"הקלטת שיחות - רק בהסכמת שני הצדדים"

נתניהו הציע לשנות החוק, המתיר כיום הקלטת צד אחד ע"י השני - גם בלי הסכמה • להצעה, שטרם גובשה, השלכות גם על התחקיר העיתונאי • בארה"ב: בחלק מהמדינות מותר להקליט בלי הסכמה; בחלק - אסור

נתניהו // צילום: אלכס קולומויסקי // נתניהו

ראש הממשלה שוקל לקדם חקיקה שתאסור הקלטת אדם בלא ידיעתו. נתניהו אמר את הדברים השבוע בישיבה במשרדו, שבה נכחו גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך. 

הדיון, שבו נאמרו הדברים, עסק בנוהלי המשטרה בטיפול ביוצאי אתיופיה, אך גלש גם לנושאים אחרים ועסק בגמישות של חוק הפרטיות. נתניהו העיר בנושא כי מתוך עקרון ההגנה על הפרטיות, ראוי לקבוע כי לא ייתכן שאדם יקליט אדם אחר וישדר זאת ללא ידיעתו. נתניהו הוסיף כי הדבר קיים במדינות רבות בארה"ב וכי יש לבחון את שינוי החוק בנושא גם בישראל. בדיון העירו לנתניהו כי ההקלטות משמשות כלי חשוב בלכידה של מבצעי עבירה ונתניהו ענה כי את המשטרה "יש להחריג" מההצעה ולאפשר לה לבצע הקלטות כחלק מעבודתה. 

לפי החוק היום, אם אדם שלישי מקליט או מאזין לשיחה בין שני אנשים שלא בידיעתם, מדובר בעבירה על החוק - אך אם שני אנשים משוחחים ואחד מהם מקליט את השיחה, הדבר מותר, גם ללא ידיעת המוקלט. להצעה החדשה עשויות להיות השלכות משמעותיות, בין השאר על עבודת התחקיר העיתונאי ועל מה שהיה מקובל עד כה כדי להוכיח עבירות של שחיתות ציבורית או הטרדות.

הדברים פורסמו אתמול לראשונה בחדשות ערוץ 10. בלשכת רה"מ שללו את האפשרות כי אם החוק יקודם, יפגע הדבר בעבודה העיתונאית או בעבודתם של גורמי אכיפת החוק. "בכל מקרה יהיו גורמים שיוכלו להקליט ולצלם מבלי ידיעת האדם המצולם באישור בית המשפט", אמרו. לגבי האיסור להקליט על ידי עיתונאים אמרו כי "עבודת עיתונאים אינה יכולה להיות במחיר של פגיעה בפרטיות. כפי שלעיתונאי אסור לגנוב לצורך עבודתו או לעבור על כל חוק אחר, כך יש לבחון האם הקלטות וצילומי סתר בידי עיתונאים עומדים מעל הצורך לשמירה על פרטיות או לא. לא מדובר בבלון ניסוי, אבל גם אין הצעת חוק או עבודת הכנה כלשהי. ראש הממשלה התבטא בנושא עקרוני, שאין לדעת בשלב הזה אם אכן יתקדם".

אתמול נועד נתניהו בירושלים עם קבוצה של עיתונאים מגלי צה"ל. במהלך השיחה התייחס בין השאר להצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם, שלפיה לא תתקיים חקירה פלילית נגד ראש ממשלה על עבירות קלות, ואמר כי זה לא רעיון טוב להעביר את החוק בנקודת הזמן הזו.

בהכנת הידיעה השתתף: יורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר