שתף קטע נבחר

האפליקציה שתאפשר לבצע מכרז בין מתווכים

אחרי המיזם שביקש לשים סוף למתווכי הנדל"ן, יוצאת כעת לדרך פלטפורמה אינטרנטית חדשה שדווקא מעודדת שימוש בשירותי תיווך - אך מייתרת את סוכנויות התיווך הוותיקות. איך זה עובד? המתווכים ישלמו לפלטפורמה תשלום שנתי חד פעמי כדי להתקשר עם רוכשי ומוכרי דירות, ויוכלו לעבוד באופן עצמאי. הרוכשים והמוכרים מצדם יוכלו לבצע מכרז על גובה העמלה

אחרי המיזם שביקש לשים סוף למתווכי הנדל"ן , כעת יוצא לדרך מיזם חדש - שדווקא מעודד שימוש בשירותי תיווך, אבל בגרסה מודרנית. אפליקציה חדשה מבקשת "לעשות סדר" בשוק המתווכים ולאפשר לרוכשי ומוכרי הדירות לבצע מכרז על דמי התיווך שהם מוכנים לשלם. היום (ב') הושקה רשת התיווך הווירטואלית "ברוקרים", שאמורה להוות פלטפורמה אינטרנטית לפעילות של מתווכים ורוכשי ומוכרי דירות. לטענת מייסד הפלטפורמה, שלומי זוין, היא נועדה "לייתר את סוכנויות התיווך הוותיקות".

 

מיזם אינטרנט חדש מבקש לשים סוף לתיווך

 

במסגרת האפליקציה, יוכלו הרוכשים לראות המלצות וביקורות על המתווכים הפעילים בה, ולבצע מכרז על גובה העמלה בין מתווכים. לדברי זוין, "שוק התיווך סובל שנים רבות מתדמית בעייתית. הרשת מאפשרת לנו לחתוך את הסוכנויות שבאמצע שגוזרות קופונים שמנים על גבם של כל הצדדים, מבלי לספק ערך ממשי".

 

עוד הוא אומר כי "הפלטפורמה תיתן קורת גג וסל שירותים רחב למתווכים מבלי לגבות מהם עמלות מעסקאות, ותאפשר ללקוחות לבצע מכרז על מנת לעודד את הוזלת השירות ללקוחות הקצה. התדמית הבעייתית של המתווכים נעוצה, בין היתר, בפעילות של מעכארים ללא רישיון ועושק של משרדי התיווך הגדולים, שנוגסים נתח משמעותי מהעמלות של עובדיהם בלי לתת להם ערך מוסף משמעותי".

צילום מתוך האתר. מבקש לעשות סדר בעולם התיווך (צילום מסך מתוך אתר ברוקרים) (צילום מסך מתוך אתר ברוקרים)
צילום מתוך האתר. מבקש לעשות סדר בעולם התיווך(צילום מסך מתוך אתר ברוקרים)

 

"מתווכים ללא רישיון ייחסמו"

על פי נתוני משרד המשפטים, שמנפיק את רישיונות התיווך בישראל, כ-3,000 מתווכים מקבלים מדי שנה רישיון ומתווספים לשוק. מ-2007 ועד 2015 ניתנו רישיונות ל-30,663 מתווכים. נכון להיום רשומים בארץ 19,441 מתווכים בעלי רישיון. בישראל, כ-30% מעסקאות קניית/מכירת דירה נעשות באמצעות שירותי תיווך.

 

זוין מסביר כי רוכשי ומוכרי הדירות יוכלו לקבל החלטה עם איזה מתווך לעבוד, לאחר בחינת כל המידע אודותיו, כולל צפייה בביקורות והמלצות. "מתווכים ללא רישיון או כאלה שהפרו את כללי האתר מול הלקוחות ייחסמו", הוא מדגיש. "להערכתנו, בשל המודל הכלכלי והתחרותי של הפלטפורמה, והחיסכון למתווכים עצמם, במרבית העסקאות ייקבעו דמי תיווך נמוכים מהנהוגים כיום בשוק".

 

המתווכים שירשמו לאפליקציה ויציעו את שירותיהם ישלמו תשלום חד פעמי של דמי חבר בעלות של כ-3,000 שקל לשנה. השימוש בשירות עבור רוכשי ומוכרי הדירות יינתן ללא תשלום. "הקמנו את ברוקרים אחרי שאני עצמי מכרתי דירה ולאורך התהליך הבנתי שני דברים: האחד, שבעסקאות קנייה/מכירה מתווך טוב הוא פונקציה חשובה ומשמעותית גם למוכר וגם לקונה, ושנית - שסוכנויות התיווך הן המקבילה של תחנות המוניות המיושנות", הסביר זוין.

 

בחברה מסבירים כי המתווכים שיקחו חלק באפליקציה יעבדו באופן עצמאי ולא יצטרכו לשלם שיעור ניכר מעמלות התיווך לסוכנויות התיווך. במקום זאת ישלמו דמי תיווך שנתיים.

 

סוכנויות התיווך: "בוחרים לפי עמלה או לפי רמת שירות"?

ומה חושבות סוכנויות התיווך על המהלך? לדברי עדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך אנגלו-סכסון, "אני מבינה שהכוונה של האפליקציה היא לאפשר לבעל נכס להחליט על גובה העמלה שהוא מוכן לשלם. חשוב להבין שגם היום מוכרי ורוכשי דירות יכולים לעשות מו"מ על גובה העמלה מול המתווך, בין אם מדובר בסוכנות גדולה כמו אנגלו-סכסון או רימקס, ובין אם מדובר במתווך קטן וכל מתווך, על פי שיקול דעתו, יכול להחליט כמה הוא גובה על שירותיו".

 

עוד היא אומרת כי "לא נשמע הגיוני שאת מכירת הנכס הכי יקר שלנו נפקיד בידי אדם, כשהפרמטר היחידי העומד לנגד עיננו הוא גובה העמלה שגובה המתווך. המתווך הוא מנהל השיווק שלי. אני מצפה שהוא יסננן את הקונים וימצא את אלו שיתאימו למה שאני מבקשת. האם נבחר עורך דין לפי שכר הטרחה שהוא גובה או לפי רמת השירות שהוא נותן לנו?"

 

מעבר לכך, היא מוסיפה, "לא נראה שהפערים דרך האפליקציה יהיו גדולים - אם ניקח דירה ממוצעת שמחירה כ-1.5 מיליון שקל, פער של 1%, ואגב אני לא מאמינה שדרך האפליקציה יהיה כזה פער גדול ממילא. אבל נניח שכן, הרי שמדובר על סכום של 15 אלף שקל. נכון שזהו לא סכום מבוטל, אך יחד עם זאת, אני מצפה מהמתווך שידע לעשות בשבילי את המו"מ המקצועי ביותר ולייצר עבורי את העסקה הטובה ביותר עבורי, מבלי לגרום לירידת ערך הנכס באמצעות שיווק לא נכון".

 

בעקבות הביקורת על עבודת המתווכים, שבאה לידי ביטוי בין השאר בעקבות השקת מיזם אינטרנט בחודש שעבר, המבקש להוות אלטרנטיבה למתווכים, יזמו מייסדי האפליקציה החדשה סרטונים סאטיריים שמציגים את היתרונות שבשימוש בשירותי תיווך. צפו בסרטון:

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
אילוסטרציה
צילום: איי פי
שלומי זוין, מייסד ברוקרים
מומלצים