יום חמישי, 16.05.2024 שעה 09:17

קאמבק-קים: סיפור חזרתה של קים קלייסטרס

הבלגית החביבה שבה בסערה לטניס העולמי וזכתה השבוע באליפות ארה"ב הפתוחה. קבלו את סיפור הקריירה המצויינת שלה, על המגרש ומחוצה לו

|
המשפחה המאושרת: קלייסטרס, ג´אדה ולינץ´ (רויטרס)
המשפחה המאושרת: קלייסטרס, ג´אדה ולינץ´ (רויטרס)

בגיל 23, כשהיא עייפה מטניס וחולמת על חיי משפחה, הכריזה הטניסאית החביבה ביותר ואחת הפופולריות בסבב הנשים, קים קלייסטרס, על תליית המחבט ואיכזבה בכך את אוהדי הטניס ברחבי העולם. שלוש שנים חלפו ובגיל 26, כשהיא כבר אם לבת, ג'אדה בת 18 החודשים, היא חזרה. עוד חודש עבר והקאמבק המטורף של הבלגית המשיך עם זכיה שניה בקריירה באליפות ארה"ב הפתוחה.

הטניסאית הבלגית, שניהלה רומן בן ארבע שנים עם לייטון יואיט והעם האוסטרלי אך לבסוף התחתנה עם כדורסלן אמריקני, זכתה בעבר בתארים רבים של סימפטיה ואנושיות אך רק בגראנד סלאם אחד. כעת היא חוזרת לממש את הפוטנציאל הענק שחזו לה ושבגלגול הראשון של הקריירה שלה היא מיצתה רק באופן חלקי.

ביום ראשון היא ניצחה את קרולין ווז'ניאקי הדנית בגמר ה-US OPEN והשלימה שבועיים נפלאים במהלכם היא הדיחה, בין היתר, את שתי האחיות וויליאמס. 

קלייסטרס היתה ותישאר כנראה אחת הדמויות האהובות ביותר על מגרשי הטניס בעולם. היא נחשבת ובצדק לספורטאית אמיתית, אנושית, וכזו שכולם אוהבים. שש פעמים היא זכתה ב-Karen Krantzcke Sportsmanship Award וקשה למצוא טניסאי אחד, שיאמר עליה מילה רעה.

קים קלייסטרס עם ג´אדה והגביע לאחר הניצחון על ווז´ניאקי (רויטרס)
קים קלייסטרס עם ג´אדה והגביע לאחר הניצחון על ווז´ניאקי (רויטרס)

הפרישה המוקדמת שלה, בגלל תירוץ החתונה, היתה אולי סיפור כיסוי. ספורטאים רבים אחרים התחתנו במהלך הקריירה ולא הפכו את ההכנות לחתונה כתחליף לעונה שלמה של טניס.

קים קלייסטרס. איזה קאמבק ענק (רויטרס)
קים קלייסטרס. איזה קאמבק ענק (רויטרס)

זה היה כנראה סיפור כיסוי לבחורה צעירה שהקדישה את כל נעוריה לטניס המקצועני ובגיל יחסית מוקדם מאסה באימונים, בטיסות, בהעדר החיים הסדירים וביחד עם סדרת פציעות מתישה בחרה לחזור לחיים הנורמליים, אבל כנראה שלספורטאית בדם, חיים נורמליים לא מספיקים.

קלייסטרס דורגה בעבר במקום הראשון בדירוג הנשים אך דווקא במשחקים הגדולים, בעיקר בכמה משחקי גמר, היא נעלמה מן המגרש. במקומות שבהם שחקן טוב באמת חייב להתעלות, היא לא גילתה שמץ מיכולת השיא שלה.

אך אם להתרשם מתחילת הקריירה המחודשת שלה, נראה שקלייסטרס חזרה לסבב עם מטרה ברורה: לתקן את הרושם ההוא, שהשאירה כשפרשה בשלהי 2007. 

הגלגול הראשון: דורגה ראשונה בעולם כבר בגיל 20
"קימי" נולדה לאב כדורגלן ולאם אלופת אתלטיקה כשמהאב היא ירשה רגליים חזקות ומהאם את האתלטיות. היתה לה קריירת נוער מאוד קצרה במהלכה בגיל 15 היא הגיעה לגמר טורניר ווימבלדון וזכתה בתארי הזוגות ברולאן גארוס ובאליפות ארה"ב. 

ב-1999 כשהיא רק בת 16, קלייסטרס החלה לשחק במוקדמות של טורנירי הבוגרות והצליחה להיכנס להגרלה הראשית של טורניר ווימבלדון ואף לנצח את המדורגת 10, אמנדה קוצ'ר מדרום אפריקה. קלייסטרס המשיכה לשמינית הגמר ובסופו של דבר הודחה על ידי אלילת ילדותה ואחת הטניסאיות הגדולות בהיסטוריה, שטפי גראף.

קים קלייסטרס בתחילת הקריירה בתום משחק מול לינדזי דבנפורט (רויטרס)
קים קלייסטרס בתחילת הקריירה בתום משחק מול לינדזי דבנפורט (רויטרס)

ההצלחה המשיכה גם באליפות ארה"ב, שבה קלייסטרס פגשה את סרינה וויליאמס, האלופה שבדרך, וכבר הגישה למשחק לפני שנוצחה. את שנת הפריצה שלה סיים תואר ראשון לבוגרות בלוקסמבורג. 

בשנת 2000, קלייסטרס פרצה לטופ-20 לראשונה עם תארים בהוברט ובלייפציג וב-2001 היא הפכה לבלגית הראשונה בגמר גראנד סלאם לאחר שהעפילה לגמר הרולאן גארוס אך הפסידה לג'ניפר קפריאטי במשחק בלתי נשכח.

קלייסטרס בצעירותה. זינקה בגיל 20 למקום הראשון בעולם (רויטרס)
קלייסטרס בצעירותה. זינקה בגיל 20 למקום הראשון בעולם (רויטרס)

ב-2002 קלייסטרס זכתה בתואר אליפות סוף השנה של הסבב וב-2003, הילדה היתה כבר בת 20 ולמרות שהפסידה לבת ארצה ז'וסטין הנין בגמר הרולאן גארוס ובגמר אליפות ארה"ב, היא עלתה למקום הראשון בעולם. במקביל, היא הכריזה על אירוסיה לכוכב הטניס האוסטרלי, לייטון יואיט.

בתחילת השנה הבאה היא הפסידה פעם נוספת להנין בגמר אליפות אוסטרליה הפתוחה ובהמשך נפצעה והחמיצה כמעט עונה שלמה, שבסופה היא גם נפרדה מיואיט, אבל ב-2005 היא ביצעה קאמבק ענק (ולא האחרון שלה, מסתבר) ואחרי כמעט עונה שלמה של היעדרות בגלל פציעה ביד היא עלתה מהמקום ה-133 בעולם בעזרת זכיות בטורנירים היוקרתיים באינדיאן וולס ובמיאמי.

שישה חודשים לאחר מכן קלייסטרס זכתה בתואר הגראנד סלאם הראשון והיחיד שלה עד לפרישה באליפות ארה"ב. ההישגים הללו החזירו אותה בתחילת 2006 למקום הראשון בעולם לשבעה שבועות והפכו אותה לאישה הראשונה, שחוזרת למקום הראשון בעולם אחרי שכבר שהתה מחוץ לטופ-100.

בשלב הזה, היא נאלצה לפרוש פעם נוספת מאליפות אוסטרליה בגלל פציעה ביד. שורת הפציעות הבלתי פוסקת והעובדה שמצאה גבר חדש בחייה, הכדורסלן האמריקני ששיחק באותה עת בבלגיה, בראיין לינץ, גרמו לה להכריז כבר אז על 2007 כשנת הפרישה שלה מטניס. 

