וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 4 שנים: הקצין שלא דיווח על התלונה נגד ניסו שחם פוטר שוב

ארדן פיטר את תנ"צ ניסים אדרי לאחר שפיטוריו הקודמים בוטלו ע"י ביהמ"ש. אדרי הגיש צו מניעה והציג רשימה של שוטרים שסרחו ולא פוטרו. במקביל, ניצב חגי דותן שהורשע בהטרדה מינית הורד בדרגה

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, יותם רונן; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

(בווידיאו: פיטוריו הקודמים של תנ"צ ניסים אדרי, ביולי שעבר)

בתום מאבק משפטי של ארבע שנים, החליט לפני כשבועיים השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לפטר שוב את תת-ניצב ניסים אדרי, לשעבר מפקד מרחב ציון במחוז ירושלים במשטרה, לאחר 28 שנות שירות. זאת לאחר שפיטוריו הקודמים בוטלו על ידי בית המשפט משום שלאדרי לא נערך שימוע. בשיחת טלפון שהתקבלה מהמשטרה פוטר אדרי, ופיטוריו אמורים להיכנס לתוקף בשבוע הבא. היום (ראשון) הוא הגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים צו מניעה נגדם.

אדרי הורשע בבית הדין המשמעתי של המשטרה משום שלא דיווח על הטרדות מיניות במשטרה בפרשת ניסו שחם, אף שידע עליהן. בשנת 2012 נחקר אדרי במח"ש בחשד שלא דיווח על תלונה של שוטרת על עבירות מין שביצע מפקדו, שחם. אף שאדרי הודה כי ידע על התלונה ושינה גרסאות בחקירתו במח"ש, הוחלט שלא להגיש נגדו כתב אישום, אלא להסתפק בהעמדה לדין בבית הדין המשמעתי. באוקטובר 2013 הוא הורשע והושעה לשלוש שנים מתפקידו במשטרה.

ביולי לפני שנה קיבל השר ארדן את המלצתו של המפכ"ל הקודם, יוחנן דנינו, ופיטר את אדרי. ואולם, אדרי עתר נגד הפיטורים וטען כי לא נערך לו שימוע כדין, ושמדובר בהחלטה בלתי מידתית. בית המשפט, כאמור, ביטל את הפיטורים ובחודש מרץ האחרון נערך לאדרי שימוע על ידי השר ארדן.

לקריאה נוספת:
בית המשפט ביטל פיטורי הקצין שלא דיווח על החשד לעבירות מין של ניצב שחם
הקצין הבכיר שיקר בחקירתו, הושעה מהמשטרה ומקבל שכר כבר 3 שנים
מסתמן: יודח הקצין שלא דיווח על מעשי ניסו שחם

נזיפה חמורה וקנס כספי לניסים אדרי: "מרגיש הקלה". עומר מירון
טוען כי ההחלטה לפטרו אינה עומדת בקנה אחד עם התנהלות המשטרה. תנ"צ אדרי/עומר מירון

לטענתו של אדרי, ההחלטה לפטרו אינה עומדת בקנה אחד עם התנהלות המשטרה במקרים אחרים. לדבריו, במקרה זה הוא היחיד בשרשרת הפיקוד שנענש כי לא דיווח על הדברים, אף שהיו בכירים נוספים שלא דיווחו. בראש ובראשונה מציין אדרי את סגן-ניצב דודי חיון, שהיה הראשון שלו דיווחה המתלוננת נגד שחם כי במהלך ריאיון חתך הוא ניסה לנשקה. חיון העביר את המידע לאדרי, מפקדו הישיר, ואף העיד במשפט. אולם, אדרי טוען כי בכך שלא דיווח מידית למח"ש או תיעד את הדברים - הוא עבר עבירה, אך לא נענש עליה.

אחריו מציין אדרי את סגן-ניצב אבי כהן, מי שהיה ראש מפלג תפקידים מיוחדים בימ"ר ירושלים, ששמע גם הוא מאותה שוטרת על המקרה, אך דיבר על זה עם חיון. כהן לא הושעה, לא הועמד לדין ויתרה מכך - אף קודם לתפקיד בכיר יותר. עוד אדם שלו דיווחה השוטרת היה תת-ניצב דורון ידיד, ראש מחלקת חינוך והדרכה של משטרת ישראל, גם הוא, כך טוען אדרי, לא דיווח. בתגובה לטענה זו טען ידיד כי הוא אינו המפקד של המתלוננת ושהבין כי היא מעבירה את הדברים הלאה למפקדיה.

תנ"צ דורון ידיד, סגן מפקד המחוז הצפוני במשטרה.. חטיבת דובר המשטרה
בתגובה לטענות נגדו, השיב כי המתלוננת אינה הייתה הפקודה שלו. תנ"צ ידיד/חטיבת דובר המשטרה

נוסף לאלו, מביא אדרי מקרים נוספים של שוטרים שסרחו, לדבריו, אולם לא פוטרו מהמשטרה. מקרים אלה הובאו על ידו בשיחתו עם השר ארדן. הראשון בהם הוא ניצב ירון בארי, ראש אגף התנועה, שהורשע בעבירת משמעת של חריגה מנהלים בפרשת רונאל פישר, אולם קודם לתפקידו הנוכחי. מקרה נוסף הוא של ניצב רוני ריטמן, אשר נחקר במח"ש בנוגע להטרדה מינית של פקודתו. התיק נסגר על ידי היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יהודה וינשטיין, שקבע כי המקרה מתאים להליך משמעתי, אך לא פלילי. ההליך המשמעתי הסתיים וההחלטה נותרה בידיו של מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, שבחר להשאיר בתפקידו את ריטמן.

גם נצ"מ רונן יפת, שמשמש היום כקצין אג"מ דרום, הורשע בסיוע לעבריין, אולם לא הושעה. נצ"מ אילן מור הורשע בבית הדין המשמעתי בעבירות של התנהגות שאינה הולמת קצין בהקשר של עבירות מין ברף הנמוך, אולם ננזף בלבד ולאחר מכן אף מונה לתפקיד הנספח המשטרתי בארצות הברית, מינוי שלבסוף בוטל לבקשתו.

ברשימה שהביא אדרי של קצינים שסרחו ולא פוטרו מתפקידם נמצאים גם תנ"צ יהודה דהן, מפקד מרחב ירקון, תנ"צ יזהר פלד, מפקד מג"ב איו"ש ונצ"מ תומר בד"ש, שלפי דוח מבקר המדינה העבירו דיווחים כוזבים כדי לבטל דוחות חנייה, נצ"מ ויקטור בוסקילה, מפקד תחנת לב הגליל-כרמיאל, שהורשע בבית הדין המשמעתי בהתנהגות שאינה הולמת ואף הורד בדרגה, נצ"מ קובי דוידיאן, מפקד מרחב מוריה, שהטיפול בעבירת מין נגדו הועבר למישור המשמעתי, אך כרגע הוא ממשיך בתפקידו כרגיל, בניגוד לאדרי שהושעה מיד. גם פקד אילן מלכה, שריסס בגז מפגין והדיח את פקודו לעדות שקר, רק ננזף וקיבל קנס, אך לא פוטר. את הרשימה סוגר אדרי עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שמסר בחקירת פרשת הרפז גרסה שהכילה פרטים שאינם נכונים.

"לא הייתה כל חובה משפטית או פיקודית לסיים את שירותי במשטרה", טוען אדרי בעתירה שהגיש באמצעות עורך הדין יהושע רזניק. לדבריו, "הגיע העת להשיבו לשירות ולמצוא עבורו תפקיד שהולם את כישוריו, ניסיונו ודרגתו".

גזר הדין של ניצב דותן: הורדה בדרגה ונזיפה חמורה

בתוך כך, היום ניתן גזר דינו של ניצב בדימוס חגי דותן בבית הדין למשמעת של משטרת ישראל. דותן הורשע מוקדם יותר החודש בהתנהגות שאינה הולמת שוטר או שיש בה כדי לפגוע בתדמית המשטרה והטרדה מינית, וזאת בהמשך להסדר טיעון שנחתם עמו על ידי מח"ש. לפי גזר הדין, הוחלט על הורגה בדרגה לתקופה של שישה חודשים ונזיפה חמורה. לפי החלטת השופטים, לא יוטל קנס נוסף על דותן משום שהורדה בדרגה כוללת גם פגיעה כללית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully