וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: "ממשל אובמה הציע לסעודיה את הסיוע הצבאי הגדול ביותר אי-פעם"

8.9.2016 / 14:15

דוח שהגיע לסוכנות הידיעות רויטרס חושף כי תחת כהונתו של נשיא ארה"ב הנוכחי, הוצעו לממלכה עסקאות נשק בסך 115 מיליארדר דולר, הסכום הגבוה ביותר מעולם. לאחרונה גוברות הקריאות להגבלת מכירות הנשק לריאד בשל המלחמה בתימן

עריכה: שניר דבוש

(עשרות הרוגים בפיגוע של דאעש בעדן, בחודש שעבר)

ממשלו של ברק אובמה הציע לערב הסעודית יותר מ-115 מיליארדר דולר בסיוע לרכישת כלי נשק, ציוד צבאי ואימונים, הסכום הגבוה ביותר אי-פעם שהוצע במסגרת הברית בת 71 השנה בין המדינות – כך עולה מדוח שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס.

הדוח, שנכתב על ידי וויליאם הארטנג מהמרכז למדיניות בינלאומית שבארצות הברית, טוען כי ההצעות נעשו ב-42 עסקאות שונות וכי רוב הציוד טרם נשלח לממלכה. הארטנג אמר כי הדוח אמור להתפרסם היום (חמישי) לעיון הציבור. לפי הדוח, הסיוע שהוצע לריאד מאז נכנס אובמה לתפקיד בינואר 2009 כלל מכלי נשק קלים ותחמושת עד טנקים, מסוקי קרב, טילי אוויר-קרקע, ספינות טילים וספינות קרב. וושינגטון גם סיפקה אימונים לכוחות הביטחון הסעודיים.

הדוח מתבסס על מידע מסוכנות שיתוף הפעולה הביטחוני, מחלקה במשרד ההגנה שמספקת נתונים על עסקאות נשק עם צבאות זרים. רוב ההצעות, שמדווחות לקונגרס, הופכות להסכמים רשמיים על אף שחלק נזנחים או עוברים שינויים. הדוח לא פירט כמה מההצעות לערב הסעודית אושרו.

לקריאה נוספת בנושא
המלחמה בתימן: מספר ההרוגים - כמעט כפול מהערכות הקודמות
תימן: יותר מ-50 הרוגים בפיגוע התאבדות של דאעש בעיר עדן

נשיא ארצות הברית ברק אובמה וסלמאן מלך ערב הסעודית בוועידת פסגה בריאד, 21 באפריל 2016. רויטרס
מנסה לפייס את סעודיה. אובמה והמלך סלמאן בריאד, אפריל/רויטרס

עסקאות הנשק בין שתי המדינות ספגו לאחרונה ביקורת נוקבת מצד ארגוני זכויות אדם ומכמה חברי קונגרס, שמוטרדים ממספר האזרחים שנהרגים במלחמה בתימן, שם מנהלת הקואליציה בהובלת ריאד מלחמה במורדים השיעים הנתמכים בידי איראן. בעימות נהרגו עשרת אלפים אנשים, ולפי האו"ם, 3,799 מהם אזרחים. לתקיפות הקואליציה מיוחסים 60% ממספר ההרוגים. הקואליציה טוענת כי היא אינה פוגעת במכוון בהם ומאשימה את החות'ים בהצבת מטרות צבאיות באזורים מאוכלסים. היא הקימה גוף שנועד לחקור מקרים כאלו.

הפגזות הקואליציה הסעודית על העיר צנעא בתימן. רויטרס
עשרת אלפים איש נהרגו במלחמה. עשן מיתמר מהפצצה בצנעא, בחודש שעבר/רויטרס

בעקבות מקרים אלו קראו כמה חברי קונגרס להטיל מגבלות על עסקאות נשק עם הממלכה הסונית והפנטגון נאלץ להבהיר כי התמיכה במלחמה שמנהלת ערב הסעודית בתימן אינה בלתי-מוגבלת. קואליציית "בקרת הנשק", קבוצה קוראת להקשיח את הפיקוח על עסקאות סיוע צבאי, אמרה בחודש שעבר כי בריטניה, צרפת וארצות הברית מפרות את אמנת הסחר בנשק מ-2014. האמנה אוסרת על ייצוא כלי נשק קונבנציונליים שיגבירו הפרת זכויות אדם או פשעי מלחמה.

למרות זאת, ממשל אובמה אישר בחודש שעבר עסקה בסכום של מיליארדר ורבע עם ערב הסעודית. מחבר הדוח הארטנג אמר כי היקף המכירות של וושינגטון לריאד אמור להעניק לה אמצעי לחץ עליה. "הגיע הזמן שהממשל ישתמש במנוף הלחץ – תלותה של ערב הסעודית בנשק ובתמיכה אמריקניים, שאפשרה את המלחמה בתימן מלכתחילה", אמר. "נסיגה ממכירת הטנקים או הקפאת חלק מעשרות מיליארדי הדולרים העוברים בצינור הסיוע ישלחו מסר להנהגה הסעודית שעליה לחדול מהתקיפות חסרות האבחנה ולנקוט צעדים ממשיים למניעת נפגעים אזרחיים".

וושינגטון מתאמצת להוכיח לערב הסעודית ויתר בעלות בריתה במפרץ כי היא נותרה מחויבת להגנתן מפי איראן לאחר הסכם הגרעין שנחתם בשנה שעברה. המדינות הסוניות מאשימות את איראן השיעית בערעור היציבות באזור, טענות שאותן מכחישה הרפובליקה האסלאמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully