שתף קטע נבחר

אושרה הצעת גלנט וכחלון להקלות בדיור לנכי צה"ל

מועצת מקרקעי ישראל קיבלה את הצעת שרי הבינוי והאוצר להעניק הנחה של 70% לנכי צה"ל בדרגת 100% - בעת רכישת מגרש לבניית בית צמוד קרקע בשווי שני מיליון שקל. אביו של פצוע קשה במלחמת לבנון השנייה: "בלי ההנחה אין סיכוי שנכים קשים יגיעו לבית משלהם". גלנט: "חובת המדינה לדאוג לשיקומם, לרווחתם ולביטחונם הכלכלי של חיילים שנפגעו"

מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום (ב') בישיבתה את הצעתו של שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, להעניק הקלות בדיור לנכי צה"ל - כך נודע ל-ynet. על פי נתוני אגף השיקום במשרד הביטחון, קיימים כיום כ-600 נכי צה"ל בעלי דרגת נכות מיוחדת (100%). על פי ההצעה, נכי צה"ל בדרגת נכות זו יוכלו לקבל הנחה של כ-70% ברכישת מגרשים לבניית בתים צמודי קרקע שעלותם עד שני מיליון שקל. אם עלות המגרש תהיה גבוהה משני מיליון שקל, הם יקבלו את ההנחה וישלימו את היתרה. ההצעה נתמכה גם על ידי שר האוצר, משה כחלון.

 

כותרות אחרונות בערוץ הנדל"ן של ynet:

4 קומות ו-540 חניות - הפרויקט שקרס בת"א

סקר: "מחירי הדירות צפויים לעלות בעשור הקרוב"

חצי מהמשכירים ב-Airbnb העלימו הכנסות

 

בתקנות הנכים משנת 1965 נקבע כי דרגת נכות מיוחדת תיקבע לנכה שנקבעה לו דרגת-נכות 100% לצמיתות או לתקופה של 36 חדשים לפחות. בהצעת ההחלטה של השר גלנט, אשר הגיעה לידי ynet, נכתב כי "נכים אלה זקוקים לעזרה צמודה של צוות מטפלים לסיוע בביצוע פעילויות שוטפות, וזקוקים להשגחה יומיומית מבחינה רפואית. על כן הם זקוקים לדירת מגורים צמודת קרקע, ששטחה במטרים רבועים גדול דיו על מנת לאפשר להם שימוש באביזרים נלווים מיוחדים".

 

על פי סקירה שהוכנה בשנת 2012 על ידי מומחה עבור אגף השיקום במשרד הביטחון, המגדירה צרכים לאנשים המשתמשים בכיסאות גלגלים, בעת התאמת דירה לנכה צה"ל - יש לקחת בחשבון מידות מיוחדות לצורך המרחב התפקודי שלו. כלומר, יש להתייחס לשביל גישה, שיפוע מירבי, רוחב דלתות, רוחב מעברים, מידת מינימום לחדר שינה של 20 מ"ר, חדרי שירותים ורחצה בגדלים מיוחדים, חדר למטפל, מקום אחסון לציוד מיוחד כגון כיסא גלגלים וציוד רפואי וכן מעלית בהתאם לצורך.

 

"לפיכך, נכה צה"ל בעל דרגת נכות מיוחדת זקוק לדירה ששטחה עולה בהרבה על שטח דירה ממוצעת, המיועדת למגורי רווק יוצא צבא או זוג צעיר", נכתב בהצעת ההחלטה, "כן נדרש לרוב שדירה זו תימצא בצמידות לבית הוריו של הנכה".

 

קושי בקבלת הלוואות ומשכנתאות

בנוסף, מתייחסת ההצעה לסוגיית נטילת המשכנתאות. "מאחר שנכים אלו מוגבלים מאוד בעצמאותם, הם מתקשים לקבל הלוואות ומשכנתאות ואינם מסוגלים להתמודד במכרזים לשיווק קרקע אותם מפרסמת רשות מקרקעי ישראל לנוכח מחירי הקרקע הגבוהים, בעיקר במרכז הארץ", נכתב.

 

בפסיקת בית המשפט העליון נקבע, בין היתר, כי החובה להכיר בזכויות נכי צה"ל היא "חובה מוסרית של מדינת ישראל כלפי ציבור נכי צה"ל, כי המדינה חבה חוב משפטי ומוסרי למי שנפגע בשירותו למען המדינה...". על פי תקנות חובת מכרזים מ-1993, התקשרות של רשות מקרקעי ישראל לביצוע עסקה במקרקעין אינה טעונה מכרז - כאשר עניינה הענקת זכויות בנייה למגורים לנכה צה"ל.

שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט  (צילום: ג'ורג' גינסברג, עידו ארז, הרצל יוסף) (צילום: ג'ורג' גינסברג, עידו ארז, הרצל יוסף)
שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט (צילום: ג'ורג' גינסברג, עידו ארז, הרצל יוסף)

בהמשך לתקנות אלה החליט שר הבינוי והשיכון לקבוע להקצאת קרקע הפחתה במחיר, נוסף על הפטור הקיים ממכרז, במטרה לסייע לנכים לרכוש קרקע למגוריהם בכל מקום בארץ, בהתאם לצרכיהם המיוחדים. לדבריו, "מדינת ישראל שולחת את חייליה להגן על ביטחונה. אם חלילה נפגעים החיילים, חובת המדינה היא לדאוג לשיקומם, לרווחתם ולביטחונם הכלכלי. בין הנכים יש כאלו שמצבם קשה במיוחד, רתוקים לכיסאות גלגלים ומוגדרים נכים 100% ומעלה".

 

עוד הוסיף השר גלנט כי "מצב שבו נכי צה"ל הקשים עוברים במשך שנים ייסורים מול מנגנונים ביורוקרטיים ונקלעים לקשיים כלכליים הוא לא מצב תקין, והוא מערער את מערכת היחסים בין הלוחם למדינה. ההחלטה אותה הובלנו היום היא המעט שהמדינה יכולה לעשות למען האנשים שהקריבו כל כך הרבה למענה".

 

אביו של נכה צה"ל 100%: "סוג של מהפכה"

יצחק קנדלשיין, אביו של דרור קנדלשיין, אחד משני החיילים שנפצעו באורח הקשה ביותר במלחמת לבנון השנייה, מסביר כי "מדובר בתקנה ברשות מקרקעי ישראל, שלפיה נכי צה"ל שהוגדרו הקשים ביותר ישלמו רק 31% מערך הקרקע, לפי החלטת השמאי הממשלתי הראשי. זאת לעומת המתכונת הנוכחית של היום, שבה אין כל כך הבחנה בין נכה צה"ל פצוע קשה לבין כל אדם אחר ביישוב שניגש למכרזים של קרקעות ברשות".

דרור קנדלשטיין לאחר שהשתחרר משיקום ב-2009 (צילום: דלית שחם) (צילום: דלית שחם)
דרור קנדלשטיין לאחר שהשתחרר משיקום ב-2009(צילום: דלית שחם)

לדבריו, "אני חושב שההצעה הזו אמורה להיות סוג מסוים של מהפכה לנכי צה"ל הקשים, שבדרך כלל לא רואים אותם כי הם פצועים כל כך קשה - ולאפשר להם להגיע לבית משלהם. הרי במחירים של היום זה בלתי אפשרי - הם לא יכולים לגור בכל מקום כמו כל אדם מהיישוב. יש להם דרישות מיוחדות ולעתים הם חייבים לגור בצמוד לבית ההורים. אם הפצוע גר בקצוות של המדינה, אז ברור שערך הקרקע נמוך יותר מערך הקרקע עבור פצוע שגר בין גדרה לחדרה. לכן מי שגר באזורים אלה - אין לו סיכוי להגיע לבית אם לא יקבל הקלה.

 

קנדלשיין ובנו מתגוררים במושב מישר ליד גדרה. "אנחנו עובדים על הנושא הזה מאז 2009", הוא מספר, "ולדעתי דרור הוא כמעט הפצוע היחיד שאין לו בית קבע. מאחר שאנחנו גרים באזורי הביקוש, לפי קביעת השמאי אנחנו נמצאים בטופ מבחינת המחיר של הקרקע - ואין סיכוי בעולם שהכסף שמקבלים ממשרד הביטחון יספיק. זה או לקנות את הקרקע או לבנות את הבית. ההצעה הזו תיטיב עם הפצועים הקשים ביותר, כך שיוכלו להגיע לדיור קבע - וזה הדבר המינימלי שאפשר לתת להם. הרי מדובר באנשים עם צרכים מאוד מיוחדים שנעזרים בשני מלווים".

 

עוד הוא מוסיף כי ב-2015 נפגשו עם השר גלנט בבית הלוחם בתל-אביב, בטרם הפיכתו לשר ועת שימש כיו"ר אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל וביקשו את עזרתו. "אני חייב לציין שהוא מיד נענה לנו, ויחד עם יו"ר ארגון נכי צה"ל במחוז השפלה, דני בן אבו; יו"ר ארגון נכי צה"ל הארצי, חיים בר; ויו"ר אגף השיקום במשרד הביטחון, משה צים, הצלחנו לקדם את המהלך מול גלנט, לכשהפך לשר. כשפנינו ללשכה, קיבלנו מיד תשובה מעוזר השר, חגי רזניק, שהגיע אלינו בלילה הביתה כדי לראות את הדברים מקרוב. זה דבר די חריג. בסופו של דבר לקח הרבה זמן, ההצעה הזו לא אושרה בסיבוב הראשון במועצת מקרקעי ישראל".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:דרור עינב
נכי צה"ל. אילוסטרציה
צילום:דרור עינב
מומלצים