אנטנות על רק"מ (רכב קרבי משוריין) ואף בכלי טיס בלתי מאויישים".

בצבא עובדים גם על השלב הבא: יכולת Mesh - תקשורת בין מכשירים סמוכים באופן עצמאי. המכשיר עצמו הוא מתוצרת מוטורולה סולושנס מדגם Lex M20. זהו נייד בגודל 5 אינץ', שמעליו יש תוספת הקשחה די מסיבית וכבדה. זה אינו מכשיר סקסי. לנייד מצלמת 8 אינץ', ואף מצלמה קדמית. "הוא עמיד בבוץ ובנפילות, מותאם לעבודה עם כפפות ויש לו זמן סוללה ארוך", טוען הלשטוק. בצד שמאל של המכשיר יש כפתור PTT לשיחות ווקי־טוקי במודל המוכר ממירס ו־ורד הרים.

איך קורה שמוטורולה לוקחת את כל המכרזים הביטחוניים? ההצלחה של ורד הרים, שגם היא מבית מוטורולה, שנויה במחלוקת, והיו כמה מתחרים רציניים במכרז הסלולר הצה"לי.
"ורד הרים היא הצלחה. בצוק איתן היו מיליון שיחות על הפלטפורמה הזאת. יצאנו לדרך עם מוטורולה סולושנס כי הגענו למסקנה שגם ברמת התקשורת הסלולרית וגם ברמת הגנת המידע הם נותנים פתרון שלא היה ניתן לבצע בדרכים שונות. עובדתית, אחרי שנתיים של עבודה, יש פרויקט שהוא כמעט מבצעי ובשל. אגב, גם הפרויקט הזה לא יהיה מושלם".

המכשיר יגיע קודם לחיילים בשטח

הצבא עתיד להצטייד באלפי יחידות קצה שימסרו לקצינים החל מדרגת מ"פ ומעלה. המכשיר אמור להגיע קודם כל לדרגי השטח והקצינים הזוטרים, ורק לבסוף לקציני המטה, שעבורם הצבא מצטייד במכשירים מוקשחים פחות ודקים יותר. הערכה כוללת, מלבד הטלפון עצמו, גם אביזרים נלווים לסמארטפון כמו דיבורית אישית, דיבורית לכלי הרכב ואנטנה חיצונית לכלי הרכב להגדלת טווח הקליטה.

אך העיקר נמצא ביישומים: "לכל מפקד יהיה אינטרנט מבצעי בכף היד. הטלפון הוא אנדרואיד, והוא מאפשר לתוכניתנים לפתח בסטנדרטיים אזרחיים ועם כלי מדף, במהירות. המכשיר יכלול מעין ווטסאפ צבאי בשם מנשמ"ע (מערכת לניהול שיחות מבצעיות), אבל יהיו גם אפליקציות ייעודיות, למשל, לרופא קרבי יהיו אפליקציות שיאפשרו לקחת דגימת דם ולשדר נתונים לאחור, או לפתוח שיחת ועידה עם רופא מומחה.

"יהיו אפליקציות לדרג הלוגיסטי, או מידע שלישותי על קצב גיוס המילואים - שיהיה זמין למג"ד בשטח. כיום המפקד לא יודע בזמן אמת מי התגייס ואיזה כלים עברו בדיקה חימושית. אני מאמין שהיישומים יובילו שינוי תרבותי משמעותי בצבא, בשגרה ובחירום, ישפרו את היעילות, יחסכו זמן ותקציבים ויצילו חיים".

נושא האבטחה העסיק את צה"ל במהלך הפיתוח, והטלפון כולל פתרון מרכזי מחברת סטארט־אפ ישראלית אחת, שאת שמה אסור לפרסם בשלב זה. "עבדו על המכשיר צוותים אדומים (צוותי סייבר התקפי; א.ז) שעשו בדיקות חסינות רבות, כך שיהיה קשה לעקוף את ההגנות", מסביר הלשטוק, "המכשיר כולל מערכות הגנה אזרחיות וגם מערכות אבטחה שפיתחנו עצמאית". יש במערכת גם יכולת השתלטות ומחיקת נתונים מרחוק, אם מכשיר הולך לאיבוד.

הכתבה פורסמה במקור באתר The marker

הרווח המפתיע של התעשיות הביטחוניות בהסכם הסיוע עם ארה"ב

מהפכת הסמארטפונים: חשבתם שראיתם הכל? טעיתם