חביבת אוסטרליה? זוכרים? 
אין הרבה סיפורי אהבה בעולם הטניס המקצועני שכבשו את הקהל והתקשורת כמו הרומן בין שני "ילדי הפלא", קים קלייסטרס בת ה-17 מבלגיה ולייטון יואיט בן ה-20 מאוסטרליה, שני הטניסאים שכבשו כל אחד את המקום הראשון בעולם. הם הכירו באליפות אוסטרליה ב-2000, כשאריקה קלייסטרס, אחותה של קים, שלחה אותה אליו כדי לבקש ממנו חתימה.

קלייסטרס עם יואיט בימים בהם הם היו הזוג המלכותי של הטניס העולמי (רויטרס)
קלייסטרס עם יואיט בימים בהם הם היו הזוג המלכותי של הטניס העולמי (רויטרס)

השניים ומשפחותיהם הפכו ל"גוף" אחד ונראו תמיד ביציע מעודדים את בן הזוג והתקשורת באוסטרליה הפכה את קלייסטרס לאלילה מקומית בזכות עצמה. השניים כבר הודיעו על מועד ומקום חתונה, ומאז כריס אברט וג'ימי קונורס, לא ידע עולם הטניס זוהר זוגי שכזה, אלא שבמהלך טורניר ווימבלדון 2004, הבלגית כבר לא נראתה ביציע צמודה למשפחת יואיט. השמועות טענו שתכנוני החתונה שלה הזוג המלכותי נגנזו. 

בסופו של דבר, קלייסטרס הודיעה דרך אתר האינטרנט הרשמי שלה כי היא ויואיט נפרדו ומערכת היחסים בין שני הטניסאים הגיעה לסיומה ארבעה חודשים לפני החתונה כשהסיבה הרשמית לביטול לא פורסמה. רכילאים רבים ניסו למצוא את ה"אדם השלישי" בסיפור אך פרט לשמועות, הסיבה האמיתית לפרידה נשארה שמורה עם קלייסטרס. 

הנין בעקבות קלייסטרס? 
הן פרצו בערך באותו הזמן כשבבת אחת הפכה בלגיה למעצמת טניס, והן הוזכרו בנשימה אחת לאורך כל הקריירה שלהן כמעט כמו האחיות וויליאמס. כעת נשאלת השאלה האם ז'וסטין הנין תלך בעקבות קים קלייסטרס ותשוב למגרשים.

קים קלייסטרס וז´וסטין הנין בגיל 17. חברות מילדות (רויטרס)
קים קלייסטרס וז´וסטין הנין בגיל 17. חברות מילדות (רויטרס)

בעקבות הקאמבק המוצלח של קלייסטרס, החלו השמועות על קאמבק אפשרי של הנין, שדורגה גם היא בעבר במקום הראשון בעולם. שתי הבלגיות הכירו, אגב, מגיל צעיר כשאחת הנסיעות המשותפות הראשונות שלהן היתה לסדרת טורנירי נוער בישראל.

הנין וקלייסטרס היו צמד גם בטורניר הזוגות ואף גרו באותו החדר. "אני זוכרת שיצאנו לחגוג את הזכייה בטורניר בישראל ב'פלנט הוליווד' בתל אביב ואחר כך בילינו כל היום על החוף", נזכרה הנין.

מאוחר יותר בקריירה הן נפגשו בשלושה גמרי גראנד סלאם כששבכולם ניצחה הנין, שלאורך השנים הפכה מ"חברה טובה" של קלייסטרס ליריבה מושבעת. פעמים רבות היה נדמה שהנין עומדת בדרכה של קים לכבוש את העולם.

הנין מודיעה על פרישה. תלך בעקבות קלייסטרס ותשוב למגרשים? (GettyImages)
הנין מודיעה על פרישה. תלך בעקבות קלייסטרס ותשוב למגרשים? (GettyImages)

השתיים נפגשו 22 פעמים בין השנים 1998 ל-2006 כשהפעם הראשונה בתיעוד ה-WTA היתה אכן בישראל ברבע גמר טורניר רמת השרון. בשלושת המפגשים החשובים באמת, גמרי הגראנד סלאם, הוכיחה הנין שיש לה את מה שלקלייסטרס היה לעיתים קרובות חסר - היכולת להתעלות ברגע הנכון. 

חמש עובדות על קים קלייסטרס 
1. בתשע עונות מקצועניות, היא זכתה ב-34 תארי יחידות ו-11 תארי זוגות. רק מטניס היא הרוויחה 14.5 מיליון דולר. 

2. היא הבלגית הראשונה, גבר או אשה, שהיתה מדורגת ראשונה בעולם.

3. ב-2003 היא הרוויחה יותר מ-4 מיליון דולר בעונה אחת והפכה לאישה הראשונה בספורט המקצועני שעושה זאת.

ווזניאקי עם קלייסטרס בתום הגמר בניו יורק (רויטרס)
ווזניאקי מברכת את קלייסטרס בתום הגמר בניו יורק (רויטרס)

4. ב-18 באוגוסט 2003 קלייסטרס נכנסה לרשימת חמש המופלאות שדורגו במקום הראשון ליחידות ולזוגות בעת ובעונה אחת. האחרות היו מרטינה נברטילובה, מרטינה הינגיס, ארנצ'ה סאנצז ולינדזי דבנפורט.

5. היא היחידה שניצחה את שתי האחיות וויליאמס כשהן החזיקו במקום הראשון בעולם. 

חמשת המשחקים הבלתי נשכחים של קלייסטרס
1. גמר הרולאן גארוס ב-2001: קלייסטרס הפסידה לג'ניפר קפריאטי אחרי דרמה גדולה שהסתימה בהפסד 12:10 במערכה השלישית. כל זאת לאחר שקלייסטרס היתה רחוקה ארבע פעמים רק שתי נקודות מהתואר היוקרתי. 

2. חצי גמר אליפות אוסטרליה הפתוחה ב-2003: קלייסטרס הוליכה 1:5 במערכה השלישית מול סרינה וויליאמס השואפת להשלים את ה"סרינה סלאם" עם התואר היחיד שחסר לה, אבל, סרינה ששיחקה עם רגל פצועה, חזרה באופן מדהים למשחק, הצילה נקודות משחק וניצחה 5:7. לקלייסטרס היה קשה מאוד להתאושש מנטלית מההחמצה הזו. 

3. אינדיאן וולס 2001: קלייסטרס הפתיעה את המדורגת ראשונה, מרטינה הינגיס, בחצי הגמר. הינגיס הבינה שתואר ילדת הפלא כבר לא שלה ונותרה המומה. 

קלייסטרס ומרטינה הינגיס. ילדות פלא, שהפכו לשחקניות גדולות (רויטרס)
קלייסטרס ומרטינה הינגיס. ילדות פלא, שהפכו לשחקניות גדולות (רויטרס)

4. גמר אליפות הסבב ב-2002: האחיות וויליאמס הופיעו לטורניר כשהמטרה שלהן היא גמר אחיות קלאסי, אלא שקלייסטרס חשבה אחרת ובהופעה נדירה היא ניצחה בחצי הגמר את ונוס ובגמר את סרינה 3:6 ו-5:7 והפכה בכך לאחת מארבע השחקניות היחידות בהיסטוריה שניצחו את האחיות וויליאמס באותו טורניר. שבע שנים לאחר מכן היא תעשה את זה שוב בפלאשינג מדו. 

5. אליפות ארה"ב הפתוחה ב-2005: קלייסטרס ניצחה את מארי פירס בקלות בגמר וזכתה בתואר הגראנד סלאם הראשון שלה. בדרך היא עברה ברבע הגמר את ונוס וויליאמס בהופעה הירואית לאחר שוויליאמס כבר הוליכה 4:6 ו- 2:4, אך קלייסטרס קמה מהקרשים ניצחה ב-11 מ-13 המשחקונים הבאים וניצחה. 
            

אסור לפספס
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */