קריסת החניון ברמת החייל (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
פעולות החילוץ יימשכו בלילה | צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

קריסת החניון התת קרקעי בשכונת רמת החייל בתל אביב: כוחות החילוץ וההצלה מנהלים מאבק נגד הזמן בניסיון להמשיך ולאתר את הנעדרים שנלכדו מוקדם יותר הבוקר (שני) תחת ההריסות. במהלך היום נוצר קשר עם שניים מתוך חמשת הנעדרים, אולם קשר זה אינו יציב ולאחרונה הוא נותק. אנשי החילוץ ממשיכים בפעולות שצפויות להימשך גם בשעות החשכה. באירוע שהתרחש סמוך לשעה 11:00 בבוקר, נהרגו שני בני אדם, 24 נוספים נפצעו, בהם אחד במצב קשה, שלושה בינוני והיתר קל שפונו לבתי החולים השונים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק  

כוחות החילוץ וההצלה, בהם אנשי פיקוד העורף וכלבנים מיחידת עוקץ פועלים בשטח יחד עם מד"א ומשטרת ישראל בכדי לסיים את עבודות הפינוי. בשלב זה מתבצעת חפירה באמצים מכניים שונים, וכן גם באופן ידני במקומות בהם יש סיכוי לאתר לכודים. "אנחנו עורכים הערכות מצב הנדסיות מעת לעת כדי לוודא שהקירות לא יקרסו ונערכים גם לשעות הלילה", הסביר רס"ן אריה לובינר, מפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית. "נשתמש באמצעים להארת האתר ונמשיך לעבוד שנגיע לסוף. אם הצוותים יגיעו לכיסי האוויר, יש סיכוי למצוא אנשים בחיים".

קריסת החניון ברמת החייל (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
פעולות החילוץ ברמת החייל | צילום: מרים אלסטר / פלאש 90
זירת הקריסה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
זירת הקריסה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

הכוחות פועלים במקום בסיוע מנופים גדולים, שמורדים כלים הנדסיים לתוך הבור עצמו. מבנה החניון קרס כמגדל קלפים, כך שהקומות התמוטטו בזו אחר זו. אנשי החילוץ מנסים לייצב את קורות הבטון, למשוך אותן למעלה, לצד הפעלת משאבות חול. בשלב זה קיים חשש שהלכודים נמצאים תחת פלטות בטון ולכן הכוחות מנסים לקלף את השכבות הללו החוצה.

במקביל מתבצע שימוש באמצעים מיוחדים כמו איכון סלולרי בכדי לנסות להגיע לנעדרים. כמו כן מתבצע שימוש בחיישנים מיוחדים של התעשייה האווירית שפועלים לראשונה באתר ההרס בכדי למפות את האזור. כמו כן, גם כלבי הצלה מיחידת עוקץ הובאו למקום, המיומנים באיתור סימני חיים באירועים מסוג זה.

"הרגשנו שהרצפה רועדת"

בשלב זה נותר בבית החולים איכילוב שקלט את מרבית הפצועים רק אדם אחד שנפגע בקריסת החניון, בעוד שהיתר כבר שוחררו לבתיהם. "לא מאחל לאף אחד להיות באירוע כזה", אמר מיכה, אחד ממנהלי האתר שטופל במצב קל. "היה שם טרקטור קטן שניקה את הרצפה ובכל פעם שעבר לידנו הרגשנו את הרצפה קצת רועדת. אמרתי למנהל העבודה שזה מרגיש לא טוב. פתאום התחילו חלקים של התקרה ליפול ורצנו מהר. זה התחיל מבור קטן במרכז ובבום הכל קרס למטה. אין לי הסבר לזה, זה מפחיד לחשוב שהכל הולך לקרוס ואתה תקרוס יחד עם המבנה".

שלוש גופות חולצו מבין ההריסות (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
מאמצים לחלץ לכודים | צילום: יונתן סינדל / פלאש 90
צפו: כך נבנה החניון ברמת החייל (צילום: אייל שפירא)
4 קומות של חניון תת-קרקעי קרסו | צילום: אייל שפירא

פצוע נוסף שפונה מהמקום במצב קל, תאר כיצד נדחף אל תוך חדר המדרגות מההדף, ולכן לא נפגע. "ראינו שאבנים התחילו ליפול מלמעלה ואז הרגשנו שהכל מתחיל לקרוס", שחזר. "הסתכלנו למעלה כשהתחילו ליפול אבנים וזה נראה כאילו מישהו עשה חור בתקרה, פשוט התחלנו לברוח".

רטט גרם לקריסת המבנה

לצד כוחות החילוץ וההצלה שעובדים בשטח החלה גם חקירת המשטרה בכדי לבחון כבר בשלבי פינוי ההריסות את הנסיבות שהובילו לקריסת החניון התת קרקעי. החוקרים ינסו לקבל תמונת לגבי צורת ההריסות מיד לאחר שהמבנה התמוטט, מה שעשוי לסייע בהבנת ההתרחשויות.

מבדיקה ראשונית עולה כי כלי הנדסי שהגיע בסמוך למבנה דחס את האדמה, מה שגרם לרטט שהוביל בסופו של דבר לקריסה. מאחר שהרטט לא אמור בשגרה לגרום לתוצאה עגומה כמו זו, ניתן להעריך שמדובר או בכשל תכנוני או בכשל הנדסי. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה. 

קריסת החניון ברמת החייל, ארכיון (צילום: Geektime)
תמונת רחפן של ההריסות | צילום: Geektime
האסון גרם לבכירים לא להגיע? (צילום: דו"צ)
רגעי החילוץ, ת"א | צילום: דו"צ

כשבועיים לפני האירוע, הגישה החברה שניהלה את עבודות הבנייה בקשה לעיריית ת"א לפתוח אותו מוקדם יותר לקהל הרחב. הבקשה טרם נידונה, וזו הסיבה שלמעשה החניון, שקיבל היתר לאכלס כ-500 כלי רכב לא נפתח.

 "מדובר בכשל תכנוני או עבודות ביצוע שבוצעו בניגוד לתכנון", הסביר רן כהן, מנהל אשכול הבטיחות בעבודה במשרד העבודה והרווחה. "דניה סיבוס נכנסה לרשימת החברות שתיכננו להחיל עליהן את סל הפעולות החדש שהתחלנו בו, כמו למשל ביצוע ביקורות פתע. בשנתיים האחרונות חקרנו שלושה מנהלים בכירים בדניה, אני חושב שהאירוע הזה יעורר גלי הדף בכל חברות הבנייה, בעיקר על הגדולות".

"שלוש קומות נחתו למטה"

לימור, שעובדת בבית החולים אסותא הצמוד לחניון, תיארה את רגעי הקריסה. "היינו בישיבת בוקר והאדמה רעדה בטירוף, ראינו עשן רב ולא היה ניתן לראות כלום ברגע הראשון", סיפרה. "המחשבה הייתה שזה אולי אירוע או שקרה משהו במבנה שצמוד אלינו", הוסיפה. "מדובר בחניון תת קרקעי ששלוש או ארבע קומות ממנו נבנו. אתמול הייתה יציקה של בטון והכל פשוט קרס, שלוש קומות פשוט נחתו למטה, נוצר בור ענק בתוך המתחם הזה. לכוחות ההצלה לקח זמן להגיע, צוותים שלנו מבית החולים יצאו עם אלונקות החוצה להושיט עזרה".

כוחות הצלה רבים במקום
צילום:
החניון שקרס: מבט מבפנים (צילום: איחוד הצלה)
החניון שקרס: מבט מבפנים | צילום: איחוד הצלה

המבנה שקרס הינו חלק מאתר בנייה שנמצא באחריות אפריקה ישראל שזכתה במכרז תכנון הקמה והפעלה של חניון על קרקע עירונית. מחברת אפריקה ישראל נמסר בתגובה: "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון "הברזל" ברמת החייל על ידי דניה סיבוס, קרסו חלקים מהחניון. למועד זה, החברה בוחנת את הסיבות לקריסה וכן את תוצאותיה והשלכותיה. ברגעים אלה דניה סיבוס ואפריקה ישראל נכסים מפנות את כל מאמציהן על מנת לתת מענה מהיר בשטח ומתמקדות בטיפול נפגעי אירוע חמור זה".

בהכנת הידיעה השתתפו: ניר דבורי, עזרי עמרם, גלעד שלמור, חיים ריבלין ויונה לייבזון