שתף קטע נבחר

ערבות מדינה נוספת לתוכנית למחיר למשתכן

ועדת הכספים של הכנסת אישרה ערבות מדינה לחבילה שנייה של פרויקטים במסגרת התוכנית לדיור מוזל, בהיקף כולל של כ-750 מיליון שקל. מדובר בפרויקטים באופקים, בית דגן, קריית מוצקין ועפולה, שם יש צורך בתקציב נוסף לאחר שכבר אושרה ערבות מדינה לתוכנית מחיר למשתכן בעיר

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (א') את בקשת שר האוצר, משה כחלון, למתן ערבות מדינה לחבילה שנייה של פרויקטים למגורים, שיוקמו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. האישור ניתן לערבות בסך כולל של עד 750 מיליון שקל, עבור פרויקטים באופקים, בית דגן, קריית מוצקין ועפולה, בהיקף של עד 760 יחידות דיור.

 

אושרה ערבות מדינה לתוכנית מחיר למשתכן

קבלני מחיר למשתכן יחויבו בחוק ערבות מכר

 

הערבות תינתן לבנקים כדי להבטיח שהזוכים בהגרלה יקבלו מיד את מלוא המשכנתא המגיעה להם, ואת הדירה לאחר השלמת הבנייה. ערבות המדינה נדרשת משום שהקמת דירות אלה איננה מבוטחת לפי חוק המכר (דירות). זאת מאחר שחלק מהקבלנים שזכו במכרזי התוכנית, אינם זקוקים לליווי פיננסי ומסתפקים בחלופה שמציע החוק - רישום הערת אזהרה בטאבו לגבי הדירות.

 

העיר עפולה נכללה בחבילה הראשונה בתוכנית, יחד עם העיר לוד, ולגביהן כבר אישרה הוועדה מתן ערבות בהיקף של 550 מיליון שקל לפני כ-5 חודשים. יו"ר קבינט הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, הסביר כי הסיבה שבעפולה יש צורך בערבות נוספת היא שנוספו מתחמי בנייה.

 

יצחקי ציין כי עד כה לא ניתן לסמוך על רישום הערת האזהרה, וללא חלופה בטוחה יותר עלולים להיווצר פערי זמן בין מועד העמדת המשכנתאות - ליכולת של רוכשי הדירות לשלם לקבלן את מלוא חלקם בעסקה. לדבריו, הקבלנים יפוקחו וילוו לאורך הפרויקט על ידי רואי חשבון, עורכי דין וכלכלנים מטעם המדינה.

מנפיקים תעודות זכאות לתוכנית מחיר למשתכן במשרד הבינוי (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מנפיקים תעודות זכאות לתוכנית מחיר למשתכן במשרד הבינוי(צילום: מוטי קמחי)

 

"בעפולה ובלוד הפרויקטים בשלב מתקדם"

עוד ציין יצחקי כי מתן הערבות הוא הסדר זמני שיבטיח את יכולת הביצוע של הקבלנים לגבי כ-1,500 דירות לפחות, אם הקבלנים לא יגיעו להסדר אחר עם הבנקים לפי חוק המכר. בחוזים הבאים הם יידרשו לתת את הביטחונות כמתחייב בחוק, שמייחס להערת האזהרה חשיבות משנית.

 

יו"ר מטה הדיור התייחס לתלונות שהעלו זוכים בהגרלות בעפולה ובלוד על בעיות בקבלת משכנתא, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. הוא אמר כי אמנם הבנקים משתפים פעולה, אך כיום הם פחות מעוניינים לתת משכנתאות כי הגיעו למידה של רוויה בענף, ולכן גם העלו את הריביות.

 

"בעפולה ובלוד הפרויקטים כבר בשלב מתקדם, ובמספר בניינים כבר נגמרה בניית השלד", הוא הוסיף, "לקראת ראש השנה הבא (לא הקרוב - צ.ל) נמסור מפתחות לדיירים". הוא ציין כי בצנרת עוד 22 פרויקטים, בין השאר בירושלים (כולל פרויקט להשכרה ארוכת טווח), רעננה, דימונה וראש העין.

 

"צריך לזכור שמדובר רק בחלק ממכלול התוכניות לפתרון מצוקת הדיור, שיקיף 100 אלף יחידות דיור חדשות נוספות, בהן כ-15 אלף יחידות דיור למגזר הערבי, שגם שם קיימת תוכנית מחיר למשתכן", הוסיף יצחקי - מבלי להתחייב כי תנופה זו תביא להוזלה רחבה בשוק הדיור. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר בתגובה על הדברים כי "לצערי, בנק ישראל לא סבור שצריך להוריד דרמטית את מחירי הדיור, ובינתיים המחירים הולכים בכיוון אחד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קרייג אריאב
יו"ר קבינט הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי
צילום: קרייג אריאב
מומלצים