שתף קטע נבחר

המילון השלם של הליגה האנגלית

מ"ארסנל" ועד "תחרותיות" - כל מה שצריך לדעת על העונה שתיפתח היום (האל - לסטר, 14:30) ומבטיחה להיות מרגשת מתמיד בגלל השמות הגדולים שהצטרפו, שחקנים ומאמנים, והכסף שמתגלגל שם

א – ארסנל

אמרת ארסנל – אמרת ארסן ונגר. בעוד מספר שבועות יציין הצרפתי 20 שנה כמאמן התותחנים. העשור הראשון היה מדהים ולא רק שארסנל הייתה פורצת דרך, אלא גם קבוצה מצליחה שזללה תארים כמעט בכל עונה. אולם העשור השני הוא כישלון מתמשך. רבים מאוהדי ארסנל רוצים לראות את עידן ונגר מסתיים, אולם הצרפתי הנרגן והעקשן לא מוותר, תוך שהוא מבטיח בכל פעם מחדש שהעתיד הוורוד נמצא ממש מעבר לפינה. האמת היא שכל זמן שארסנל תצליח להישאר בין ארבע הגדולות, ונגר כנראה יישאר.

 

ב – בורנמות'

מעטים נתנו לבורנמות' סיכוי להישאר בליגה בעונה שעברה. אסור לשכוח, זו הייתה העונה הראשונה אי פעם של המועדון הקטן הזה בליגה הראשונה באנגליה. אבל המאמן אדי האו הצליח להפתיע את כולם. בלי כוכבים – למעט המאמן שלה - סיימה בורנמות' במקום ה-16. עכשיו מתחיל המבחן הגדול של הקבוצה. בדיוק כמו זמר שצריך להוכיח את עצמו גם לאחר הצלחת תקליט הבכורה. קל זה לא יהיה, אבל אדי האו, שבגיל 38 שמו הועלה כמועמד להיות מאמן נבחרת אנגליה, מסוגל להפתיע את כל אנגליה גם העונה.

 

אדי האו. השם הגדול של בורנמות' (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
אדי האו. השם הגדול של בורנמות'(צילום: gettyimages)

 

ג – גווארדיולה

שלוש השנים של פפ גווארדיולה בבאיירן מינכן הסתיימו עם שלוש אליפויות – ושלושה כשלונות בליגת האלופות. עכשיו הוא מגיע לפרויקט הגדול הבא שלו: להפוך את מנצ'סטר סיטי לקבוצה הטובה באנגליה ובאירופה. המשימה לא תהיה קלה, למרות שהוא מגיע למועדון שנותן לו את כל התנאים להצלחה ואשר בראשו עומדים שניים שעבדו איתו בהצלחה גדולה בברצלונה, המנכ"ל פראן סוריאנו והמנהל המקצועי צ'יקי בגיריסטיין. פפ יודע בדיוק למה מצפים ממנו – וזה לא מקום שני. לא בליגה ולא באירופה. אף אחד לא אומר זאת בגלוי, אבל המטרה היא להפוך את סיטי לברצלונה החדשה.

 

ד – דה בריינה

כשמנצ'סטר סיטי רכשה את קווין דה בריינה לפני שנה ב-55 מיליון ליש"ט, הג'ינג'י הבלגי סומן כמי שיצעיד את הסיטיזנס לזכייה באליפות ואולי גם בליגת האלופות. אבל העונה הראשונה של דה בריינה באנגליה הייתה מאכזבת. הוא כבש רק 7 שערי ליגה והוסיף 9 בישולים בלבד, ולא הצליח לשחזר את היכולות שלו מהבונדסליגה. פפ, מאמנו החדש, מכיר אותו מצוין מהתקופה המשותפת של שניהם בגרמניה וינסה להחזיר אותו שוב למעמד של אחד הקשרים הטובים בעולם.

 

קווין דה בריינה. הג'ינג'י של פפ (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
קווין דה בריינה. הג'ינג'י של פפ(צילום: gettyimages)

 

ה – הימורים

חברות ההימורים הגדולות הפסידו בעונה שעברה עד 3 מיליון ליש"ט כל אחת בגלל האליפות הסנסציונית של לסטר. אבל הן למדו את הלקח ויותר כבר לא יציבו יחס הימורים של 1 ל-5,000 על אף קבוצה, קטנה וצנועה ככל שתהיה. העונה יחס ההימורים על ברנלי ומידלסברו, שתי העולות החדשות, הוא 1 ל-1,000 בחברות הגדולות ו-1 ל-1,500 בקטנות. מה שכן, נוצר טרנד חדש: המהמרים שילשו את סכומי הכסף שהם שמו על הקטנות בעקבות התקדים של לסטר.

 

ו – ווסטהאם

הסיפור הגדול בכל מה שקשור לפטישים הוא המעבר מאפטון פארק המיתולוגי לאצטדיון האולימפי. המשמעות המיידית היא שלווסטהאם יהיו העונה 60 אלף צופים בכל משחק ביתי. המאמן סלאבן ביליץ' הצליח (בינתיים) להשאיר בקבוצה את הכוכב הצרפתי דימיטרי פאייט, מה שמחזק את התחושה שהעונה ווסטהאם מסוגלת לקרוא תיגר על הגדולות. וכשמדובר במועדון האנגלי עם הכי הרבה מנויים למעט מנצ'סטר יונייטד, השמיים הם הגבול.


 

דימיטרי פאייט. נשאר בווסטהאם (צילום: AP) (צילום: AP)
דימיטרי פאייט. נשאר בווסטהאם(צילום: AP)

 

ז – זלאטן

אומרים שהעונה הקרובה תהיה העונה של המאמנים. וזה נכון, כאשר בליגה אחת נמצאים גם גווארדיולה, גם מוריניו, גם קלופ וגם קונטה. אבל מי שעשוי להאפיל על כולם מבחינה הכריזמה, האישיות וגם חוש ההומור המיוחד הוא זלאטן איברהימוביץ'. אחרי שזכה באליפויות בכל הקבוצות בהן שיחק בעבר הוא מגיע למנצ'סטר יונייטד, שלא הייתה אפילו קרובה לאליפות בשלוש השנים האחרונות. זלאטן יוסיף את הצבע למשחקים של יונייטד, יהפוך לאליל החדש של אוהדי הקבוצה, ולא פחות חשוב, יסתער על תואר מלך השערים. והוא מסוגל לעשות זאת למרות שהוא אוטוטו בן 35.

 

ח – חוקים

כולם כבר שמעו על 95 החוקים החדשים ושינויי החוקים שאושרו בעולם הכדורגל, כולל פתיחת המשחק בבעיטה לאחור. אולם לפחות באנגליה נהיה עדים העונה לשינויים גם בכל מה שקשור לעונשים על התנהגות השחקנים. כך, למשל, יישלף צהוב אוטומטי לכל שחקן שיפגין חוסר כבוד לשופטים, לכל מי שירוץ לעבר השופט כדי להתווכח על החלטה, על כל מגע גופני עם השופט. ויישלף לפחות צהוב אחד אם שני שחקנים או יותר יקיפו את השופט. כל תוספת לנ"ל של מילה שלא במקום תגרור כרטיס אדום אוטומטי. בקיצור, צפו למגפת צהבת ואדמת, לפחות במחזורי הפתיחה.

 

סאדיו מאנה והשופט לי מייסון. חוקים חדשים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
סאדיו מאנה והשופט לי מייסון. חוקים חדשים(צילום: רויטרס)
 

 

ט – טוטנהאם

עד חודשיים לסיום העונה שעברה, רבים היו משוכנעים שטוטנהאם תזכה באליפות ראשונה מאז 1961. המאמן הארגנטינאי מאוריסיו פוצ'טינו בנה קבוצה לתפארת, שנשארה צמודה ללסטר עד קרוב לקו הסיום. אולם הסיום עצמו היה קטסטרופלי, והספרס איפשרו לארסנל השנואה לחלוף על פניהם במחזור הסיום האחרון, כך שאפילו סגנות אין להם. השאלה הגדולה היא האם פוצ'טינו למד מהניסיון והעונה טוטנהאם תדע להיות יציבה יותר.

 

י – ישראלים

לא מעט ישראלים שיחקו בעבר בליגה האנגלית הבכירה ובהם אבי כהן ז"ל, רוני רוזנטל, איל ברקוביץ ועד לא מכבר גם יוסי בניון. אולם גם בעונה החדשה לא יהיה ייצוג ישראלי בפרמייר ליג, למרות שזה היה קרוב. תומר חמד ובירם כיאל כיכבו בעונה שעברה במדי ברייטון, שהייתה קרובה להעפלה, ואפילו הגיעה לפלייאוף של ליגת המשנה – אולם הפסידה לשפילד וונסדיי. מי יודע, אולי בעונת 2016-17 זה יקרה.

 

תומר חמד. אולי הפעם (צילום: גטי אימגס) (צילום: גטי אימגס)
תומר חמד. אולי הפעם(צילום: גטי אימגס)

 

כ – כסף

טוב, זה אולי הסיפור הגדול ביותר. חוזה הטלוויזיה החדש שנכנס לתוקף לשלוש העונות הקרובות שווה סכום דמיוני של 8.5 מיליארד ליש"ט. זה 71 אחוזים יותר מבעונה שעברה. המשמעות המיידית: כל אחת מ-20 קבוצות הפרמייר ליג יזכו בכ-140 מיליון ליש"ט לפני שנבעט הכדור הראשון. זה סכום מטורף שמאפשר כמובן רכישות של שחקנים בינוניים בסכומים מפלצתיים. נכון לעכשיו הוציאו הקבוצות כ-780 מיליון ליש"ט, ויש עוד יותר משבועיים לסגירת חלון ההעברות....

 

ל – ליגת האלופות

למרות שהליגה האנגלית היא העשירה ביותר בעולם, זה לא בא לידי ביטוי ביכולת. כשהקבוצות האנגליות מגיעות לגביעי אירופה, הן בדרך כלל נכשלות. בשמונה העונות האחרונות צ'לסי היא הקבוצה האנגלית היחידה שזכתה בצ'מפיונס ליג. מבחינת האיכות נמצאות שלוש הגדולות של הכדורגל הספרדי וכן באיירן מינכן ויובנטוס לפני האנגליות. וכשליברפול הגיעה לגמר הליגה האירופית, היא לא היוותה יריב לקבוצה ספרדית מהדרג השני כמו סביליה. אז האם הפרמייר ליג היא הליגה העשירה בעולם? ללא ספק. האם היא הליגה הטובה בעולם? – ממש לא.

 

צ'לסי. האנגלייה האחרונה שהצליחה בצ'מפיונס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
צ'לסי. האנגלייה האחרונה שהצליחה בצ'מפיונס(צילום: רויטרס)

 

מ – מוריניו

"המיוחד" אינו חדש לליגה האנגלית. אולם עד עתה הוא היה מזוהה רק עם קבוצה אחת – צ'לסי. הוא אימן את הכחולים מלונדון בשתי קדנציות שונות וזכה עימם בשלוש אליפויות. עכשיו, בפעם הראשונה מאז שהגיע לאנגליה, מוריניו נמצא בקבוצה אחרת – ועוד איזו קבוצה. המשימה של מוריניו היא להיות היורש האמיתי של אלכס פרגוסון, אחרי שדייויד מויס ולואי ואן חאל שאימנו את יונייטד בשלוש העונות האחרונות, נכשלו. חתיכת משימה...

 

נ – נוליטו

בשקט בשקט רכש פפ שחקן שעשוי להיות אחד הסיפורים הגדולים של הפרמייר ליג העונה. נוליטו, ששיחק תקופה קצרה ולא מוצלחת אצל פפ בברצלונה, עשה עונה פנטסטית בסלטה ויגו והגיע גם לנבחרת ספרד בגיל מבוגר יחסית. הוא לא כוכב, הוא לא שם גדול – אבל הוא שחקן גדול, עם יכולת טכנית אדירה וכשרון להבקיע שערים יפים במיוחד. ברצלונה רצתה אותו, אבל פפ רצה יותר. והוא כנראה יודע למה.

 

נוליטו. סיטי הרוויחה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נוליטו. סיטי הרוויחה(צילום: רויטרס)

 

ס – סוכנים

מינו ראיולה, הסוכן של פול פוגבה, התעקש לקבל עמלה של 20 מיליון ליש"ט על ההעברה של הקשר הצרפתי של מנצ'סטר יונייטד, וקיבל את מבוקשו. ראיולה מאיים על ההגמוניה של הסוכן הגדול בעולם, ז'ורז'ה מנדס (מוריניו, כריסטיאנו רונאלדו, אנחל די מריה ועוד רבים וטובים). אם עד לא מכבר מנדס הפורטוגלי היה האיש החזק במנצ'סטר יונייטד, עכשיו זהו ראיולה, שהנחית באולד טראפורד לא רק את פוגבה אלא גם את זלאטן ואת הנריק מיקיטריאן.

 

ע – עולות חדשות

ברנלי, מידלסברו והאל ינסו לתקוע יתד בפרמייר ליג, אבל זה לא יהיה קל. העובדה שלקבוצות באנגליה יש כל כך הרבה כסף לבזבז, לא מבטיחה להן הצלחה. שלוש הקבוצות ביקרו בליגה הבכירה בעונות האחרונות אבל מהר מאוד ירדו בחזרה. מבחינת מידלסברו, אותה מאמן הספרדי אייטור קראנקה, היא חוזרת לפרמייר ליג אחרי שבע שנות היעדרות ומחליפה קבוצה גדולה אחרת מצפון מזרח אנגליה שירדה לליגת המשנה, ניוקאסל.

 

מידלסברו. תנסה לתקוע יתד (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מידלסברו. תנסה לתקוע יתד(צילום: רויטרס)

 

פ – פוגבה

לפני ארבע שנים אלכס פרגוסון לא חשב שפול פוגבה, הקשר הצרפתי הצעיר ששיחק אצלו במנצ'סטר יונייטד, יהיה שחקן גדול. לכן הוא הסכים לשחרר אותו כמעט בחינם (800 אלף ליש"ט ליובנטוס). בארבע השנים הללו הפך פוגבה לשחקן פנטנסטי שכל הקבוצות הגדולות באירופה רצו. לבסוף בחר פוגבה לחזור לאולד טראפורד, תוך שהוא הופך לכדורגלן היקר בעולם אי פעם. 110 מיליון יורו שילמה יונייטד כדי להחזיר את פוגבה "הביתה". סכום מטורף, לא הגיוני, כשלכולם ברור שיש בעולם לפחות חמישה-שישה שחקנים טובים ממנו. אולי יותר. אבל פוגבה הוא הסמל של הכדורגל של ימינו, זה שבו הכסף הוא מהות הכל.

 

צ – צ'לסי

רומן אברמוביץ', שהפך את צ'לסי לאחת הקבוצות הגדולות באנגליה ובאירופה מאז שהגיע למועדון לפני 12 שנה, החליט לשנות כיוון. הוא הפקיד את הקבוצה שלו בידיו של אנטוניו קונטה, המאמן שהחזיר את יובנטוס לקדמת הבמה. וזו תהיה המשימה של קונטה בצ'לסי, אחרי שאת העונה שעברה סיימה הקבוצה במקום ה-10. הבונוס הוא שצ'לסי תתמקד אך ורק בליגה, ועם היכולות הטקטיות של קונטה והתוספת של אנגולו קאנטה, הרכש מלסטר, היא עשוייה להתמודד על האליפות.

 

אנגולו קאנטה. רכש מסלטר (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אנגולו קאנטה. רכש מסלטר(צילום: AFP)

 

ק – קלופ

המאמן הגרמני הצבעוני הגיע באמצע העונה שעברה לאנפילד כדי להציל את ליברפול. הוא הצליח באופן חלקי. רוח הקרב והטירוף הקלופי המפורסם הכניסו את ליברפול לתזזית חיובית. היא אפילו הגיעה לגמר הליגה האירופית. אולם ההפסד 3:1 לסביליה הוכיח כי יש לקלופ עדיין הרבה עבודה אם ברצונו להצעיד את ליברפול למאבק על האליפות. בינתיים הסימנים הם טובים, כמו הניצחון המרהיב 0:4 על ברצלונה במשחק ההכנה. לאוהדי ליברפול יש בהחלט למה לצפות העונה.

 

ר – ראניירי

קלאודיו ראניירי היה עד לא מכבר דמות טראגית. מאמן חביב, אבל לוזר אולטימטיבי. כזה שלא זכה מעולם באליפות, כזה שהתרסק עם נבחרת יוון, שהפסידה בהדרכתו לאיי פארו. אבל העונה האחרונה שינתה הכל. הזכייה של לסטר באליפות הוכיחה כי ראניירי הוא לא רק אדם חביב ומשעשע, עם אנגלית מצחיקה – אלא גם מאמן מצוין. לסטר לא תזכה באליפות שנייה ברציפות (ואני מוכן להמר על זה!), אבל יהיה מרתק גם העונה לעקוב אחרי המאמן האיטלקי שכתב מחדש את ההיסטוריה של הכדורגל האנגלי.

 

קלאודיו ראניירי. אדם חביב ומשעשע (צילום: AP) (צילום: AP)
קלאודיו ראניירי. אדם חביב ומשעשע(צילום: AP)

 

ש – שאקה

בעוד שמנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי מתחמשות בשחקנים הטובים בעולם, בארסנל מתעקשים לקמץ בחיזוק. השחקן הבכיר ביותר שהגיע הקיץ לארסנל הוא הקשר השווייצרי הבינלאומי גרניט שאקה. נכון, שאקה הוא קשר לא רע, שעשה כמה שנים לא רעות במנשנגלדבאך. אבל כוכב גדול הוא לא, וקשה להאמין שהוא זה שיעשה את ההבדל בקבוצה של ארסן ונגר. ואפשר להבין את אוהדי "התותחנים" שממשיכים לרטון על ונגר ועל מדיניות הרכש המוזרה שלו.

 

ת – תחרותיות

הליגה האנגלית היא לא הכי איכותית בעולם, ולראיה הכשלונות של הקבוצות האנגליות בגביעי אירופה. מבחינה טקטית היא נופלת מיריבותיה בספרד, גרמניה ואיטליה. אבל מה שאף אחד לא ייקח מהפרמייר ליג זו התחושה שבכל משחק כל תוצאה היא אפשרית. נכון, בדרך כלל הגדולות ינצחו. אולם אחרי עונה שבה לסטר זוכה באליפות וצ'לסי משתרכת עד חודש מארס בתחתית, אפשר רק לפנטז על ההפתעות שתספק העונה החדשה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים