שתף קטע נבחר

כריסטין נאז'ל: "הישראלים מגלים בקיאות לא רגילה בבישום"

יוצרת הבשמים הרשמית של בית האופנה היוקרתי Hermès, נחשבת היום למובילה בעולם בתחומה. מלימודי הכימיה האורגנית, דרך הקמת מחלקת הכרומטוגרפיה ועד התפקיד החדש בהרמס, נאז'ל מעידה ש"נדרשת רגישות גבוהה מאוד לניחוחות, סקרנות עולמית ופתיחות מחשבתית ללכוד את העושר הקיים בעולם הזה". נאז'ל התראיינה בראיון בלעדי ל-ynet

כריסטין נאז'ל (CHRISTINE NAGEL), כימאית, יוצרת ובשמית (רוקחת בשמים) נחשבת היום למובילה בתחומה בעולם. עם הגעתה של נאז'ל לבית הרמס ב-2014, התמנתה לאחראית פיתוח פרויקטים חדשים. היום, שנתיים לאחר מכן, היא מחליפה את קודמה כבשם הבלעדי של הבית - ז'אן קלוד אלנה - אשר מסיים את תפקידו אחרי כ-13 שנים בחברה. 

 

הרמס (Hermès) הוא בית אופנה צרפתי שהוקם בשנת 1837. החל משנות ה-50' של המאה הקודמת, לוגו החברה הוא מרכבת דוכס המובלת על ידי סוס. החברה מתמחה במוצרי אופנת עילית הכוללים בגדים, אביזרי אופנה ובשמים. אחד המעצבים המפורסמים שהתחילו את דרכם בחברה הוא ז'אן-פול גוטייה.

 

לכבוד חילופי המשמרות, בהרמס החליטו לפתוח פרק חדש עם השקת הבושם "Galop" (דהירה), כמחווה לעולם רכיבת הסוסים - סמל ההיכרות של הרמס. לדבריה, נאז'ל בחרה לחגוג את האישה של היום, זו שכל הזמן בתנועה - נלהבת, חופשייה ונועזת. 

 

מאז הגיעה לשעריו, נאז'ל למדה את בית הרמס, הפילוסופיה שלו וצורת עבודתו. בעבר, שיתפה פעולה עם מחלקות האופנה, הטקסטיל והתכשיטים של המותג ושאבה מהן השראה, אותה שילבה עם חזונה, אהבותיה וניסיונה העשיר בתחום הבישום. הכשרון שלה ואהבתה לחומרי גלם ותבלינים הפכו את היצירה לפרק חדש בתולדות הרמס. בין הניחוחות האחרים שיצרה נמנים: For Her של נרסיסו רודריגז, The One של דולצ'ה וגבאנה, Eau de Cartier של קרטייה, Miss Dior Cherie של דיור, Si של ג'ורג'יו ארמני ו-Elle L'aime של לוליטה למפיקה.

 

 

"תחושת חיבוק אדירה. מרגיש כמעט לא אמיתי"

כריסטין נאז'ל נולדה בשווייץ לאם איטלקיה. היא התחילה את קריירת הבישום בעיר גראס, בירת הבישום הצרפתית. "בהכשרתי למדתי כימיה אורגנית. תפקידי המקצועי הראשון היה ב-Firmenich - חברה שווייצרית המייצרת ניחוחות ובשמים עבור לקוחות. במהלך העבודה גיליתי את המגוון והתוכן העשיר שקיים בעולם הבישום עד לרמת המולקולות. לא יכולתי לחכות להפוך להיות בשמית על מנת ללמוד, לחוות ולמקצע את האמנות שלי", היא מספרת.

 

"שני בשמים שיחקו תפקיד מרכזי ברצוני להפוך לבשמית: ראשית, אלברטו מורייאס (Alberto Morillas ). מחלון חדרי ראיתי אותו מבקש משתי נשים צעירות להריח את הניחוחות החדשים שיצר והן חייכו מיד. ידעתי מה הן מרגישות, הרגשתי בעצמי את תחושת העונג שלהן. באותו רגע ידעתי. הייתי משוכנעת שהתפקיד הזה יאפשר לי לתת מעצמי ויעניק לי אישית סיפוק גדול.

 

"מאוחר יותר, כשעבדתי ב-Création Aromatique, הקמתי את מחלקת הכרומטוגרפיה (הפרדת תערובת של נוזלים וזיהוי המרכיבים ר"ק) ופגשתי את מישל אלמאיירק (Michel Almairac). מי שהפך להיות למנטור שלי. הוא תמך ופיקח על יצירותיי הראשונות".

 

איך הגעת לתפקיד הבשמית של הרמס?

"לעבוד עבור הרמס זה להגיע לפסגת הגשמת החלום העצמי שלך. יש בך תחושת חיבוק אדירה של אושר שמרגיש כמעט לא אמיתי. זו התחושה שהרגשתי כשקיבלתי את אותה שיחת טלפון המודיעה על בחירתי. הבחירה בי באה הודות לחתימה יוצאת הדופן שלי ואני מודה על ההכרה בה מדי יום.

 

"אני חיה את החלום. חלום בו אני יוצרת בשמים המקשרים את כל ערכי הבית הזה ומביאים אותם לחיים. אני מחשיבה את התפקיד הזה לבעל אחריות רבה, מאחר והבושם הינו נקודת הכניסה לתוך עולם התוכן של הרמס. אני חייבת לעצמי לא לאכזב אף אחד ולעמוד במשימה שקיבלתי וסומכים עליי לבצע. לבית הרמס היבטים רבים. קודמי בתפקיד, ז'אן קלוד אלנה, כיסה רק חלק אחד מהם, וכעת עליי לכסות חלקים נוספים".

 

מתוך קמפיין הרמס ()
מתוך קמפיין הרמס

איך יודעים שאדם רגיש לריחות ויודע לזהות אותם יותר? האם זו מתנת הטבע?

"מתנת הטבע? לא, אני לא חושבת. אולי נכון יותר סוג של רגישות מסוימת בתחום. חוש הריח ננטש מעט על ידי החברה שלנו. הוא לא מאומן או מיומן מספיק על במערכות החינוך של ימינו. תהליך הלמידה דורש עבודה רבה מאוד של זיכרון חושי ושינון".

 

לדבריה, כדי להיכנס לנעלי הבשם הבלעדי של בית האופנה נדרשת "עבודה, עבודה ועבודה קשה. להפוך לבשם זו עבודה קשה מאוד ויש צורך בתהליך למידה ארוך ומתמשך. זמן הוא אלמנט הכרחי על מנת להתעלות עוד ועוד על יכולותיך. רק בעזרת הזמן תוכל להפוך לאמן ולהפוך מלאכת יד לאמנות לשמה.

 

"בנוסף, אתה חייב להיות בעל רגישות גבוהה מאוד לניחוחות, סקרנות עולמית ופתיחות מחשבתית המאפשרת ללכוד את העושר הקיים בעולם הזה. נדרשים רצון ונדיבות לחלוק את הידע והתחושות הללו עם העולם. לכל אלה חייבות להתווסף חריצות בלתי נלאית ושלמות רוחנית מסוימת".

  

האם ישנם ריחות חדשים שאפשר ליצור, הרי בכל התערובות גם אם הן חדשות יש רכיב דומיננטי?

"כמובן! ומזל שכך. האם תאמרי למוסיקאי שאין לו יותר מה ליצור? לצייר שלא נשאר לו מה ליצור?! בכל מקרה, זו האומנות ההרכבה שעושה את כל ההבדל והיא התגלמות היצירה".

 

כוכבות פופ משיקות היום ליין בשמים כל אחת על שמה, מה שהופך את התחום לפחות "יוקרתי" מבעבר. מה דעתך על זה?

"אם הבשמים טובים, אין לי שום דבר נגד. למרות זאת, קורה לעיתים שתוחלת הבושם והרלוונטיות שלו נפגמת מאחר שאותו סלבריטי בהשראתו הוא נוצר אינו רלוונטי יותר. ברור לי לחלוטין שאעדיף לקנות בושם בשביל הבושם עצמו, הניחוח, ההנאה והרגש שהוא מעורר בי, ולא על מנת להידמות לאדם זה או אחר".

 

ישנן מדינות בהן אוהבים ריחות מסוימים ומדינות אחרות בהן אוהבים ריחות אחרים?

"השאלה אודות השווקים השונים ודרישותיהם, הבדלי האקלים והסביבה תמיד מעניינת. יש אצלנו משפט:" לעור (LEATHER) יש זכרון, אעז ואמר שבמקביל גם לעור האנושי יש זכרון והרבה ממנו "טובל את עצמו" בסביבה ובאקלים,  ולא, לעור האנושי יש זכרון, והרבה ממנו בא מהסביבה והאקלים. כמובן שאין תכתיבים מסוימים - אנחנו משתנים בהתאם למצבי הרוח שלנו, לאופיינו ולעונות השנה. לגבי ריחות אחרים מי קולון היא דרך אלגנטית ודיסקרטית להתבשם, משהו טבעי, אקולוגי המומלץ מאוד לאזורים חמים. בושם מרוכז יותר יעטוף טוב יותר את הגוף ביחמם בחורף".

 

איזו משפחת ריחות מתאימה למדינה חמה כמו ישראל?

"ישראל נמצאת בצומת מעבר של תרבויות שונות. אני מתארת לעצמי תווים (ריחות) מורכבים ומתובלנים יותר".

 

איך נתפשת רמת הטיפוח של העם בישראל?

"אני לא מספיק בקיאה באספקט הישראלי. ממה שהזדמן לי לדעת, הישראלים מפגינים עניין וסקרנות לא רגילה בעולמות הבישום והניחוחות. אני מחשיבה אותם אסתטיים וכפועל יוצא גם פתוחים לתרבויות רבות ושונות זו מזו".

 

מתוך קמפיין הרמס ()
מתוך קמפיין הרמס

איך זה מרגיש להיות אישה בתחום שבעיקרו גברי, למרות שאת רוב הבישום מייעדים לאישה?

"אמת, אני שייכת לדור בו נמצאות מעט מאוד נשים בשמיות. כאשר התחלתי את דרכי, שום דבר לא הכין אותי לסוג מקצוע שכזה. מגבלות רבות עמדו בפני: לא הייתי בת של בשם, לא נולדתי או גדלתי בגראס, ובעיקר - הייתי אישה. בזמנו, להיות אישה ובשמית לא עלה בקנה אחד עם המקצוע הזה. למזלנו הזמנים השתנו. רציתי להיות בשמית והפכתי לכזו. אני תומכת גאה ונלהבת בהעצמה נשית ונרגשת מאוד כשנשים הופכות חזקות יותר ויותר, גם בתחומים הנשלטים על ידי גברים".

 

איך התייחסו אלייך כשנכנסת לנעליים הגדולות של ז'אן קלוד אלנה?

"אני פשוט מביאה איתי צד אחר, נדבך אחר של הרמס. ז'אן קלוד כתב מספר רב של עמודים על ההסיטוריה של הבשמים של הרמס, אני מקווה, בענווה רבה לכתוב עמודים חדשים משלי"

 

בושם המגלם אישה עצמאית, עקשנית שעשויה ללא חת

על מנת לתרגם את תמציתו של כוח התנועה, יצרה כריסטין נאז'ל את Galop d’Hermes. מטרתה: ליצור אקורד של הפכים, חייתיים ופרחוניים, גבריים ונשיים. 

 

מה עומד מאחורי הבושם החדש ומה הוא מגלם?

"גאלו (GALOP) ד'הרמס משחרר אנרגיה פנימית ומגלם אישה עצמאית, עקשנית שעשויה ללא חת. אישה שיושבת על האוכף הסוס בהחלטיות ואוחזת במושכות של חיה".

  

בארץ, רשת אפריל היא היבואית הבלעדית של הבושם החדש לאישה מבית הרמס - Galop d’Hermes. מחירו עבור 50 מ"ל - 1,100 שקל. ועבור 125 מ"ל - 1,260 שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים