וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: "הבסנו את המורדים בחאלב"; ארה"ב: "שמרו על איפוק בסוריה"

במוסקבה טענו כי נהדפה מתקפת המורדים, שנועדה להסיר את המצור שהטיל המשטר, וכי כ-800 לוחמים נהרגו. ארגוני הסיוע והאופוזיציה טענו כי הצהרות אסד על "מסדרונות הומניטריים" שגויות: "הם לא פתחו כלום, ויש רק יותר הפצצות"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: תושבי חאלב הנצורים החלו במסע למקלטים זמניים, בשבוע שעבר)

צבא רוסיה מסר אמש (שני) כי כוחות המשטר הסורי, בגיבוי תקיפות אוויריות רוסיות, הצליחו להדוף את מתקפת כוחות המורדים, שנועדה להסיר את המצור שהטיל צבא אסד על העיר שבצפון סוריה. סרגיי רודסקוי, מהמטה הכללי של צבא רוסיה, מסר כי יותר מ-800 מלוחמי המורדים נהרגו בלחימה, יום לאחר שכ-5,000 לוחמים פתחו במתקפה בדרום-מערב העיר, שחלקה נמצא בשליטת האופוזיציה וחלקה בשליטת המשטר.

רודסקוי הוסיף כי המורדים איבדו גם 14 טנקים, עשרה רכבים משוריינים ויותר מ-60 משאיות תחמושת. לטענת רוסיה, ארגון "ג'בהת פתח א-שאם", שלאחרונה שינה את שמו מ"ג'בהת א-נוסרה" והכריז על ניתוק הקשרים עם אל-קאעדה, הוביל את המתקפה. כמו כן, מוסקבה טענה כי 82 מורדים בחאלב כבר הניחו את נשקם ונכנעו. עד כה, לא נמסר אימות לטענות הרוסים מצד גורמים אחרים.

צמיגים בוערים בחאלב כדי ליצור מסך עשן מפני תקיפות אוויריות, 1 באוגוסט 2016. רויטרס
צמיגים בוערים בחאלב כדי ליצור מסך עשן מפני תקיפות אוויריות, אתמול/רויטרס

במקביל, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי קרא לרוסיה להימנע ממבצעי תקיפה בסוריה. "זה קריטי, כמובן, שרוסיה תשמור על איפוק ותרסן את משטר אסד מיציאה למבצעים התקפיים, בדיוק כפי שזו אחריותנו להניא את האופוזיציה ממבצעים כאלה", אמר קרי, במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילתו הקולומביאנית מריה אנחלה הולגין.

גם סגן דובר האו"ם, פרחאן חאק, קרא לחידוש הפסקת האש באזור חאלב, ודרש מכל הצדדים לאפשר העברת סיוע הומניטרי לאזרחים הנצורים. לדבריו, האו"ם מודאג במיוחד מהאזרחים הלכודים בעיר, שמספרם מוערך ב-275-250 אלף, ובכירי הארגון נמצאים במגעים עם רשויות סוריה ורוסיה, על מנת להבטיח את העברת הציוד ההומניטרי.

אזרחים עוזבים את חאלב הנצורה שבסוריה, יולי 2016. אל-מנאר, צילום מסך
אזרחים עוזבים את חאלב, בשבוע שעבר/צילום מסך, אל-מנאר

המבצע של ארגוני המורדים מגיע כשבוע לאחר שהנשיא בשאר אסד ובכירים במוסקבה הכריזו על "מבצע הומניטרי רחב היקף", שכולל פתיחת שלושה מסדרונות הומניטריים למען האזרחים, שהתבקשו לצאת מהשכונות שבשליטת המורדים. כמו כן, אסד הכריז כי יעניק חנינה למורדים שיניחו את נשקם ויסגירו את עצמם לרשויות.

חרף הצהרות המשטר על מאות אזרחים שיצאו דרך המסדרונות ההומניטריים, ארגוני סיוע רבים הטילו ספק בכך, והמורדים טענו כי דיווחי המשטר שגויים לחלוטין. "דיברנו עם אנשי הקשר שלנו בחאלב, ואף אחד מהם לא הצליח לאשר כי אנשים באמת משתמשים במסדרונות האלה", הסביר פבלו מרקו, ראש תכנית המזרח התיכון בארגון "רופאים ללא גבולות", בשיחה עם רשת FRANCE 24.

מרקו גם הביע דאגה בנוגע למצב בעיר, שלדבריו הולך ומחמיר, במיוחד לאור הפגיעה הקשה במוסדות רפואיים. יאסר פליס, בכיר בארגון המורדים "אחראר א-שאם", מסר בסרטון שפרסם היום: "אנחנו כאן, באחד מהמסדרונות לכאורה. הם לא פתחו כלום, ויש רק יותר תקיפות אוויריות והפצצות".

צמיגים בוערים בחאלב כדי ליצור מסך עשן מפני תקיפות אוויריות, 1 באוגוסט 2016. רויטרס
חאלב, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully