חיילי חיזבאלה (צילום: Salah Malkawi, GettyImages IL)
פעילי חיזבאללה. סיום המלחמה בסוריה מקרב את מלחמת לבנון השלישית | צילום: Salah Malkawi, GettyImages IL

ביום שני ה-13.9 נכנסה לתוקף הפסקת אש בין המשטר הסורי לכוחות המורדים, תוצאה של הסכם שנחתם בין שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה. עוד באותו יום אמר הנשיא הסורי בשאר אסד, האיש שאף אחד לא צפה שיראה את 2016, כי "כוחות הצבא הסורי נחושים להשתלט מחדש על כל האזורים שעליהם השתלטו הטרוריסטים". די במשפט הזה כדי להבהיר שהמלחמה רחוקה מסיום, אבל אפשר כבר לשאול בזהירות איך היא תסתיים ומה יקרה בסוריה ביום שאחרי. תקציר התשובה של פרופ' אייל זיסר: עוד מלחמה.

פוטין יסדר

זיסר, איש החוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב ומומחה לסוריה, לא צופה עתיד ורוד לתושבי השכנה הצפונית שלנו. להערכתו, התוצאה של סיום המלחמה תהיה כמעט בהכרח פריצתה של מלחמה אחרת – שלא לדבר על המובן מאליו, קרי שיקום יקר וממושך.

בשאר אסד (צילום: Gettyimages IL)
אסד. אף אחד לא צפה שיראה את שנת 2016 | צילום: Gettyimages IL

נכון להיום מחולקת סוריה לשלושה אזורים עיקריים. אזור שבו שולט משטר אסד, אזור כורדי, ואזור שלישי שבו שולטים – או מתחרים על השליטה - עשרות ואף מאות ארגונים. זיסר מעריך שבסופו של יום יישאר אסד בשלטון: "לא נראה שלמישהו יש את הכוח הדרוש כדי להעיף אותו. סביר שהוא ישלוט בחלק שבו הוא ממילא שולט כיום, ולאט לאט ישתלט על האזורים שאיבד. לכן המלחמה תימשך גם אחרי שהמלחמה תסתיים, רק באופן שונה".

תמונות ממלחמת האזרחים בסוריה (צילום: Carl Court, GettyImages IL)
ילד סורי שנפצע בקרבות לומד ללכת באמצעות רגל תותבת | צילום: Carl Court, GettyImages IL

לכאורה, תרחיש אפשרי אחד ליום שאחרי הוא הקמת משטר חלופי או נגדי. אלא שפרופ' זיסר לא מאמין שזה יקרה: "הארגונים שלוחמים באסד מאוד מפוצלים ומפולגים, נעדרי אחדות. קשה לראות אותם מתאחדים כדי להקים מדינה בשטחיהם או מצליחים להפיל את אסד" (בהקשר הזה ראוי להזכיר שנשיא סוריה נהנה מתמיכה של הרוסים; פוטין כבר הוכיח שהוא יודע לבצר את אסד). גם ברמה הפרסונלית, זיסר לא רואה מישהו מקרב המורדים שיכול להחליף את אסד או לעמוד בראש מדינה מקבילה - ולו מפני שחלק גדול ממנהיגי כוחות המורדים חוסלו בידי הסורים והרוסים.


אחד השחקנים המעניינים בזירה הסורית הוא דאע"ש, אבל פרופ' זיסר מאמין שהחשיבות שלו במגמת ירידה. "דאע"ש מצומצם כרגע לאזוריו. ייקח זמן עד שהוא יוכרע, אבל אם עיראק וסוריה יתאוששו כמדינות, הן תחסלנה את דאע"ש. כרגע, על כל פנים, דאע"ש לא מעניין את אסד. מי שמעניינים אותו הם האחרים, ג'אהבת אל נוסרה וארגונים שפועלים במערב סוריה".

מלחמת האזרחים בסוריה אילוסטרציה (צילום: Gokhan Sahin, GettyImages IL)
המלחמה תימשך גם אחרי שהמלחמה תסתיים | צילום: Gokhan Sahin, GettyImages IL

בנוגע לשיקום המדינה, כאן אין הרבה מקום לספקולציות: פרופ' זיסר מעריך שבין 70 ל-80 אחוזים משטחי סוריה נהרסו. גם בהנחה אופטימית שלא תהיה עוד מלחמה, שיקום מלא ייקח עשרות שנים ויעלה מיליארדי דולרים.

נסראללה יחכה

אייל זיסר
פרופ' אייל זיסר
דבר אחד שאנחנו צפויים לראות בסוריה של אחרי המלחמה הוא נוכחות רוסית מסיבית. הכוחות הרוסיים צפויים להישאר בבסיסים שבנו בסוריה ולנצל את תחיית המדינה לצרכיהם. "האינטרס שלהם הוא כבוד ומאחז", אומר פרופ' זיסר. מדינה שתהיה תחת שליטתם, משהו להראות מול האמריקאים".

עוד גוף שצריך להסתכל עליו בכל הקשור ליום שאחרי המלחמה הוא צה"ל. בצבא מעריכים שבאזור גבול רמת הגולן יישארו ארגונים שעוינים את ישראל, ואלה ינסו לבצע משם פעולות טרור - למשל הפעלה של מטעני צד או ירי טילי נ"ט. אלוף אביב כוכבי, אלוף פיקוד צפון, הנחה לפני מספר חודשים את האוגדות הפועלות באזור להתאים את תכנית האימונים שלהן לתרחיש הזה ולהתכונן ללחימה בגבול הסורי והלבנוני. במסגרת האימונים של חטיבות החי"ר, הלוחמים צוידו במגאפונים ובאמצעים אחרים שיאפשרו תקשורת עם אזרחים בשטחי הלחימה. בין השאר בחנו בפיקוד איך יגיב צה"ל למתקפות טרור כאלה ביום שאחרי המלחמה.

בצה"ל מעריכים גם שהסכם להפסקת הלחימה בסוריה יאפשר לחיזבאללה להתמקד שוב בישראל. לוחמים רבים של נסראללה יחזרו לדרום לבנון, הפעם עם ניסיון מבצעי אדיר וגם הרבה מאוד ציוד. סיום המלחמה בסוריה, כך מעריכים גורמים בצבא, מקרב את מלחמת לבנון השלישית.