וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הרווחה מיישם רפורמה חדשה בהליך הוצאת ילדים מהבית

7.8.2016 / 5:00

במסגרת הרפורמה של השר חיים כץ, יוקצו 65 מיליון שקלים להרחבת השירותים הניתנים למשפחות, ויונהגו שינויים בוועדה לתכנון, טיפול והערכה שיאפשרו למשפחות לערער ולבקש דיון נוסף בהרכב חלופי

ח"כ חיים כץ, הכנסת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"ילד צריך לגדול בחיק משפחתו כל עוד אין סכנה ממשית". השר כץ/נועם מושקוביץ

שר הרווחה חיים כץ הודיע על רפורמה חדשה בהליך הוצאת ילדים מהבית, שכוללת הרחבת המשאבים לשיקום בקהילה ושינויים בוועדה לתכנון, טיפול והערכה. בין היתר, למשפחות תינתן זכות הכרעה בוועדה, תיתכן אפשרות של דיון שני בהרכב חלופי ותתאפשר זכות ערעור על ההחלטות הטיפוליות.

במסגרת הרפורמה החדשה, יקצה משרד הרווחה סכום כולל של 65 מיליון שקלים בשנה לטובת הרחבת סל השירותים והטיפול בתא המשפחתי. זאת, במקרים שבהם קיים חשש להתפתחות תקינה של הילד ושלומו, ובמטרה למנוע את הוצאתו מהבית. המשפחות יקבלו ליווי צמוד של עובד סוציאלי שיבנה עמן מסלול לפיתוח כישורי חיים ומסוגלות הורית, ושיעניק מענה כולל לצרכי המשפחה, לצד ייעוץ לאורך ההליך השיקומי.

התכנית המרכזית שאליה יופנו המשפחות היא "משפחה בשביל צמיחה", שם יוצמד להם מלווה שעוזר בניהול סדר יום. תפקידו לעקוב אחר תפקוד המשפחה ולהבטיח יישום משימות כמו תזונה, סדר וניקיון, שעות שינה ועוד. כל משפחה תקבל סיוע בסכום כולל של 48 אלף שקלים, שמטרתו לממן חוגים משותפים להורים ולילדים, סדנאות הורות, רכישת ציוד לבית ספר ועוד. עד סוף 2017 צפויות כ-840 משפחות לקחת חלק בתכנית זו.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
לשכת ראש הממשלה: נתניהו הופתע מהודעת ליברמן על הסכם הגרעין
הכנסת תדון בדגני הבוקר המזוהמים: "למשרד הבריאות לא היה מושג"
"האובדן כבד": בוריס ומיכאל טיפסו ביחד - ונהרגו בטיול בגיאורגיה

ילד עצוב. ShutterStock
"השינויים יתרמו לאמון בין משפחות למערך הרווחה"/ShutterStock

"השמה חוץ-ביתית היא צעד קיצוני ומטלטל לתא המשפחתי כולו ולילדים בפרט", אמר השר כץ. "ילד צריך לגדול בחיק משפחתו כל עוד לא נשקפת סכנה ממשית לשלומו. אנו הולכים לקראת מהלך משמעותי שבמרכזו שיתוף ההורים בהליך השיקומי, והקצאת משאבים לטובת הטיפול בקהילה. אני תקווה כי השינויים המבניים יתרמו ביצירת האמון המתבקש בין המשפחות לבין מערך הרווחה ובעיקר יסייעו לייעול ההליך הטיפולי".

מטרה נוספת שעלתה במסגרת הרפורמה היא הפחתת המקרים שבהם אופן השיקום נקבע באי הסכמה ובכפיית בית המשפט. משרד הרווחה מתכנן לשנות את הליך עבודתן של ועדות התכנון הטיפול והערכה את הרכב חבריה. מעתה, תכלול הוועדה ארבעה חברים קבועים: יו"ר – עובד סוציאלי בעל ניסיון מקצועי של שלוש שנים לפחות בטיפול בילדים בסיכון; עובד סוציאלי בכיר בתפקיד ראש צוות שאינו מטפל במשפחה; נציג חינוך – פסיכולוג חינוכי או קצין ביקור סדיר שיעיד על הגעת הילדים למסגרות החינוך, וכן מוזמנים הקשורים לילד ולמשפחתו; ועובד סוציאלי של המשפחה, מלווה מטעם משפחה, מחנך, גנן, יועץ בית ספר ועוד.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
לראשונה, דרך השיקום תבחר במעורבות של ההורה והילד

לראשונה, דרך השיקום תבחר במעורבות של ההורה והילד, ולאחרונים תינתן זכות הצבעה שוות ערך לשאר חברי הוועדה, כמו גם אפשרות לזמן דיון נוסף בהרכב שונה ומורחב. מקרב החברים הקבועים, יוחלפו היו"ר וראש הצוות, ויתווסף לפורום עובד סוציאלי לחוק הנוער. בנוסף לכך, תינתן למשפחה זכות ערעור לוועדה מחוזית שחבריה אינם עובדי מערכת הרווחה, אלא מורכבת מנציגי ציבור מהתחום המקצועי.

כמו כן, בשנה הקרובה יבוצע הליך דיגיטציה לעבודתן של כלל הוועדות: החל משלב איסוף המידע, דרך הכנת המשפחה ועד לניהול הדיון, כתיבת תכנית הטיפול ומעקב אחר יישומה ותוצאותיה. המהלך ייצור סטנדרטים ברורים ואחידים ברמה הארצית, יגביר את השקיפות והיכולת של המשפחה לקבל את המידע בכל שלב, ובאופן תקדימי אף יאפשר מדידה והערכה כמותיים של ביצועים שיאפשרו השוואות לצורך הגברת יעילות הפיקוח.

העובדים הסוציאליים: "לא התייעצמו עמנו לפני פרסום התכנית"

רפורמה זו מגיעה לאחר שבשנת 2014 חשף שר הרווחה הקודם, מאיר כהן, את המלצות ועדת סילמן לבחינה מחדש של הוצאת ילדים בסיכון מביתם והשמתן במסגרות חלופיות. ההמלצות כפי שנחשפו שמו דגש על סיוע להורים עניים לערער על החלטות משרד הרווחה. המלצה זו עסקה בין היתר בהסדרי הראייה של הורים גרושים, כאשר ההמלצה המרכזית שלה הייתה לבטל את הסעיף בחוק המסמיך פקידי סעד לקבוע הסדרי ראייה בין הורים גרושים לילדיהם. אז אמר השר כי אי אפשר להטיל על בעל תפקיד זה את כל האחריות להוצאת ילדים בסיכון מהבית וכי זו אחת הבעיות הקשות והמורכבות בחברה הישראלית.

מאיגוד העובדים הסוציאליים נמסר בתגובה: "אנחנו לא מכירים את התוכנית המוצעת, לא התייעצו עמנו לפני פרסומה ולא דנו בהשלכות השונות על כוח אדם וכדומה. אנו נלמד את התוכנית, נתרגם זאת לצורך במשרות ותקנים נדרשים לביצוע ורק אז נוכל להתייחס לאפשרות יישומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully