שתף קטע נבחר

ו' הכספים: לתקן עיוותים בהטבות ליישובי גבול

הוועדה דורשת מהממשלה לקבוע קריטריונים אחידים למתן הטבות שוות ליישובי פריפריה וגבול. ראשי מועצות אזוריות זעמו בדיון מיוחד: "הקרבה לגבולות ירדה פתאום למקום השני ברשימת הקריטריונים. מרחק הפריפריה ממרכז הארץ נעשה יותר חשוב מהקריטריון הביטחוני"

ועדת הכספים של הכנסת דרשה היום (ה') לקבוע קריטריונים אחידים למתן הטבות מס זהות לתושבי כל היישובים הסמוכים לגבולות הארץ במרחק שווה מהגבול. זאת במקום המדדים הקיימים הקובעים שיעורי הטבה שונים ליישובים שכנים או ליישובים דומים על גבולות שונים. כך סוכם בדיון פגרה שזימן יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני.

 

הוועדה דרשה מהממשלה לאמץ את ההנחיה הזאת לקראת עדכון הקריטריונים הצפוי על פי החוק בשבועות הקרובים. גפני אמר כי אם הממשלה לא תפעל לתיקון העיוותים, הוועדה תעשה זאת במנגנון שתקים או בתיקוני חקיקה. זאת במענה לביקורת החריפה על העיוותים שהטיחו בדיון ראשי מועצות אזוריות בעיקר מצפון הארץ.

 

הקריטריונים נקבעו בחקיקה בעקבות פסיקת בג"צ בעתירת יישובים מהמגזר הערבי והדרוזי על קיפוחם בהטבות המס שניתנו ליישובים יהודיים שכנים. ההטבות ושיעורן ניתנות לכל ישוב על פי מצבו הביטחוני מקרבתו לגבול, המרחק בינו לתל-אביב והמדד הכלכלי-חברתי של התושבים שקובעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

 

החקיקה הגדילה את מספר היישובים הזכאים להטבות מ-186 ל-430. סיון יחיאלי מכפר ורדים, יו"ר פורום יישובי קו עימות, אמר: "היום מתברר כי המציאות יותר מורכבת ממספר הקריטריונים שקבענו. הרציונל היה שיישובי קו עימות לא ייפגעו אך בפועל היישובים כן נפגעו, גם כאלה הסמוכים לגדר הגבול". הוא הציע לקבוע גם "רצפה" להטבות ולא רק "תקרה" כך שבאזורים מסוימים הן לא יפחתו מרמה מסוימת.

 

ראש המועצה האזורית מטה אשר, יורם ישראלי, הדגיש: "הטבות המס נולדו על רקע הקרבה לגבולות בשנות ה-90 אבל בקריטריונים האחרונים הקרבה לגבולות ירדה פתאום למקום השני ומרחק הפריפריה ממרכז הארץ נעשה יותר חשוב מהקריטריון הביטחוני". ראש מועצת שלומי גבי נעמן דרש לתת לערים שבתחום מועצה אזורית הטבות ב-6% יותר ממה שמקבלים קיבוצים ומושבים, שיאפשרו הקמת שכונות חדשות.

 

דוד אלחיאני, ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, ציין: "הנתונים האחרונים של מדד הלמ"ס הם מ-2008 וכבר לא מדויקים ולא רלוונטיים ופוגעים בהרבה ישובים קטנים". מנהלת אגף בכירה בלמ"ס, לואיזה בורק הגיבה: "ב-1 בנובמבר נפרסם מדד חדש, ברמה של רשות מקומית, על בסיס נתוני 2013 ומעתה נפרסם מדד מעודכן פעם בשנתיים. יש גם הכסף הדרוש לכך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים