שתף קטע נבחר

הוצל"פ: "אי אפשר לתבוע חייב בפשיטת רגל"

אישה שביקשה לגבות חוב נתקלה בסירוב בלשכה בנתניה: "הנהלים לא מאפשרים זאת ללא אישור בית משפט". גם הערר שלה נדחה

החלטה שניתנה לאחרונה בלשכת ההוצאה לפועל מלמדת שברוב המקרים בלתי אפשרי לגבות חוב חדש מאדם שנגדו כבר מתנהלים הליכי פשיטת רגל על ידי נושים אחרים. אם החוב נוצר אחרי שניתן צו כינוס – לא ניתן לפתוח תיק חדש בהוצל"פ, אלא באישור בית משפט.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

לפני כחודשיים פנתה אישה ללשכת ההוצאה לפועל בנתניה וביקשה לפתוח תיק נגד אדם שלטענתה חייב חייב לה כספים. לאכזבתה, מזכירות הלשכה דחתה את בקשתה בטענה שנגד החייב מתנהלים הליכי פשיטת רגל, ולפי הנהלים הדבר מונע את האפשרות לנהל נגדו הליכים בהוצאה לפועל ללא אישור מבית המשפט שדן בפשיטת הרגל.

 

האישה, שלא רצתה להמתין עד לתום הליכי פשיטת הרגל (שכן בשלב זה היא כבר לא יכולה להצטרף לנושים הקיימים), הגישה ערר על החלטת המזכירות לרשמת הלשכה. לטענתה, החוב נוצר לאחר שניתן צו כינוס בפשיטת הרגל נגד החייב, ועל כן היא רשאית לנקוט נגדו הליכים בהוצאה לפועל גם ללא אישור מיוחד מבית המשפט.

 

המזכירות טענה בתגובה שפעלה לפי הנהלים ושנציגיה הסבירו את המצב החוקי לעוררת לא מעט פעמים, גם בכתב.

 

כונס הנכסים הראשי התבקש אף הוא להגיב לערר. הוא תמך במזכירות והסביר שמיום שניתן צו כינוס נגד חייב, לא ניתן לפתוח נגדו בהליכי גבייה או להמשיך הליכי גבייה קיימים בהוצאה לפועל, גם אם החוב נוצר לאחר הצו.

 

תאלץ לחכות

ואכן, הרשמת ורד רביב אישרה את עמדת המזכירות וכונס הנכסים. לדבריה, מרגע שניתן צו לכינוס נכסיו של חייב – הם למעשה עוברים למנהל המיוחד ולכונס הנכסים על מנת שיפעלו להעבירם לנושים המוקדמים – אלה שהחובות כלפיהם נוצרו לפני מתן צו הכינוס. לפיכך, הנושים האחרים צריכים להמתין עד תום ההליכים או לפנות לבית משפט המנהל את הליך פשיטת הרגל.

 

חריג לכך הוא רק מקרה שבו מדובר בפיצוי על נזקי גוף. במקרה כזה החוק קובע שיש לאפשר למי שנפגע בגופו ובנפשו לקבל את הפיצוי מהר ככל האפשר. מעבר לכך נקבע כי העוררת לא הראתה שלחייב יש נכסים מחוץ לקופת פשיטת הרגל שהיא יכולה להיפרע מהם.

 

לבסוף הבהירה הרשמת לעוררת כי היא רשאית לפנות לקבלת אישור מבית המשפט לפתיחת תיק חדש בהוצאה לפועל, וכמובן הזכירה לה שתוכל לפעול לגביית החוב ללא שום בעיה, לאחר שיסתיימו ההליכים בבית המשפט.

 

הרשמת גם ציינה כי אם העוררת חולקת על צדקת נוהלי לשכת ההוצאה לפועל – היא יכולה לתקוף אותן באמצעות עתירה לבית משפט מנהלי או לבג"ץ.

 

  • לקריאת ההחלטה – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה
  • עו"ד עופר פרץ עוסק בפשיטות רגל
  • הכותב לא ייצג בתיק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים