נחתמה הוועידה הרפובליקנית: ועידת המפלגה הרפובליקנית בקליבלנד ננעלה לפנות בוקר (שישי), לאחר שצירי הוועידה אישרו את מועמדותו של טראמפ לנשיאות ארצות הברית. אירוע השיא של הלילה היה נאום ההכתרה של דונלד טראמפ, מועמד המפלגה לנשיאות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בתחילת נאומו הצהיר טראמפ כי "ישיב את החוק והסדר לאמריקה". הוא חזר על המסר כי "חייהם של כולם שווים" - בהתייחס למעמדם של כוחות הביטחון, לאחר תקריות הירי בין אזרחים לשוטרים בשבועות האחרונים. "אין לנו את הפריבילגיה להישאר כל כך מחויבים לפוליטיקלי-קורקט כפי שהיינו", אמר לקול תשואות הקהל. "נכבד את האזרחים האמריקנים בהצגת האמת - ולא בשום דבר אחר. עשורים של ירידה בפשיעה נבלמים תחת הממשל הנוכחי ואנו עדים לעלייה החדה ביותר בתחום מזה 25 שנה, בשיעור של עשרות אחוזים מאז אובמה נבחר".

טראמפ הזכיר את סוגיית ההגירה הבלתי חוקית לתחומי ארצות הברית שעוררה מחלוקת לאורך הקמפיין שלו. "180 אלף מהגרים בלתי חוקיים מאיימים על ביטחוננו. הם נכנסו באלפיהם לקהילות שלנו מבלי שננקטו אמצעי ביטחון מתאימים". בנאומו שב על ההבטחה לבנות "חומת גבול נפלאה" על מנת לבלום את ההגירה לארה"ב ממקסיקו.

בדרך לכהונה שנייה? (צילום: רויטרס, חדשות)
"אשיב את החוק והסדר". טראמפ בוועידה | צילום: רויטרס, חדשות

"אירן נמצאת על המסלול לפצצה גרעינית"

המועמד הרפובליקני התייחס בנאומו גם למזרח התיכון, והתייחס להסתבכות הימית האמריקנית כשאמר כי "כולנו זוכרים את התמונות של חיילינו מושפלים מול האירנים". הוא טען שהסכם הגרעין עם אירן לא העניק לאמריקה דבר, ורק שחרר לטהרן 150 מיליארד דולרים. בנוגע לסוריה, אמר טראמפ כי "הממשל להציב קו אדום שלא אומר דבר במציאות".

בהתייחסות נוספת להסכם עם אירן, תקף טראמפ את מהלכיה של קלינטון כמזכירת המדינה. "אירן נמצאת על המסלול לפצצה גרעינית - זוהי מורשתה של קלינטון: מוות, דשדוש וחולשה". הוא האשים את כלי התקשורת המרכזיים בגיבוי של קלינטון, שהיא "בובה" של אותם תומכים.

"קלינטון היא הבובה של אנשי העסקים" 

טראמפ התחייב בנאומו ליצור מיליוני מקומות עבודה ולשפר את רווחתם של אזרחי ארצות הברית. "נשפר את חייהם של אזרחינו שהופקרו בעקבות צעדים של הממשל. מדובר באנשים שעובדים קשה אך אין להם עוד קול - אני אהיה הקול שלכם", הצהיר טראמפ וזכה לתשואות רמות מהקהל.

כמובן שהמועמד לא פספס הזדמנות לתקוף את הילארי קלינטון, דבר שעשה מספר פעמים לאורך נאומו. "אנשי עסקים תומכים בקלינטון כי היא תשמור על המערכת מעוותת כמו שהיא - היא הבובה שלהם והם מושכים בחוטים", הטיח טראמפ ביריבתו הדמוקרטית, "היא העמידה את האומה שלנו בסכנה ולא נתנה על זה את הדין. כך אפשר לדעת שהמערכת מושחתת". קלינטון עצמה צייצה בזמן הנאום משפט אחד: "אנחנו טובים יותר מזה".

סופה של ועידה מפלגתית סוערת

לפני עלייתו של טראמפ לבמה, שורה של חברי מפלגה ופוליטיקאים רפובליקנים הפצירו בקהל לבחור בטראמפ לנשיא - ולא פחות מכך, תקפו את יריבתו הילרי קלינטון. היא הוגדרה כ"מסוכנת" לעתיד האמריקני בכל הנוגע למעמדה הבינלאומי, ביטחונה ומצבה הכלכלי, וכהמשך ישיר למדיניותו של הנשיא המכהן ברק אובמה. בתו של טראמפ, איווניקה, דיברה על מרכיבים באישיותו של אביה, והדגישה: "אבי הוא 'עיוור צבעים' ואינו מבחין בין אנשים על סמך מגדר. הוא מעסיק את האנשים הטובים ביותר. אבי ישנה את חוקי העבודה ונשים יהיו שוות לגברים".

ערב הנעילה נפתח לאחר יומיים סוערים בתוך המפלגה. שלשום סערה ארצות הברית בעקבות הנאום המועתק של מלניה טראמפ ושריקות הבוז לסנאטור טד קרוז, שלא הביע תמיכה מפורשת בטראמפ. אתמול, כאמור, אישרו צירי הוועידה הרפובליקנית את מועמדותו של טראמפ.

"רוצים את טראמפ", קראו הנוכחים באולם בעת נאומו של קרוז. הנאום הוגדר בתקשורת אמריקנית כמכה ניצחת לתדמית המפלגה המאוחדת שמנסים לשדר בשורות הרפובליקנים. קרוז הזכיר במהלך נאומו רק פעם אחת את השם של טראמפ, ולא אמר מפורשות כי יתמוך במועמד השנוי במחלוקת. אחד הנציגים המתנגד לטראמפ אמר שרעייתו של קרוז, היידי, פונתה מהבמה מחשש לשלומה.

קרוז לא תמך - ועורר מחאה (צילום: רויטרס)
קרוז לא תמך - ועורר מחאה | צילום: רויטרס

"אני רוצה לברך את טראמפ על ניצחונו", אמר קרוז – ולא המשיך את המשפט בהודעת תמיכה מפורשת. מנגד, קרוז קרא לציבור לצאת ולהצביע: "אל תישארו בבית בנובמבר – תעמדו, תדברו ותצביעו לפי מצפונכם. תצביעו למועמדים שאתם סומכים עליהם כדי להגן על חירותכם ולשמור אמונים לחוקה". דבריו פורשו כתמיכה בקבוצות המתנגדות לטראמפ בתוך המפלגה.

טראמפ עצמו הגיב למבוכה בעוקצנות בעמוד הטוויטר שלו: "וואו, טד קרוז ממש גורש מהבמה בקריאות בוז. הוא לא כיבד את השבועה! ראיתי את הנאום שלו שעתיים לפני כן אבל נתתי לו לדבר, זה לא עניין גדול".

מלניה טראמפ (צילום: רויטרס)
המבוכה של מלניה טראמפ והנאום | צילום: רויטרס

סערת הנאום המועתק של מלניה טראמפ

סערה נוספת ובולטת לא פחות, הייתה במהלך נאום רעייתו של טראמפ, מלניה שנאמה בשבחו של בעלה דונלד. במהלך הנאום התברר כי קטעים ממנו הועתקו מנאומה של הגברת הראשונה מישל אובמה ב-2008 בוועידת המפלגה הדמוקרטית.

בהשוואה בין שני הנאומים עולה כי משפטים שלמים בנאומה של טראמפ זהים כמעט לחלוטין לשורות מנאומה של אובמה. כך, למשל, שתיהן אמרו כי הן רוצות "שהילדים באומה הזו ידעו שהמגבלה היחידה להישגים שלהם היא עוצמת החלומות והנכונות לעבוד עבורם", וכי מה שהן מעריכות בהוריהן זה "היושרה, החמלה והאינטליגנציה" שלהם. 

"אני גאה מאוד על כך שבחרתם בו כמועמד שלכם לנשיא ארצות הברית", אמרה מלניה בנאומה בפני הקהל הצוהל. "דונלד ניחן במחויבות בלתי מתפשרת, הוא אינו מוותר לעולם. אם אתם רוצים מישהו שיילחם עבורכם ועבור המדינה שלכם - דונלד הוא האיש. הוא לעולם לא יאכזב אתכם".

קלינטון תהפוך לנשיאה הראשונה? (צילום: רויטרס)
מי יהיה הסגן שלה? קלינטון | צילום: רויטרס

"קלינטון תציג את הסגן שלה ביום שישי"

בצד השני של המפה הפוליטית האמריקנית ישנם שינויים גם כן. האתר "בלומברג" האמריקני דיווח כי המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון תציג את המועמד שבחרה לסגן שלה במרוץ לנשיאות במהלך היממה הקרובה. על פי הדיווח, בשלב זה לא ברור במי תבחר קלינטון לתפקיד ולא צוין שם של מועמד ספציפי.