קרב חפירות: לפני 20 שנה בדיוק, במוצאי יום הכיפורים, נפרצה דלת היציאה של מנהרת הכותל. ישראל חסון, אז ראש מרחב ירושלים בשב"כ, הבין שמשהו רע ועומד לקרות. ואכן, תוך זמן קצר, פרצו מהומות קטלניות: 17 חיילי צה"ל ו-100 פלסטינים נהרגו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

חסון היה סבור שהשב"כ המליץ לא לפתוח את המנהרות בעת הזו – והדרג המדיני בראשות ראש הממשלה נתניהו קיבל את ההחלטה למרות ההמלצה. במרוצת השנים הגיעו אליו עדויות כי ראש השב"כ עמי איילון שוחח ללא ידיעתו עם נתניהו והמליץ לו לפתוח את המנהרה למרות העיתוי הרגיש.

שבועים לפני הפתיחה אמר איילון לנתניהו, כך לפי גורמים בלשכת ראש הממשלה: "אין שום בעיה, צריך להזדרז, כבר הרבה זמן אני אומר שצריך לעשות את זה.. כל עוד זה נעשה בלי הצהרות מדיניות אין בעיה, רק צריך לאבטח את זה".

"זו הסתמכות על חוות דעת סותרת של ראש השב"כ, שלא אמר לי אותה כאלוף פיקוד מרכז של השב"כ, לא העלה את זה לדיון בשב"כ – אלא הציג את זה בעצמו בפני ראש הממשלה", הסביר חסון.

ישראל חסון (צילום: חדשות 2)
ישראל חסון | צילום: חדשות 2

בכירי מערכת הביטחון הודו מול מצלמות חדשות 2 כי לא היו ערוכים: השר לביטחון פנים אביגדור קהלני למד על האירוע מהתקשורת וגם הרמטכ"ל אמנון ליפקין שחק ז"ל ואלוף פיקוד המרכז עוזי דיין היו בבתיהם ולא ידעו. התורם היהודי מארה"ב ידע גם ידע – ואף היה נוכח עם הצוות שהרס את השער. כך זה נראה. 

עמי איילון מסר בתגובה לכתבה: "עמדתי הייתה שניתן היה לפתוח את מנהרות הכותל רק בהינתן תנאים מסוימים".