וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ללא החלטות: הדיון באו"ם נגד ההתנחלויות עלול להיות רק יריית הפתיחה

14.10.2016 / 7:45

יממה לאחר החלטת אונסק"ו וברקע הספקולציות לגבי צעדיו האחרונים של אובמה לקראת הבחירות בארה"ב, חוששים בירושלים כי הדיון היום על "ההתנחלויות כמכשול לשלום" עלול לקדם החלטה קונקרטית בנושא. השגריר דנון: "מדובר בטרור דיפלומטי"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: סרטון התגובה של משרד החוץ להחלטת אונסק"ו)

יממה לאחר החלטת אונסק"ו, השוללת את הקשר בין העם היהודי למקומות הקדושים בירושלים, תתייצב היום (שישי) ישראל מול חזית עוינת נוספת באו"ם – דיון מיוחד במועצת הביטחון בנושא "ההתנחלויות כמכשול לשלום ולפתרון שתי המדינות".

מדובר בדיון לא רשמי שלא צפוי להניב שום החלטה מעשית, אך בירושלים חוששים מדיון עוין מיוחד – שישודר בשידור חי לכל העולם - ויהפוך ל"יריית הפתיחה הפלסטינית" לקידום החלטה בנושא ההתנחלויות במועצת הביטחון אחרי הבחירות בארצות הברית. לדברי שגריר ישראל באו"ם דני דנון, מדובר ב"טרור דיפלומטי" של הרשות הפלסטינית, שמחפשת "כל דרך לעקוף משא ומתן ישיר".

המשלחת הפלסטינית לאו"ם יזמה את הדיון המיוחד, והוא יכונס באופן רשמי על ידי מצרים, מלזיה, סנגל, ונצואלה ואנגולה. הוא מוגדר כהתייעצות לא רשמית ואינו מתקיים בחדר הישיבות הקבוע של מועצת הביטחון. עם זאת, הדיון צפוי להתמקד בשורה של נושאים שעמדו בלבה של ביקורת בינלאומית נרחבת נגד ישראל בחודשים האחרונים – בנייה במזרח ירושלים, הכשרת מאחזים, והפקעת אדמות פלסטינים בגדה המערבית.

עוד באותו עניין:
נתניהו: "החלטת אונסק"ו על הר הבית הזויה ואבסורדית, האמת תנצח"
אונסק"ו אישר החלטה המתעלמת מהקשר בין יהודים לאתרים הקדושים בירושלים
חודשיים לפני המועד לפינוי עמונה: המדינה תבקש מבג"ץ דחייה של חצי שנה

בנימין נתניהו נואם בועידת האו"ם, אוקטובר 2015. רויטרס
"טרור דיפלומטי". עצרת האו"ם/רויטרס

הדיון הפומבי אמנם נטול שיניים, כאמור, אך לפי ההערכה, בסוף הדיון ידרשו הפלסטינים ממועצת הביטחון לקדם החלטה מעשית נגד ישראל. בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ מרחפת עננת "שאלת נובמבר", במסגרתה לא ברור כיצד יבחר נשיא ארצות הברית אובמה לסיים את כהונתו בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, והדיון הצפוי באו"ם רק מגביר את החששות.

הטון הביקורתי נגד ההתנחלויות הנשמע בעת האחרונה ביתר שאת – ושאותו מובילה וושינגטון – הגיע לשיאו בשבוע שעבר, אז פרסמו הבית הלבן ומחלקת המדינה שתי הודעות חריגות בחריפותן נגד קיום התכנית לבניית התנחלות חלופית עבור מפוני מאחז עמונה. בהודעות החריגות הואשמה ישראל בהפרת התחייבויות לממשל אובמה. גורמים מדיניים הביעו בשבוע החולף חשש כי מדובר באיתות כוונות מהממשל לקראת הצעת החלטה אפשרית במועצת הביטחון, אם בצורה של גינוי להתנחלויות ואם בצורה של הצגת מתווה עקרונות לסיום הסכסוך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
התגובה לכוונה לבנות שכונה חלופית למפוניו עוררה תגובה קשה. מאחז עמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

במהלך הדיון צפויים להופיע נציגים של ארגוני שמאל ישראליים ואמריקניים. מנכ"ל "בצלם" חגי אלעד יסקור את תמונת המצב העכשווית של הפרות זכויות האדם בשטחים, ולצדו תשתתף גם נציגת ארגון אמריקני למען "שלום עכשיו", לארה פרידמן. גם אנשי "שלום עכשיו" בישראל הוזמנו להשתתף בדיון אך הם סירבו להזמנה.

השתתפותם של נציגי הארגונים עוררה ביקורת חריפה במערכת הפוליטית. "דווקא בימים של חשבון נפש ותפילות לאחדות העם ישראל, זה עצוב ומאכזב שארגונים ישראלים נותנים כיסוי מוסרי לרדיפה נגד ישראל באו"ם", אמר השגריר דנון. גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב ואמר ש"ההחלטה של "בצלם" להופיע בדיון שיזמו הפלסטינים במועצת הביטחון של האו"ם כדי לנגח את ישראל היא "גט כריתות שהשמאל הרדיקלי נתן לציונות. הם כבר אפילו לא מעמידים פנים שהמטרה שלהם היא להשפיע על הציבור הישראלי. במקום זה הם החליטו לחבור לארגוני ה-BDS האנטישמיים כדי לנסות לכופף את ישראל מבחוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully